Vad skulle du laga till din dejt?

Startat av milaja, 2009-07-25 10:17

Föregående ämne - Nästa ämne

milaja

Ni har träffats ett par gånger och du ska bjuda hem honom/henne på middag!

Vad bjuder du på och hur resonerar du?  :)

milaja

Själv resonerar jag:
Det ska smaka gott, det får inte vara för avancerat så att det verkar som om jag försöker för mycket men gärna annorlunda iallafall.

Fast var det blir, vette tusan (kommer nog på något  :-\ )

crlhrv

Tja, beror ju på.. Vet du vad han/hon har för preferenser, allergier etc? Blir ju knepigt om du lagar en fin middag och så visar det sig att dejten är vegetarian, laktosintolerant etc.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

milaja

Allergierna kollar man ju upp (och att det inte är en vegetarian eller liknande) :)

Jag har med en som inte gillar alkohol att göra här, så alla goda viner går ju bort ...

kjpil

Hon skulle ju få laga mat till mig såklart :)

Annars är det rätt knivig fråga

Mickan

Jag tycker det är bra om allt är förberett för att man inte ska behöva ränna ut och in i köket hela tiden. Ett gäng kalla tapas, ett par varma och god sherry  ;) Det är bra med plock för då kan man sitta länge och mysa.

Glöm inte att duka fint! Gärna på ett sätt som seglar din stil. Romantiskt? Avskalat?
Video meliora proboque deteriora sequor

crlhrv

milaja: i sådana fall skulle jag inleda med ett par schysta alkoholfria fruktdrinkar. tänk jordgubb ;).

han/hon kanske också gillar att laga mat? ni kanske kan göra det tillsammans?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Filippa

Ja, att hacka och fixa i köket tillsammans kan vara en "icebreaker" men se till att ha ett snitsigt förkläde att erbjuda. Går man på date har man oftast klätt sig lite mer snyggt och vill nog inte ha kladd på kläderna.

Men vad sägs om en lätt förrätt, lite retro med räkcocktail ? Då kan man fixa avocado och så tillsammans.
Kanske nån fisk eller så i ugnen ? Så man inte behöver springa i köket igen.

Och som tjej måste jag ju föreslå choklad till efterrätt ; en förberedd chokladmousse kanske ?

kjpil

Fisk tror jag också på - då blir båda kära :) Chokladmousse låter bra. Annat alternativ hemgjord sorbet med varma bär till efterrätt kanske?

agnetasch

2009-07-27 10:53 #9 Last Edit: 2009-07-27 10:57 by agnetasch
När mannen o jag träffades var det jag som bjöd på fest först:
Jag körde ett grekiskt tema. En moussaka fick stå o puttra i ugnen medan vi drack ouzo, åt pistagenötter o lyssnade till grekisk musik. Det blev lite lössläppt semesterstämning direkt.
Sen var det hans tur; jag placerades i en köksstol med ett glas whisky o fick se på när han lade sista handen vid en rådjurssadel med gräddsås o hasselbackspotatis. Måltiden avnjöts med solnedgång över sjön på ena sidan, en trevlig hund på andra sidan o en trevlig karl mittemot. Vad behöver man mer? ;)
Eftersom jag inte har några ambitioner att dejta fler karlar har jag inga tips att komma med, men ovanstående måltider fungerade 100%-igt

Krista

Haha samma här, grekiskt tema! :D Fast jag körde på röror (fetröra, tzatziki, kikärtsröra), bröd, vinbladsdolmar och säkert annat som jag inte kommer ihåg. Chokladmousse till efterrätt. Det funkade bra här med! ;D

agnetasch

Där har vi det! Grekiskt funkar alltså på killar ;)
Hur är det med tjejer då? Är det räkor o vitt vin som gäller fortfarande? :D

annamaria

Nä hua inte på mig i alla fall. Thai är fint!

Filippa

Vad som helst funkar på tjejer MEN bara det inte är för kladdigt. Revbensspjäll, hamburgare eller wraps eller allt som är potentiellt kladdigt går bort - man vill ju oftast framstå som någorlunda civiliserad åtminstone ett par dejter  ? ;-)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal