Göteborg: Linnea

Startat av agnetasch, 2010-03-18 17:49

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Restaurang Linnea brann sensommaren 2008 o det har varit en lång uppbyggnadstid, men den här veckan har dom öppnat igen. Igår var första kvällen som fine diningmatsalen var öppen o min man o jag hade ett bord väntande på oss där.
Men vad händer? Jag upptäcker att deras hemsida är öppen igen o att Bistron (deras enklare del av restaurangen) har en massa goda rätter som jag vill ha. Jag misstänkte också att min man som anser att persiljeklorofyll o liknande rätter är "fjant" skulle bli ett trevligare sällskap om han fick lite rejälare rätter. Det gick bra att byta o få ett bord i Bistron istället.
Lokalerna är trevliga, proffsigt belysta o dekorerade med en massa intressant glaskonst från KostaBoda o Orrefors. För sent fattade jag att man kunde köpa konsten. Hade jag vetat det hade en "tavla" med små huvuden av Bertil Vallien inte hängt kvar på restaurangen nu.
Enkla möbler bildar en lugn bakgrund till konsten. Porslin, glas, bestick o tygservetter (självklart!) är moderna, snygga o hela tiden adekvata för sin rätt.
De servitörer vi hade var gulliga, jag kan inte hitta ett bättre uttryck. De pysslade o månade om oss trots att restaurangen var fullsatt. Snygga, rena kläder hade alla (t.o.m hovmästaren ;)) Rena svarta vantar, kortklippt hår, frächt helt enkelt.
Så fort vi kom fick vi varsitt glas kallt vatten, en behövlighet eftersom vi mer eller mindre hade joggat sista biten.Sedan kom menyn o en brödkorg med surdegsbröd o knäckebröd + en skiva iskallt smör. Efter en liten stunds väntan (hela fyrarättersmåltiden tog två timmar,alldeles lagom) kom förrätten; löjromstoast. Två stora "ägg" med löjrom (Kalix) o creme fraiche, en driva hackad rödlök o ett par snibbar stekt bröd. Ooooh, så enkelt o så vanvettigt gott! Vi fortsatte med hängmörad entrecot, bearnaisesås o chips (oj, så originellt) men det var gott även om mannen hellre hade velat ha en grillad entrecot än en stekt. Sen kom lilla osttallriken; tre sorters ostar + en god o liksom både mosig o knaprig päronkompott med en doft av syltad ingefära. Två av ostarna var franska o rätt goda men den tredje blev favoriten; Sörmlands Ädel. Jag förstår att den är prisbelönt o medaljerad. Den måste jag bara köpa själv! Efterrätterna blev också lite traditionella; glass au four för mannen o chokladmousse för mig. Perfekta till en kopp nybryggt kaffe.
(Toaletterna var också mysiga, proppfulla med glaskonst o med egna små frottéhandukar för varje besökare)
Jag vill inte sätta något betyg eftersom det kan bli missvisande såhär i öppningögonblicket. Klart att allt är rent o fint o klart att hela personalen springer på tånaglarna innan slentrianen börjar göra sig påmind. Köket kan ju inte vara riktigt inkört heller,konstigt vore det.
Jag kan som sagt inte uttala mig om fine diningavdelningen men Bistron kommer jag att besöka igen fr.a som den ligger så bra till på Södra vägen, nära till alla teatrar o liknande. Priser o menyer:
http://www.linneaartrestaurant.se/

Filippa

Låter som en trevlig kväll :-)

crlhrv

Betyg, agnetasch, betyg!

Roligt att servitörerna i alla fall har rena kläder på en av stadens bättre krogar.. (jmf. med Fond).

Frottéhanddukar har jag tidigare noterat på både Swedish Taste och på Le Village (Nordhemsgatan 22-24) i Göteborg. Trevligt initiativ som man som gäst blir glad av.




Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Jag ska ge betyg nästa gång jag går dit ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal