Vilka matvaror går bra att röka?

Startat av Andreas, 2007-06-18 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Efter att ha läst om Elkas 895-kronors Jula-rök här http://matforum.nu/index.php?topic=267 blev jag rätt sugen på att köpa mig en själv. Men jag skulle vilja veta mer vad som går att röka.

"böckling, sik, abborre, lax, fläskfilé, kottlettrad" nämns i tråden ovan - men vilka andra matvaror kan man egentligen röka själv med behållning?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Bra fråga där! Hoppas någon riktig storrökare dyker upp här snart!

Själv nyfiken på att göra korv och såndär rökt chili..

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Jonas


Kari

Sorry, vet ej vad den heter, skrynklig och ful, mellan stark sak som jag gjorde jordgubbs/choklad dessert på för några år sedan. Blev gott och lite annorlunda vill jag minnas.

Kari

Kyckling, hel eller delar? Kalkon finns som rökt pålägg, måste ju funka?
Tider och temp någon?

Urban

Elka: Chipotle är en rökt chili..Kan det vara den du menar?

Andreas

Citat från: elka skrivet 2007-06-19 12:47
Kyckling, hel eller delar? Kalkon finns som rökt pålägg, måste ju funka?
Tider och temp någon?


Just det här med att röka fågel måste vara lite knepigt med tanke på att den måste vara genomlagad innan man äter den? Kunde man kanske mäta innertemperaturen på den under rökningen?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Urban: Chipotle, ja det ringer em klocka! Tack!

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-19 19:27
Just det här med att röka fågel måste vara lite knepigt med tanke på att den måste vara genomlagad innan man äter den? Kunde man kanske mäta innertemperaturen på den under rökningen?


Ja en hel fågel kanske behöver hjälp? Förkokning eller ölburk i buken? Eller stabilt hönsnät el liknande i buken så kommer röken åt innifrån å?

Kanske dela pippin på mitten, ska ju ändå delas innan servering... Nu blev jag sugen på pröva pippi! Kanske blir Chicken Marlbouro? *ler*

Andreas

Jo att halvera kycklingen är nog inte dumt. Det viktiga när man tillagar kyckling är ju att man kommer upp i 70 grader längst inne, så det borde egentligen inte vara något som helst problem om man bara får in sin termometer rätt.

Chicken Marlbouro hehe urk. Men skulle inte förvåna mig om det faktiskt finns matprodukter med cigarettsmak.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Torsk, räkor, musslor och vitlök verkar också gå att röka
http://www.matmakarna.se/recept12.htm

Hittade även ett recept på tökt torsk med potatis och jordärtskockssallad:
http://tv4.se/mat/recept/2061.html

Och kan man röka torsk lär det gå bra att röka sej och hoki också. Ingen som provat?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Åhhh.. Rökta musslor är så himla gott!!..
Jag brukar äta rökta musslor i olja på en bit husmans eller på tunnbröd.. Mmmmmm

Andreas

Å herrejisses vilket långt "Mmmmmm", det måsta vara jättesmaskens. Röker du musslorna själv? Berätta!!
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Näe.. Jag röker dom inte själv. Däremot så finns dom att köpas på ICA Maxi av märket Abbas.
Har provat andra bättre märken också.. Men kommer tyvärr inte ihåg vad dom hette  :(

Kari

Räkor från frysen blev jätte gott, lite lyxigt festligt på något sätt.

Andreas

Rökta räkor från frysen... berätta mer! Hur gjorde du? Vad åt du till?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2007-07-09 12:18 #17 Last Edit: 2007-07-09 12:21 by elka
Tinade och noga torkade på tidningspappper (vill ju inte koka dom igen?), 100-120grader i röken utspridda på Clas O´s Tefalgaller i 20-30minuer vill jag minnas. 1kg i storlek 50-70 var lagom för korgen.

Skiva lite solovilök eller färsk ingefära, lite krusig persilja och varva fint, torkypapper på och under, låt svalna ett par timmar och njut med ett kallt ljust lite sötare öl till lite mayo och nybakat morotsbröd fårn affären. Räkorna håller veckan ut om dom räcker så länge.
Rommen kalasgod å!

Andreas

Fin bild! Men dom blir inte som sega då av den tiden i den temperaturen? Räkor är ju så känsliga för extrauppvärmning.

Aldrig funderat på att prova med färska räkor?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Trodde att dom skulle bli sega som när man wokar lite för länge men dom blev perfekta. Färska räkor blir det när priset är rimligt och storleken minst den dubbla. runt 200kr/kg för 90-120 i storlek är onödigt tycker jag.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal