Vilka matvaror går bra att röka?

Startat av Andreas, 2007-06-18 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Här är hemlagad korv som ska in i röken.
Matforum är bäst

roffekock

Och här har vi lite rådjur som ska in i krematoriet :o 8)
Matforum är bäst

Astridoa

Efter som vi har turen att gott om älgkött och vissa delar ofta anses som sega bl a älgrullen så låter vi numera alltid röka den med  mycket gott resultat. Gott inte minst som smörgåspålägg men även att servera till äggröra, potatisgratäng mm
Astrid

Skogis

Rör lite i denna tråden  :)
Något ni måste testa är rökta kåldolmar, när ni väl gjort det är det kört. Förväll kålen och rök bladen 1 timme innan ni gör dolmarna som vanligt.
Att röka ost är inte speciellt svårt, köp den billigaste Goudan, skär upp den i 2cm tjocka skivor som ni sen kallröker i 3 timmar. Om möjligt vakumpacka den och låt den ligga i minst 3 veckor, gärna längre. Då har röksmaken satt sig och hela ostbiten smakar rökt. Den blir bara bättre om man kan hålla sig, har provat med lite olika sorters hårdost men tycker nog att Gouda eller vanlig hushållsost blir godast. En rökt brietårta är inte heller dumt, men den behöver man inte lagra.

Andreas

Kul tips! Jag tänker ost är väldigt tät, kompakt, homogen, hur långt in i osten går röksmaken in?
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Skulle man röka en hel ost så tror jag att man måste lagra den betydligt längre, men genom att skiva upp den i lagom bitar så får man mer yta för röken att penetrera och det går fortare för osten att mogna. Egentligen smakar osten inte rökt utan bara mycket fylligare, intressant är också att när osten är nyrökt smakar den mest aska och med en markerad bitter smak från röken. Inte gott alls!
Osten tar inte heller färg av rökningen, ja inte mer än ränderna från dåligt rengjorda galler iallafall ;)
Så tipset är att ställa ostskivorna på högkant.

Gruvjon

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-18 12:51
Efter att ha läst om Elkas 895-kronors Jula-rök här http://matforum.nu/index.php?topic=267 blev jag rätt sugen på att köpa mig en själv. Men jag skulle vilja veta mer vad som går att röka.

"böckling, sik, abborre, lax, fläskfilé, kottlettrad" nämns i tråden ovan - men vilka andra matvaror kan man egentligen röka själv med behållning?


det går att röka all mat som man kan tillreda på annat sätt...ia nästan..;-)....kyckling, skinka, musslor(ska ångas först iofs)...testa och lyckas....blir det inte bra är det ju bara att göra om...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal