Pannkakor för ägg och mjölk allergiker??

Startat av Sari, 2008-09-09 19:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Sari

Halloj!

Jobbade för några år sedan som kock och hade hand om specialkosten. Lagade då pannkakor utan ägg och mjölk, som var väldigt goda.
Efterlyser nu ett recept på dessa. Kommer ihåg att jag använde vichyvatten som vätska, mjölkfritt margarin att steka i och att det eventuellt var bakpulver i.....
Sitter nu och hoppas på att någon kanske känner till ett recept som liknar det jag beskrivit.

Ha det så gött!!



ena

ägget ersätter man med bakpulver i mitt recept på vegan-pannkakor...1 tsk för varje ägg...i övrigt som du säger med vichyvatten och mjölkfrittmargarin eller olja (med olja måste man salta lite extra i smeten för att få en okej smak)

Hoppas det hjälper dig något!! Lycka till!!
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Karin

Det fungerar rätt bra att göra en mjöl-och äggfri pannkakssmet genom att mosa ett par bananer med vatten och sedan mixa i snabbhavregryn, mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Jag har tyvärr inget recept till hands just nu. Det kanske någon annan har.

agnetasch

Citat från: Karin skrivet 2008-09-10 20:01
mixa i snabbhavregryn, mjöl, bakpulver och vaniljsocker


Men skulle inte smeten vara mjölfri ???

Andreas

:) Nu är denna tråd snart lika förvirrad som ordtråden Mums startade.

Karin: Skrev du egentligen om mjöl- eller mjölk- eller bäggederafria pannkakor och var rörde du ihop det?

MJÖLKfria pannkakor handlar tråden om i alla fall.

Måste man nödvändigtvis steka i mjölkfritt margarin, fungerar det inte med matolja eller blir smaken mycket bättre med mjölkfritt margarin?
Den som inte frågar får inga svar.

ena

man kan steka i matolja men smaken blir lite annorlunda, dock kan man bättra smaken om man tillsätter lite extra salt i smeten. Oljan är ju väldigt neutral i smaken och allt margarin är lite saltat :)
däremot kan det vara lite spännande att testa att steka i tex safflorolja (tistelolja) som ger en lite nötigare smak...ett par droppar sesamolja ger en annan trevlig smak. men oavsett vad för olja man använder bör man salta lite extra.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Karin

Så kan det gå när inte haspen är på.  (Skämmes...)
'Det fungerar rätt bra att göra en mjölk-och äggfri pannkakssmet....'
Så ska det stå.
Det fattas ett 'k' alltså.

Tack för påpekandet.

sverigeuturhisingen

undersök pannkakor på rismjöl - så gör de i indien. har aldrig gjort det själv, men de är helt veganska och de verkar sjuuukt goda.

Sari

Tack för alla bra tips. Ska ta och testa era olika förslag. Ska bli riktigt kul....  :) 

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal