Fiskar med kreativa namn - ketalax, polartorsk, alaskaspätta osv.

Startat av Andreas, 2008-02-07 12:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

I går kunde man läsa i Gefle dagblad om fiskhandlare som ger fiskar kreativa namn. http://www.gd.se/Article.jsp?article=125608

Tittade lite mer på de fiskar som nämns:
¤ Regnbågsforell - finns ingen sådan fisk, odlad regnbåge "rainbow trout" är vad det är.
¤ Stillahavslax, ketalax - rätta beteckningen är chum- eller hundlax. Det sägs att den heter hundlax eftersom man ger den till just hundar, i vilken utsträckning nu det kan stämma..?
¤ Alaskaspätta - ska väl få oss att tänka på rödspätta men i engelska Wikipedia står det att de flesta fiskare försöker undvika att fånga "Alaska plaice".
¤ Polartorsk - en smal torskfisk som heter Arctic Cod på engelska och oftast går i ytvatten till skillnad från torsk som går på botten. Kul med polartorsken är att den har inbyggd kylvätska i blodet som gör att den klarar kalla temperaturer.

De två sista arterna heter ju faktiskt samma sak på engelska och "polartorsk" finns i svenska wikipedia så jag vet inte om jag kan hålla med Gefle dagblad om att fiskhandlarna stått för kreativiteten där, men förvirrande är det ju likafullt ändå.

Den enda jag ätit av dessa fyra är chumlax och det var inte gott, jag kommer ihåg den som riktigt torr och trist. Det hade varit intressant att höra hur de andra smakar, någon som provat alaskaspätta eller polartorsk?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse


Andreas

Pangasius ja, fast det är inte heller rätt namn. I december fastslog livsmedelsverket att asiatisk hajmal inte längre får säljas under beteckningen pangasius.  Fiskeribranschen överklagar förstås då de inte tycker att de svenska namnet är tillräckligt säljande... http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=401798

Det här med fisk är visst (också) en riktig soppa, här är ett regelrätt fiskfusk: Hemköp i Eskilstuna sålde jättebillig sjötunga men hoppsan, det var visst ingen sjötunga utan istället cynoglossus robustus eller på ren svenska "robust hundtunga". "Precis som för hundlax (samma som chumlax) har benämningen sitt ursprung i att den inte använts som människoföda utan istället som djurfoder." http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=638440&avdelning_1=111&avdelning_2=160

Vad sjutton är förresten "Seabream" för fisk? Nedanstående annons hade Ica Gourmet här i Umeå i veckan.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Nu när jag börjat titta efter skumma fiskar finns de överallt, denna är från veckans reklamblad från Willys, "Tilapia". ???
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Ciklider (Tilapia) är tydligen mycket vanliga i fiskodlingar i asien, den 3:e vanligaste fiskfamiljen efter karp och lax.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tilapia_in_aquaculture

Andreas

Ciklider, det trodde jag var akvariefiskar?

Konstigt det här, om nu Tilapia är en så vanlig fisk varför har jag då aldrig hört namnet förut, har denna fisk precis börjat importeras till Sverige eller säljs den även under något annat mer känt namn?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Vill minnas att det är "lite finare" akvariefiskar i våra breddgrader. Låter lite urkigt men vi äter odlad annan fisk också.. Men jag skulle nog hellre köpa strömming om man kunde/måste välja!

Som det verkar på bilden måste det varit stora ciklider - 800g i påsen och det är väl iaf 4-5st i påsen.. Dom ciklider jag hade i akvariet var inte större än en modern mobiltelefon i vikt och tjocklek.

Ingen som provat?


Kari

Rapport från Ica Kvamtum:

Djupfryst Chumlax "Vildlax" 103,13kr/kg
Djupfryst Salmo Salar "riktig" 125kr/kg
Färsk Salmo Salar "manuell disk" 119kr/kg

Med "riktig" menar jag den lax som är lax för oss flesta, ej hundar  ;)
Med "Vildlax" menar jag, förlåt, Ica Kvantum att ??? Ansvarig för fryst log mot mig och sa "Ja, visst är det märkligt". Han hade heller ingen aning om vad Chumlax var för något.

Här kan man snacka om att "lura" oss vanliga konsumenter?? Eller?

--

Mina ögon har öppnats på vid gavel nu. Men så har jag aldrig köpt varken fryst eller vacuum förpackad lax. Tack och lov!

crlhrv

är det någon som kan utreda vad chumlax egentligen är för fisk? för någon lax är det ju inte tal om.

ok, jag hittade en bra liten sammanfattning  på gefle dagblads hemsida:

"Lax: Salmo Salar, Atlantlax. Finns vild i Östersjön och längs Sveriges västkust. Är anadrom, vilket innebär att den föds och leker i sötvatten, men vandrar till havet. Salmo Salar odlas i stor skala bland annat i Norge.
Fetthalt i köttet, ca 10 procent.

Chumlax: Oncorhynchus Keta. Kallas även hundlax. Förekommer vilt i Stilla Havet. Planterades ut i Murmansk- området av Sovjet på 50-talet och enstaka exemplar har fångats i Östersjön så sent som 1982.
Fetthalt i köttet, ca 1 procent."

- http://www.gd.se/Article.jsp?article=113451

jag vet inte vad som stör mig mest, att den kallas hundlax eller att den har kopplingar till 50-talets sovjet.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.


Kari

Coop Forum erbjuder "pink lax" denna vecka. Riktigt mager jämfört vanlig "salmo salar". Synd på omega fetterna då.

Undra om denna pink är bättre är chum? Låter bättre iaf. Rosa mot hund.

Andreas

Jag trodde att hundlax och pinklax var samma sak men tydligen inte, där ser man. Men bägge fångas visst i Stilla havet och bägge kallas ibland för stillhavslax...

¤ Chumlax, hundlax, ketalax, (stillhavslax) = Oncorhynchus keta
¤ Puckellax, pinklax, (stillhavslax) = Oncorhynchus gorbuscha
¤ Guldlax, strömsill,  - Argentina silus
¤ Riktig lax = Salmo Salar
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=371600

Intressant i artikeln också ang. laxportioner utan skinn från Netto "För det tredje har skinnet tagits bort, förmodligen för att dölja att fisken varit lekmogen." - hur skiljer sig skinnet åt om laxen är lekmogen eller ej?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Var på Willys och jagade Tilapia som inte fanns. Däremot såg jag Nilabborre och trodde det var Havsabborre (som jag precis sett ett recept på) så jag köpte en påse 750 gram Nilabborre för 48 kr och 9 öre.

Men väl hemma ser jag på nätet att Nilabborre  och Havsabborre har två helt olika latinska namn:
¤ Havsabborre = Dicentrarchus labrax
¤ Nilabborre = Lates niloticus

Nån som smakat havsabborre och/eller nilabborre och har nån uppfattning om dessa fiskar?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag såg precis segelfisk i Kvantums reklam. Vad är det? Någon som provat? Står att det är fiskat i indiska oceanen.

Andreas

Sökte lite på segelfisk, det är en stor och snabb rackare - 100 kilo, 3,5 meter lång och 109 km/h som förekommer i Stilla havet, Indiska oceanen och Röda havet och som har "speciell smak" (vad nu det kan tänkas betyda). http://hem.passagen.se/kent.andersson/I.segelfisk.htm

(Lyfte ut Kurts svar på min egen fråga ang. Nilabborre till nya tråden Är nilabborre en fisk man bör undvika?.)
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Det var en gigantisk sak. Såg läskig ut. Undrar jag hur den speciella smaken smakar??  ???

Andreas

Vännerna på Findus har nu plockat bort fisken med det skumma namnet guldlax (se #11 ovan) som ingrediens i sina produkter och ersatt den med Alaska Pollock. Men det var inte på grund av att namnet, så här säger Findus "Vid den senaste utvärderingen framkom att arten guldlax (Argentina silus) har blivit värderad som ett fiske med "hög risk" status." - vad nu "hög risk" nu betyder - är den utrotningshotad eller nåt annat?

Dessutom meddelas att i samband med fiskbytet har produkten kallad "Guldlaxfriletter" nu bytt namn till "Fiskfiléfriletter" - "Fiskfilé-" är väl smart namn, i framtiden kan de byta fisk hur ofta som helst.  Ordledet "friletter" känns lite mer obekant, syftar det på nåt friterat?

http://www.newsdesk.se/pressroom/findus/pressrelease/view/ingen-guldlax-fraan-findus-foodservices-231907
Den som inte frågar får inga svar.

ena

friletter är väl en variant på fiskpinnar som inte är lika fyrkantiga om jag förstått min son rätt, fiskfriletter serveras på skolorna, hemmavid äter vi inga fiskhalv- eller helfabrikat alls.

ska väl vara mer positivt laddat med friletter än pinnar eller nåt ;)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Framtidens fiskprat:

"Vad tycker du om för slags fisk?"
"Jag tycker om fiskfilé"
"Kokt eller stekt fiskfilé?"
"Frilettad"

??? ??? ???


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal