Skillnad på kryddor från olika fabrikat?

Startat av Andreas, 2007-04-09 17:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag har själv tidigare aldrig reflekterat över om det är nån större skillnad på kryddorna från Kockens, Santa Maria eller Borgeby Kryddgård (http://borgebykryddgard.jetshop.se/), men så hörde jag en bekant säga att det finns stora skillnader. Intressant, det här vill jag veta mer om! Så om någon märkt skillnad på samma krydda från olika tillverkare, berätta gärna om det i denna tråd.
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Jag är väldigt skeptisk till många av de kryddburkar som säljs i affärerna, (santa maria & kockens bla.) kryddorna har STORA företagsnamn bakom sig, innehållet är luddigt och allt skrivs inte ut. Vid en konfrontation i radio tror det gällde just Kockens kryddor så svarade han helt kort & gott vi skriver inte ut allt som kryddorna innehåller just för att bevara våra goda "recept"...?!!

No no no... Det köper jag inte! Jag vill veta vad det är i kryddburkarna, klara innehållsförteckningar och att betala så mkt mer för ett stort märkesnamn som inte ens kan stå med öppen famn gentemot sina konsumenter och visa innehållet, nä där sprack mitt förtroende, jag köper väldigt mkt kryddor från aromia.se och undviker allt vad santa maria & kockens på glasburk heter... ;-)

det här var en intressant fråga, skulle vara kul om fler hade synpunkter eller erfarenheter!

Urban

2007-04-11 21:34 #2 Last Edit: 2007-04-13 14:48 by Urban
Jeg tycker att det är enorm skillnad på kryddpastor tex. Röd thailänsk currypasta.
Har man varit till Thailand och upplevt den enormt goda maten så vet man att det inte går att laga liknande rätter med skräpet som säljs på affären.
Själv så köper jag direktinporterat från specialbutiker.. Då får man både smak o kvalité. Jag rekommenderar varmt "Mae Ploy" Panang Curry Paste, Eller "Mae Ploy" red curry paste om man vill tillaga en riktigt god gryta med fläsk eller kyckling.
Vad är då skillnaden egentligen?.
Det som säljs på affären är känns utspädd dvs. lösare i konsistensen och absolut inget drag i. Jag tror att tex. Santa-maria eller Blue dragon spär ut pastorna, delvis för att tjäna mera pengar på sina produkter och för att dom tror att svagare passar oss Svenskar bättre.
Jag har helt slutat att handla pastor, kokosmjölk + div tillbehör för Thaimatlagning med undantag för färskt citrongräs o galangalrot på affären.

Andreas

Citat från: kryddburken skrivet 2007-04-11 18:46
No no no... Det köper jag inte! Jag vill veta vad det är i kryddburkarna, klara innehållsförteckningar


Vilka kryddor menar du? Var precis till kryddskåpet och hittade några Kockens-burkar, och på Sweet chili burken och Chilpulversburken står ju vad de innehåller..? Nej förresten nu ser jag, mot slutet av innehållsförteckningen på bägge burkar står "andra kryddor". Du har rätt, tokigt!

ICA säljer kryddor under eget varumärke, vem är det som levererar dem och har de fullständig innehållförteckning?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-04-11 21:34
Själv så köper jag direktinporterat från specialbutiker.. Då får man både smak o kvalité. Jag rekommenderar varmt "Mae Ploy" Panang Curry Paste, Eller "Mae Ploy" red curry paste om man vill tillaga en riktigt god gryta med fläsk eller kyckling.


Blandar Thailändarna inte också ofta ihop egna personliga varianter av kryddpastor helt från grunden i det egna köket? Eller är det vanligaste att köpa färdiga pastor?
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Det får vi forska på det där med ICA´s kryddor! Jag tycke ratt ICA´s produkter över lag slår det mesta varumärken så jag hoppas på positivt besked! *S* Ska googla lite...

Urban

2007-04-12 18:23 #6 Last Edit: 2007-04-12 18:37 by Urban
Visst händer det att Thailändare blandar sin egen pasta, men vanligast är att dom köper hemlagad currypasta på marknader eller på burk från affären.. Hur som helst.. Vill man komma i närheten av vad maten smakar i Thailand så bör man välja direktinporterade produkter. 

Urban

Jag köper sällan färdigblandade kryddmixer från affären, men däremot så blir det ju att man köper vitpeppar, svart peppar, oregano mm.. Speciell på oregano märker jag att det är stor skillnad mellan Kockens och Santa-Marias. Kockens tycker jag innehåller mycket skräp ibland.. typ småkvistar, och smaken är starkare o lite fränare än Santa-Marias. 

Andreas

Citat från: kryddburken skrivet 2007-04-12 13:59
Det får vi forska på det där med ICA´s kryddor! Jag tycke ratt ICA´s produkter över lag slår det mesta varumärken så jag hoppas på positivt besked! *S* Ska googla lite...


Ja det har du rätt i, ICA verkar ha fattat det andra inte har fattat: sätter man sitt eget varumärke på något så bör det hålla god kvalitet. Ser fram emot besked om kryddorna!
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-04-12 18:23
vanligast är att dom köper hemlagad currypasta på marknader eller på burk från affären


Så om man går på en marknad i Thailand så finns det alltså väldigt många "personliga" färdiga currypastor som folk blandat ihop hemma och sen säljer på marknaden?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-04-12 21:31
Speciell på oregano märker jag att det är stor skillnad mellan Kockens och Santa-Marias. Kockens tycker jag innehåller mycket skräp ibland.. typ småkvistar, och smaken är starkare o lite fränare än Santa-Marias. 


Intressant, nästa gång det börjar bli halvtomt i en kryddburk ska jag köpa av ett annat fabrikat än det jag har av just den kryddan så man får jämföra. Hmm. fast det kanske inte fungerar så bra eftersom det då blir olika ålder på dem. Ska man vara rättvis ska man förstås köpa två helt nya burkar med bra bäst-före och jämföra. Tänkte föreslå att vi köper två burkar tillsammans och provar. Men vem ska då få den dåliga? ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag använder sällan kryddblandningar, utan mest "rena" kryddor. Märker ingen skillnad på svartpeppar från olika märken, eller t.ex. spiskummin eller oregano. Inte för att jag gjort någon mer vetenskaplig undersökning heller. :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Svar ja. Det kan skilja väldigt mycket från försäljare till försäljare. Alla har dom sitt eget recept på currypasta.
Citat från: Andreas skrivet 2007-04-13 09:43
Så om man går på en marknad i Thailand så finns det alltså väldigt många "personliga" färdiga currypastor som folk blandat ihop hemma och sen säljer på marknaden?

Andreas

Hur är curryn förpackad där på marknaden? Små glasburkar?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Om man köper på marknad så pekar man på vilken sort man vill ha och får det paketerat i plastpåse med gummisnodd ;D

Stellan

När det gäller Icas kryddor har jag en ganska stark känsla (är dock INTE säker) på att de tillverkas hos Culinar i Fjälkinge, samma bolag som numera tillverkar Kockens kryddor. För övrigt så är ju Kockens snart nog utrotat från marknaden. Santa Maria regerar överallt, tillsammans med kedjornas egna märken.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Andreas

Fast Kockens heter ju Knorr-Kockens nuförtiden och Knorr är Unilever. Hur stora är Santa Marias ägare Paulig Group i jämförelse med Unilever?
Den som inte frågar får inga svar.

Stellan

Paulig äger faktiskt inte Santa Maria. Än. Familjen Mattsson, som en gång grundade bolaget, har kontrollen genom en skvätt röststarka aktier. Fast Paulig har option på att köpa dessa senast 2010, och den lär de utnyttja.
I förhållande till Unilever är Paulig visserligen en lilleputt, men om man tittar regionalt så blir bilden annorlunda. I Finland är Paulig bland annat kung på kaffemarknaden. Pauligkoncernen omsätter väl motsvarande ett par miljarder kronor, Santa Maria tror att de ska nå över tre och en halv miljard i år.
När det gäller Kockens, så lade Unilever ned sin egen kryddfabrik i Gävle för sådär fem år sedan och överlät tillverkningen till Culinar, som är jättestort inom industrikryddor. Sedan skrotades Kocken-märket ill förmån för Knorr. De där olika åtgärderna har kostat många miljoner i utebliven försäljning, tror jag.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Urban

Märkligt att man tar bort ett så inarbetat varumärkesnamn?.
Hur har försäljningsstatistiken sett ut mellan Santa Maria o Kocken (när Kocken fortfarande fanns).
Hur mycket större var Santa Maria gentemot Kocken?.

Stellan

Kocken var större, och en gång i tiden nästan helt dominerande. Ur globala giganten Unilevers perspektiv så är Kockens inget bra namn. De vill ha internationella namn som kan marknadsföras globalt. Knorrmärket fick man med när man köpte Bestfoods, och det sitter ju numera på allehanda matlagningsprodukter: drycker, soppor, såser, kryddor, buljong, dressing osv.
Santa Maria har förstås dragit nytta av sina enorma framgångar med texmexprodukterna och etablerat sig som ett brett smaksättningsföretag. Dock bara i Sverige - deras enorma export utgörs nästan bara av texmexprodukter.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal