Svarta ringar från konservburkar

Startat av webguide, 2012-02-19 22:18

Föregående ämne - Nästa ämne

webguide

Köte en ny skärbräda idag, en WMF i ek. Jag gjorde en chilie och ställde burkar med tomater på den, de lämnade svarta ringar efter sig. Vad beror detta på, det ser ut som brännmärken.

vilsjin


TjodhildTredsk

Som jag har förstått det, så är det garvsyran i eken som reagerar med metallen och skapar de svarta fläckarna.

webguide

Citat från: TjodhildTredsk skrivet 2013-04-10 19:54
Som jag har förstått det, så är det garvsyran i eken som reagerar med metallen och skapar de svarta fläckarna.


Aha, OK, då är det ju iofs rost. Bra att veta dock.

vilsjin

Garvsyran spelar nog ingen roll. Sura råvaror (tomat, paprika och liknande) och fukt kombinerat med plåt i burken skapar ganska gynnsamma förutsättningar för rost.

webguide

Citat från: vilsjin skrivet 2013-04-14 19:39
Garvsyran spelar nog ingen roll. Sura råvaror (tomat, paprika och liknande) och fukt kombinerat med plåt i burken skapar ganska gynnsamma förutsättningar för rost.


Det gör ju garvsyran också och den komemr ju dessutom i kontakt med burkens utsida vilket innehållet inte nödvändigtvis gör.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal