Hälsoskatt, fettskatt, MUMS

Startat av Andreas, 2011-09-20 11:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Svt Rapport rapporterar idag att engelska forskare uppmanar sin regering att införa skatt på fet och ohälsosam mat. http://svt.se/2.22584/1.2538960/skatt_foreslas_pa_ohalsosam_mat_efter_larm

Tydligen finns det redan länder som infört/är på väg införa en likande skatt. "Ungern har nyligen som första land i Europa infört skatt på fet mat. I Danmark blir det skatt på produkter med mättat fett från oktober."

Den ungerska skatten infördes 1/9 och är på 10 forinter, motsvarande 30 öre, på varor med "för mycket" salt, socker eller fett. Antar att det är per förpackning? Men 30 öre är hur som helst knappt något alls. I Danmark är de tuffare, där beskattas varor med mer mättat fett än 2,3% med 16 danska kronor, motsvarande nästan 20 svenska, per kilo mättat fett. Smör blir nästan 17% dyrare.

Vore det rätt väg att gå också i Sverige?
Den som inte frågar får inga svar.

vilsjin

En sådan skatt torde bli ytterst krånglig att administrera och för sådana som mig som kämpar för att mitt BMI inte skall falla ner under 19 förefaller det en smula orättvist.

Tobias

På lördag blir fettstinna produkter snäppet dyrare för danskarna då regeringen valt att införa en fettskatt.

Läs artikeln här (http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1552832.ece) och berätta vad ni tycker och känner.

vilsjin


Tobias

2011-09-29 13:52 #4 Last Edit: 2011-09-29 17:10 by Hasse
Se där. Andreas kanske kan slå ihop dem.

Jag tycker det är ett mycket besynnerligt beslut med tanke på att vetenskapsvärlden inte är ense om huruvida fett är onyttigt eller inte. För det är de väl inte? Man börjar väl inse att den gamla uppfattningen om att man blir fet av fett inte stämmer?


EDIT: Hasse sammanfogade trådarna.

Sarah

Det har antagligen att göra med att folk reagerar olika på fett och socker och kolhydrater. Vissa blir tjocka av det, andra inte eftersom de är genetiska freaks (ingen förolämpning!). Och det finns olika typer av fett, naturligt, mättat etc.

Jag tycker personligen att det vore bra om produkter med socker, alkohol, och mättade fetter blev dyrare.

Om man kämpar med sitt BMI är det nog inte dessa kategorier man ska kalasa på utan istället sånt som pasta och ost och fet yoghurt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal