Valnötsbröd

Startat av Andreas, 2009-02-14 12:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Har du något bra recept på valnötsbröd som riktigt smakar valnötter?

Jag gillar sällan köpt bröd men valnötsbrödet från det lokala bageriet Hagabröd är riktigt gott med fin smak av just valnötter och olivolja. Ett sånt bröd vill jag baka själv så sagt och gjort, läser ingredienslistan på påsen "Lantvetemjöl, fullkornsrågmjöl, valnötter, olivolja, solrosfrö, jäst, salt, vatten" och försöker göra något liknande. Eftersom jag inte har fullkornsrågmjöl hemma så bestämmer jag mig för att ta rågkross istället.

Valnötsbröd försök #1
¤ 1 dl rågkross skållat i 2 dl vatten
¤ 1 pkt jäst
¤ 3 dl vatten
¤ 0,5 dl olivolja
¤ 2 tsk salt
¤ 10 dl lantbrödsmjöl
¤ 5 dl grovhackade valnöttar (200 g)
¤ 2 dl solrosfrön

Blandar allt utom nötter och frön i 10 - 15 minuter i matberedaren. Blandar sen i nötter och frön. Låter jäsa 1 h. Bakar ut. Låter jäsa 1 h till. Gräddar i 200° i 30 minuter.

Ett riktigt gott bröd! MEN det är ganska långt ifrån det valnötsbröd jag vill efterlikna, mitt bröd är för mörkt och smakar för lite valnötter och för mycket solrosfrön och råg och "fyllig brödsmak". Nästa gång jag försöker mig på detta kommer jag att ta 0,5 dl solrosfrön samt att lantbrödsmjöl (vete, råg, surdeg), som jag i hastigheten trodde det var, nog var helt fel, lantvetemjöl innehåller visst bara kärna och grodd från vete.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Gateau's http://www.gateau.se/ egna valnötsbröd är det enda valnötsbröd som jag provat, som faktiskt smakar just valnöt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

ivanl

Andreas (denna gång med namnet rätt) - ref. diskussion i en annan tråd om solrosbröd, även här tror jag tricket är att låta valnötterna sjunga förstastämman.
Pröva att ta bort rågkrossen och ta endast 100 g rågmjöl. Blev degen möjligen något för styv? Ser ut som om mjölmängden är något stor i förhållande till mängden degspad.

Mickan

Jag har bakat ett par olika recept och förstärkt med valnötsolja. Inbillar mig att det ger extra bra smak. Vete Special fullkorn gör susen och funkar att ha till 200 % tycker jag.
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Mickan, kör du med kallpressad valnötsolja då? Den varmpressade har en neutral smak och används mest för att bevara möbler mm.

Mickan

Yes, kallpressad. Köpt i nån sån där affär med lösviktsoljor.
Video meliora proboque deteriora sequor

Smulan

Jag är väldigt svag för valnötter och särskilt i surdegsbröd, men när jag försöker baka det själv får brödet en trist violettbrun färg som aldrig bagerierna får. Är det någon som vet varför? ???

Per

Rosta valnötterna i en stekpanna en liten stund så håller de färgen i baket.

MatgeekJohan

Ett tips för att få mer valnötssmak är att hacka en näve valnötter grovt och sen lägga ner dem i en dl god olivolja. Låt stå och dra ett par dagar.

När brödet ska jäsa första gången bör man ju olja bunken som man jäser i och då använder man valnötsoljan. Sätter grymt bra touch på brödet.

Pokol

Hej

jag har bakat detta bröd ett flertal gånger och det är otrolit gott, det kräver dock att
man kör en sats med rågsurdeg.

Testa gärna, det går att ha i solrosfrön eller linfrö oxå om man vill testa något nytt.

http://sybariterna.blogspot.com/2009/02/gateaus-valnotsbrod.html

Groet

Citat från: MatgeekJohan skrivet 2009-06-02 15:30
Ett tips för att få mer valnötssmak är att hacka en näve valnötter grovt och sen lägga ner dem i en dl god olivolja. Låt stå och dra ett par dagar.

När brödet ska jäsa första gången bör man ju olja bunken som man jäser i och då använder man valnötsoljan. Sätter grymt bra touch på brödet.


Bra tips! Jag tror jag testar det nästa gång jag gör fruktbröd, fast med en rapsolja istället för oliv.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal