Chokladtest: Marabou premium dark 70% (Mörk choklad med mörk chokladfyllning?!)

Startat av Andreas, 2007-09-28 17:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Marabou premium dark 70%, tillverkad i Belgien, 100g, 20:-

Bitarna är 45x37 mm och 5 mm tjocka. För stora.

Denna kaka är lite speciell i och med att den vill på att dela upp sig i lager när man äter den, ytterst lossnar nämligen ett lager på nån halv millimeter från det andra. Och tydligen skall det också vara flera typer(?) av choklad, på förpackningen står "extra fin mörk choklad med mörk chokladfyllning" och "fyllningen utgör 35% av produktens vikt" - men jag begriper inte riktigt skillnaden på "mörk choklad" och "mörk chokladfyllning"...?

Hur som helst, chokladen är smörig med ganska liten sötma och rätt liten chokladsmak. God men mesig helt enkelt. En choklad för den som inte riktigt gillar kraftig mörk choklad.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Den är JÄTTEGOD o passar precis för oss som egentligen inte gillar mörk choklad.
Det var något tjafs om fyllningen när chokladen lanserades,den var inte lika mörk som själva chokladen. Det lovade Marabou att åtgärda. Om åtgärden bestod i att öka kakaoinnehållet eller att slopa innehållsförteckning vet jag inte. Ett fall för vår egen matdetektiv Andreas kanske?

Andreas

Tycker du inte att den är alldeles för lättäten? Det fina med kraftigare choklad (som jag var inne på då jag skrev om Fazer Thin dark) är att man blir "nöjd" och därför bara äter ett par bitar - den här går lätt att smälla i sig på en kväll...

Tack för ledtråden om fyllningen! Hittade den här DN-artikeln från 2002: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=88611 "chokladkakan består till 35 procent av fyllning. Fyllningen, ett ljusare lager choklad i mitten av kakan, består av 61 procent kakao, vilket inte finns angivet någonstans ... Den genomsnittliga halten kakao för hela chokladkakan blir 67 procent"

Hittade nåt annat intressant också - tydligen är det Cote D'Or i Belgien som gör kakorna som säljs som Marabou premium. Så här ser Cote D'Or-varianten av samma kaka ut: http://www.cotedor.be/cotedor/page?siteid=cotedor-prd&locale=benl1&PagecRef=695 Amerikanska Kraft Foods äger både Marabou och Côte d'Or.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Visst är den för lättäten; nuförtiden kan jag kränga i mig två kakor istället för två rutor.Och?

Andreas

Nu blir jag bekymrad, sluta genast äta 2 kakor premium dark i stöten, du måste se till att leva länge!

Sajten Carbzone har - hör och häpna - kommit på att mörk choklad är fullproppad med fett och kalorier! Marabou Premium Dark 70 % är märkt med "varning", bästa valet är CarbZone Low Carb-choklad. http://www.carbzone.se/jamfor_choklad.html
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Idioter. Choklad är människans snillrikaste uppfinning av blandningen fett o kolhydrater. Den ska man inte förstöra med larviga piratkopior.

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Var sak på sin plats; choklad i myssoffan o maltitol o inulin i biltvätten ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal