Vilken rök har Du? Jag har Julas! (En säsong senare bilder)

Startat av Kari, 2007-06-14 11:31

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock


I  USA hos David Close som tillverkar BBQ smoker beskriver han noga hur du ska tackla detta problem.
Om du går in på sidan:http://www.bbqpits.com/ och kollar på pit painting står längst upp till vänster i listen på startsidan.

Jag brukar smörja dessa utsatta ställen med någon form av olja det blir hyfsat.bara det att om man använder för mycket har det en tendens att bli lite klistrigt.Det bästa är om du smörjer innan röken har kallnat ju hetare ju bättre.

Lycka till Urban

/rolf
Matforum är bäst

Urban

Tack Roffekock!. Fast nu var det ju Elka som hade problem med färgen på sin rök.
Min rök fick stanna kvar när våran stuga såldes för 3 år sedan (den var alldeles för stor och tung).

roffekock

Ok. då får elka ta till sej detta i stället. Jag har väl blandat ihop det hela.

lycka till elka !!!!!!!!!!

/rolf
Matforum är bäst

Kari

Roffekock: Olja röken.. Hur menar Du klistrigt? Att oljan reducerar och blir så? Vad för olja skulle Du gissa? Raps eller mer teknisk olja som till bilar?

roffekock

Här kommer en bild på senaste projektet en kombinerad varm och kallrök. Byggd av Bjarne med senaste upfinnigar. Om någon är intresserad så kan jag skicka bilder från tillverkningen på skiva, du betalar skivan +porto.
Denna rök har visat sej vara helt otroligt bra att  varmröka med. Om man ska kallröka kyls röken ner med cirkullerande kallvatten. Denn är bla. utrustad med en variabel fläkt i skorstenen så att ett undertryck bildas i rökammaren och på så vis kan du reglera farten på röken i maskinen ett av finnesserna i denna rök som är byggd av en massa gammalt skrot.

Det gäller att ha koll. ;D ;D ;D

/rolf

Och slutligen lite rögad sill som var dom första proven med nya röken.
Matforum är bäst

Kari

Wow! Vilket bygge! Hur blev sillen?? Ska själv röka sill imorgon!

roffekock

Jo sillen blev bra men den kunde haft lite mer färg men Bjarne som är Dansk han vill ha den färgen på sillen.
Jag brukar skicka in en näve sockerbitar på spånet på slutet dett har en bra effekt på den där riktigt goa bruna färgen som jag tycker att rögad sill ska ha. Men nu är ju detta en utseendesak så på smaken är det ingen skillnad.
Ja röken är verkligen ultimat det vill jag lova.

/rolf
Matforum är bäst

Kari

Jo, socker och granris förgyller fint! När jag al-röker och al-eldar blir resultatet alltid mer än mörkt. Man man skalar ju böcklingen innan så det gör väl inte så mycket. Smaken är kanon. Du har väl sett bilden på böcklingen i Strömming blir Böckling tråden?

Missa Du ta en bild eller åkte dom ner i magen direkt?  ;)

Kari

Roffekock: Kolla här.. hehe.. http://matforum.nu/index.php?topic=420.msg12356#msg12356

När Du rökte Dina sillar, hur länge & temp? Jag körde mina 130min & 70-90grader.

Anne

Alltså, jag måste ta itu med det här. Jag har en liten fiskrök som jag fick av pappa för ett par år sen. Helt oanvänd. Jag vet inte ens var jag ska börja. Elka, kan jag få en liten kurs framåt sommaren..? :)
Anne's Food - min matblogg

Kari

Om det är en sån där liten (kanon bra!) man eldar med T-dojja så berättar jag gärna! Skicka en bild vid tillfälle! ABU-röken tror jag dom kallas för.

Anne

Anne's Food - min matblogg

Urban

Roffekock: Vet du hur sval temperaturen röken går att få i den när man ska kallröka?

roffekock

Elka svaret är att vi körde nog inte riktigt så länge kanske 120 min och temp var ung 90. Jag skrattade gott när jag såg bilderna på dina nedfallna sillar och det är sånt som händer oavsett hör man gör. Men en sak som är viktig är att sillen bör vara helt färsk  då håller det att sätta den genom ögat. Men visst ibland faller den ändå men då får du använda den till solöga istället, som du själv säger att skinnet ska ju av i alla fall.
Jag skulle gärna vilja se en bild på din rök men det kanske finns?

/rolf
Matforum är bäst

roffekock

Urban vi har bara gjort prov på detta och inget är klart än, men om du tänker dig att kaminrören som trasporterar röken,inuti denna ska gå en spiral gjord av kopparör som trasp. kallvatten så ska den ha en temp på ca 23-max 30 grader men detta är enbart beräkningar och vissa prov vi gjort.(Trots att jag skrev att vi kallrökte så var detta fel jag menade att vi ska göra det.) På bilden kan du se rökröret.
Det är lite småfix kvar med detta. Men de kommer lite mer info efter hand när vi kört den under alla tänbara temp. Jag visar även hur bafflen är konstruerad på denna plåt står spånkaret och under eldas det med alved.
Vi måste ju ha någe att göra i vinter. ;D
Här i Småland är det inte unde 0-llan någon natt och inge snö,men det är väl i stort det samma hos er där uppe? :)

/rolf
Matforum är bäst

Kari

Roffekock, kolla just denna tråd i början så finns det lite bilder.

Ja vädret, uppochner vända världen. +5 och inte en flinga här på ön utanför Stockholm. Både synd och inte..

Mimmi

Vilka roliga rökprojekt ni har på gång. Vi har bara en liten ABU-rök som vi röker fisk i på sommaren. Men skulle gärna bygga en riktig rökkåta någon gång.

roffekock

Matforum är bäst

helfgren

Hej !

Vilka fina bilder ni lagt in på era rökar , tyvärr så har jag ingen bild på min ännu .
Men jag kan beskriva den  ;) ..Det är en rök i rostfritt och den är ganska stor ca 160 hög , 50 bred , 50 djup med 4 hyllor.
Jag har så jag kan elda med ved i den , men det vart besvärligt tyckte jag med tempraturer upp och ner.
Jag tog och satte ditt ett grill-element från en elgrill på 2000 watt , så nu stoppar man in kontakten och kör så det rycker.. ;D..och tempen ligger där den ska , på ca 75-80 grader.

MVH// Henrik
Carpe diem

helfgren

Känner att jag måste lägga upp några bilder på min rök oxå .

MVH// Henrik
Carpe diem

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal