Fråga ang. de främsta antioxidanterna

Startat av Tracey, 2007-11-18 20:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Tracey

Lärde mig en gång, någonstans, att de tio främsta antioxidanterna - utan inbördes ordning - lär vara:

Blåbär
Granatäpple
Nypon
Russin
Katrinplommon
Mörk choklad
Valnötter
Kråkbär
Acaibär
samt
Gojibär


Nu undrar jag om någon vet var man kan få tag på de tre sistnämnda slags bären..? Har t ex utan framgång letat efter gojibär både i välsorterade livsmedelsaffärer och hos Life (hälsokost). Hittade en länk till en näthandel där de sålde 500 g för 200:-, vilket jag tycker låter vansinnigt dyrt. Borde det inte gå att få tag på dessa bär lite billigare..?

Tack på förhand!

Andreas

Jag har kunnat det här men minns inte, varför ska man egentligen äta antioxidanter?

Och finns forskning som visar att det verkligen har bevisade hälsoeffekter?

Innehåller inte vin förresten väldigt mycket antioxidanter?
Den som inte frågar får inga svar.

johannao

nu är det här helt flummigt ur minnet, så känn er fria att rätta mig så mycket ni vill. Men antioxidanter är väl precis vad de låter, de förhindrar/förminskar (?) den oxidation som sker vid cellnedbrytning. Någonting i den här processen bildar fria radikaler som låter som politiska vildar och är väl ungefär lika irriterande i kroppen (men vete tusan vad de egentligen är??). Antioxidanterna är de good guys som bekämpar  dessa fria radikaler och motverkar nedbrytningsprocesser (eg. åldrande) i kroppen...tja, nåt sånt...

ang. bären. Kråkbär har jag plockat själv i mina hemtrakter i lappland. Har aldrig sett det någonannanstans (kanske,kanske som saft på nån hemslöjdsmarknad nån gång men isf. motverkar väl sockret all god verkan), bara att hoppas på att någon börjar plocka dem. Jag ska absolut göra det nästa gång. Hör av mig nästa höst så kan du köpa av mig då... :P

Acai. Har aldrig sett bäret i sin rena form. Men ingår det inte i vissa viktminskningsprodukter på hälsokost? Brämhult har en ny juice med acaibär och innocent smoothies (http://www.innocentdrinks.co.uk/sweden/)har en som innehåller acai (hmm, fast kanske inte i det svenska sortimentet?). Vi får nog vänta tålmodigt.

Goji. Börjar dyka upp i Sverige. Jag köpte 500g för 60:- i edinburgh i höstas. Då kan det kännas lite surt att betala 200:-. Men jag tror att biofood (http://www.biofood.se/) har börjat saluföra gojibär så sök upp butiker som har biofoods sortiment så kan du nog beställa därifrån! Har inga prisuppgifter utan det här kommer på hörsägen.

lycka till!

justrom

Det är väl ungefär som johannao säger.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13818&epslanguage=SV

Och säger Livsmedelsverket att det är nyttigt så brukar det vara det. :) Men jag nöjer mig nog med att äta vanlig frukt och ingen speciell hälsokost.

Urban

2007-11-20 20:26 #4 Last Edit: 2007-11-20 20:29 by Urban
Johannao: Hur smakar Gojibär?

johannao

Roffekock har faktiskt svarat på det i nån annan tråd, minns inte vilken tyvärr.

Jag tycker inte att de är särskilt goda, som småbeska russin typ. De är inte äckliga heller, gott att de inte är så söta. Tror att det i förra tråden konstaterades att det smakar typ som berberis (det är väl de där iranska, röda bären??). Och visst, finns väl nån likhet. Men jag tror att de jag har inte är av bästa kvalité, de var ju rätt billiga. Gillar dock konsistensen, lite tuggiga och sega.

Tracey

johannao, det där lät som en mycket bra sammanfattning av vad antioxidanter är! Bra grejer för att förebygga kroppens åldrande och hålla alla funktioner i trim, kort o gott.

Tack för tipset om gojibären - ska kolla upp detta. Vad gäller kråkbären så får du jättegärna påminna mig nästa höst, när du har fyllt ditt lager! :)

agnetasch

På Bonderbyns ekologiska lanthandel verkar gojibären vara liiite billigare(finns bland torkade frukter);
http://www.bonders-ekolivs.se/


kryddburken

Antioxidanter äter jag kapslar från hälsokost under våren, det "tar helt bort" min ilskna pollenallergi (gräs + björk + gråbo) och det fungerar bättre än kortisonsprutor, clarityn o övriga receptbelagda som jag provat genom tiderna, (inklusive hyposensibilisering i 3år) det är kanon!

Kan tillägga att när det är som värst svullnar ögonen igen i hornhinnan så hela inre ögat är täckt av en tjock hornhinna över hela pupillen samt jag nyser, snorar, får andningsproblem och det kliar nåt vansinnigt ÖVERALLT!!

http://www.halsokost.se/produkter_stor.asp?productname=Bio+Antioxidant&Factoryname=Pharma%20Nord

Hade inte denna produkt funnits hade det varit ett rent Hälsingland under högsäsongen för mig att bo ute på landet som jag gör!

johannao


Tracey

agnetasch: Hm... Vi kanske kan gå ihop några stycken å dela på en sån där 20 kg-säck för 4370,49! ;)

kryddburken: Intressant! Undrar om det hjälper mot allergi mot hästar o kaniner åxå... *fundera, fundera*

kryddburken

Tracey!

Har för mig att hyposens finns även för djurallergi, men är inte säkert... men antioxidanterna BORDE hjälpa, värt att prova iaf!

crlhrv

Kråkbär finns i stora delar av Sverige, senast jag stötte på dem i Göteborg var i Änggårdsbergen.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Tracey

Intressant! Vilken årstid bör man ge sig ut o leta..?

Andreas

Snubblade på ett reklamutskick från "Naturens val" Naturens undermedel! Goji-bär från Himalaya i Tibet! där de vill kränga kapslar med Goji-bär á 50:- per vecka och så får man en klocka värd 395:- på köpet. Där står att bären "smakar som en blandning av körsbär och tranbär. De färska bären är söta, saftiga och delikata. Som torkade påminner de om russin".

Ta en titt på antioxidant-nivå-staplarna på bilden från reklamutskicket!

Och det låter ju som jättesmaskiga bär, kan det verkligen stämma att de endast växer i Tibet, eller skulle man kunna odla dem här i Sverige?
Den som inte frågar får inga svar.


Andreas

4 flaskor acaijuice för 669:- ja det såg dyrt ut, 167,25 för en flaska om 65 cl. innebär 257 kronor/litern.

Men det är billigare än 289:- per liter. http://www.acaiplanet.com/index-swe.php?gclid=CLGmqsvSgZsCFcIUzAodzyZYoQ

Fast i USA får man 0,9 liter för USD 26.95, det är 228 kr per liter. http://www.gojiberries.us/acaijuice.aspx

Men verkar vara därikring det kostar(?), frågan är hur svårt det är att få tag på acaibär, vad säger du Kari, ska vi starta upp egen acaijuicetillverkning?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Himmel så fånigt!
På Acaiplanets hemsida står det att "orolig miljö o stressad livsstil" gör att vi måste dricka (vråldyr) acaijuice.Man blir väl ännu mer stressad o orolig för hur man ska hinna tjäna ihop till den drycken också.
Dricker man 2 dl om dagen?I så fall kostar det 1680:- i månaden.Det får man många burkar viamineraler för.

Andreas

Tror du verkligen doseringen är så hög som 2 dl om dagen?

Hur som helst, håller med om att det verkar fånigt men samtidigt så är det väl ingen principiell skillnad på acaijos och all annan hälsokost som finns..?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2009-06-11 14:24
men samtidigt så är det väl ingen principiell skillnad på acaijos och all annan hälsokost som finns..?
Nej,det har du rätt i.Jag blir bara så arg när jag ser en försäljare som försöker skrämma folk att köpa saker dom inte ens vet om dom behöver eller ej.Lite hotfulla antydningar bara om stress o vitaminer så lättar man på plånboken :(

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal