Kolsyremaskiner

Startat av Urban, 2007-09-03 19:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Aftonbladet har testat några modeller av kolsyremaskinerna som finns att köpa.

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article688551.ab

Anne

Vi har inbyggt bubbel i kylskåpet istället.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Intressant test Urban, såg att det finns två olika sorters patroner - Soda Stream och Aga som är lika stora men där Soda Stream kostar 86 att fylla på och Aga 79. Dom är försts inte kompatibla med varanda..?

Är det dessa två system som finns på marknaden eller finns ytterligare nåt som Aftonbladet missat?

Vilken typ av patron har du i ditt kylskåp Anne? Vad är det förresten för fabrikat på kylskåpet ditt?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Vi har electrolux egna patroner, så jo, det finns minst ett system till. Med lite olika ventiler. Och de är ännu dyrare. Kylskåpet är ett Husqvarna, finns exakt samma skåp med annan front från Electrolux också. Vi föredrog Husqvarnas dörrar. :)
Anne's Food - min matblogg

Anso

Då jag stod i kö för att köpa en sån där grej att ha under kyl och frys så dom inte läcker direkt på golvet var det två herrar före mig i kön som samspråkade. Dom kände varandra lite från förr. Den ena skröt om att han hade upptäckt att man kunde göra bubbelvatten själv hemma. Nu slapp han släpa hem 1,5L ramlösa per dag till ungarna... Det verkade inte bättre att den andra var totalt ovetande (eller höll fantastiskt god min) om att detta funnits i flera år...

Vi själva dricker inte bubbligt vatten, men var sugna på obubbligt vatten från kylskåpet, men det får bli nästa gång...

agnetasch

Jag vill köpa en apparat så jag kan kolsyra mitt kranvatten.Jag vill även kunna göra typ klar tonic för att blanda med gin, så mycket läsk kommer det inte att bli gjort.
På marknaden finns två stora märken; Sodastream o WasserMaxx.
Sodastream bäst-i test vinnare i Råd&Rön för bästa kolsyra o hanterbarhet. WasserMaxx är tydligen en mindre, ej så skrymmande maskin,men där kan man inte blanda "smaken" i flaskan utan måste göra det i en kanna efter kolsyrningen.Måste man göra så med Sodastreamern också?
Vilken är bäst?Är det någon som har en kolsyreapparat o i så fall;vad tycker du om den?
Klar tonic, vilken smaktillsats köper man till de olika apparaterna?

crlhrv

2008-04-22 13:06 #6 Last Edit: 2008-04-22 13:08 by crlhrv
Svärföräldrarna har en Sodastream (modellen Jet) och där måste man blanda i smaken efteråt. Jag tycker att den maskinen gör ett riktigt bra jobb, om man vill blir vattnet riktigt ordentligt kolsyrat. Tyvärr är plastflaskorna som man gör bubbelvattnet i väldigt fula. På bl.a. Åhlens har jag sett kolsyremaskiner som istället har en snygg glaskaraff för servering, men kanske mindre lämpligt om man vill ställa in vattnet i kylen någon dag.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Vad är det som gör att smaken måste blandas i efteråt, vad kan hända om man sätter i den innan kolsyrningen? (Jag hade som för mig att man satte i smaken först förr i tiden.)

Stod det nåt i RR-testet om Soda fresh? http://www.cbfdrinkit.se/sodafresh.htm eller Carbonator http://www.tretti.se/carbonator-ma ?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag hade också för mig att i dom gamla sodasifonerna blandade man först o kolsyrade sen.
Jag har inte själv sett RR-testet,så jag vet inte om Soda fresh är med, men den verkar ju intressant, såg att Järnia i Lerum har den. Ska kolla där.
Drömmen vore ju en kolsyreapparat kopplad direkt till kranen, men de är ju så DYRA, det kommer vi aldrig att spara in.
Det finns en apparat med glasflaskor; Soda Stream Penguin,en lite fjollig sak som jag föll pladask för. 1800:- kostar den men hopfälld ser den ut som en pingvin:

crlhrv

jag vet inte vad jag tänkte där med smaksättningen. klart man kan smaksätta innan. men om smaken hamnar på pinnen kanske den "smittar" av sig till andra batcher som ska ha andra smaker.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

bryggens

I dom gamla likväl som dom nya så smaksätts det efter kolsyran, annars blir det ett rejält skummande, det busar över, har jag i allafall för mig.

Sweber

Precis, i den gamla typen av sodastreamer som fanns på 1970-talet och en tid in på 80-talet, formligen exploderade läsken när man lossade flaskan från maskinen om man hade tillsatt smakessensen innan kolsyrandet. Smaken häldes i den lilla (2dl?) glasflaskan efter kolsyrandet och man skruvade på locket och vände flaskan försiktigt.

Jag tyckte inte att man fick lika fin kolsyra som i riktig läsk, men det dög. Sämst var det med bara vatten, stora bubblor som snabbt lämnade glaset är min minnesbild.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

2008-04-23 10:30 #12 Last Edit: 2008-04-23 11:28 by agnetasch
Jag minns nog fel då,det gick inte att blanda i smak före kolsyrandet.Det enda jag verkligen minns är att det INTE gick att göra champagne av vitt vin;det satte sig i taket ;D
En gammaldags sodasifon kan man köpa på Clas Ohlson för 499:-, men det blir dyrt med patroner, 10 st kostar 55:- o räcker till 10 l = 5,50:-/l
En patron till en streamer kostar (när du är inne i bytessvängen) 79:- o räcker till 50-60 l = 1,60:-/l
Det är ju en enorm skillnad!Så en sån ska jag inte köpa.

Andreas

1,60 per liter är ändå ganska dyrt, vad kan pubar och restauranger tänkas betala för sin kolsyra?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

hur är bubblorna i en sodasifon jämfört med en sodastreamer?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

lite mindre och mjukare annars känner jag ingen större skillnad.

/rolf numera kock
Matforum är bäst

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2008-04-22 18:34
Drömmen vore ju en kolsyreapparat kopplad direkt till kranen, men de är ju så DYRA, det kommer vi aldrig att spara in.
Det finns en apparat med glasflaskor; Soda Stream Penguin,en lite fjollig sak som jag föll pladask för. 1800:- kostar den men hopfälld ser den ut som en pingvin:


Fick en reklambroschyr från http://www.comfort.se/ i helgen, fram till 25/5 säljer de Aga carbonator Mora för 2695:- ord. 3695:-. lite mindre dyrt än normalt iaf.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


agnetasch

Hittade en liten undersökning som Pricerunners tespatrull gjort på kolsyremaskiner.
Puh,tur att jag inte köpt någon Sodastream Penguin.
http://www.pricerunner.se/konsumenttester/kolsyremaskiner/index.html?_s_icmp=THREE

Andreas

Hoppsan "...på tok för krånglig! Irriterande att man inte kan se hur mycket bubbel det blir. Priset är överdrivet högt". Lutar du åt deras testvinnare Sodastream Pure Gray nu då?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal