laktosproblem!

Startat av johannao, 2008-01-14 22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

johannao

Nu måste jag nog erkänna för mig själv att jag är laktoskänslig. Jag dricker aldrig någonsin mjölk och använder mjölkprodukter ganska sparsamt i maten. Jag har misstänkt mig vara överkänslig mot laktos men nu inser jag att det måste vara så. Jag kom på världens bästa sätt att göra iskaffe och stjälpte i mig två koppar gjorda på redigt mycket mjölk och jädrar i mig vilken magkramp jag har nu. Det jag bara måste få veta nu (har googlat utan svar) finns det något man kan stoppa i sig (förutom läkemedel som jag inte har) för att motverka denna akutkramp? Typ nåt som bryter ner laktosen åt en eller nåt? AJ! :'(

(det ni undrar nu är förstås, världens bästa iskaffe, hurdå?  :P Ja, inget revolutionerande kära vänner, bara det att jag tidigare har bryggt en kanna, ställt för kylning och sedan druckit med kaffegrädde. Nu blandade jag neskaffe med lite hett vatten och fyllde upp koppen med mjölk och isbitar. superbra för mig, säkert jätteäckligt för alla kaffekännare.)

Tobias

Du kan köpa laktas på Apoteket. Det är det enzym som bryter ner laktosen. Annars finns det ju laktosfri mjölk.

Andreas

Johannao: tråkigt att höra, borde du inte göra ett laktostest på sjukhuset så att du blir helt säker?

Tobias: kan en laktosintolerant tillsätta laktas till något med laktos för att "klara av det"?
Den som inte frågar får inga svar.

johannao

Jodå, jag ska testa mig. Igår kändes det ändå uppenbart och akut.
Det finns massor av laktosfria alternativ men jag håller mig hellre till de mjölkfria. Jag tycker inte så mycket om mjölk och det är sällan och aldrig jag sätter i mig såna mängder som igår.
Det enda problemet om jag verkligen skulle vara superkänslig är riktigt god glass som jag vill äta ibland, men det kan å andra sidan vara värt magknip...;)

Bra tips Tobias!

Tobias

Andreas: Jag vet inte. Har för mig att man ska ta laktastabletten en stund innan, så det kanske inte går.

annamaria

Från en laktosintlerant till en annan....

Lactrase heter läkemedlet - det måste tagas innen du ska äta något med laktos i. Beroende på hur känslig man är så finns det utbud av yoghurt, fil, mjölk, osv. Det finns helt laktosfritt (valio) och det finns låglaktos av arlas produkter. För min del så måste det vara laktosfritt.
Jag gör som du - jag fullkomligt älskar mjukglass - då tar jag 2 lactrase innan, funkar ganska bra på mig. Sen finns det Tofuline - ett helt klart godkänt alternativ till vanlig gräddglass - eller så gör egen glass (ännu godare) - helt laktosfri med valios produkter.
Valios laktosfria mjölk - smakar precis som vanlig mjölk. Det gör tyvärr inte arlas - den är söt. Valios är betydligt dyrare men värd varenda krona. Det jag saknar allra mest när det gäller produkter till matlagning är - rikgit tjock och gosig yoghurt. den som finns är matyoghurt - inte så rolig. Lätt creme fraichen är kalasbra - krämigare än den vanliga faktiskt. jag har varit intolerant i sådär 5 år nu - efter en bakterieinfektion. Man lär sig med tiden - det är enklare än man tror. Betydligt dyrare dock! Jag är evigt glad att jag inte är glutenintolerant för det verkar betydligt svårare och större risk för skador i tarmarna! Vi får i alla fall "bara" ont. Här hemma får alla äta den laktosfria maten och ingen känner någon skillnad.
Lycka till! Inte är den nyttig glassen men rackarns god!

Hemmagjord vaniljglass
4 pers.
3 st äggulor
4 msk florsocker
3 msk vaniljsocker
3 dl hårt vispad laktosfri grädde

Vispa äggulor, vaniljsocker och florsocker någon minut. Blanda äggsmeten med vispad grädde. Häll gärna upp glassen i serveringsskålar och frys i ca 3 timmar. Ta fram glassen ca 15 minuter innan servering.

Filippa

Ja, pappa är också laktosintolerant och som AnnaMaria skriver så är Lactrese en räddare i nöden och Valios produkter godast  ;D Men jag måste få dela med mig av fasters kommentar när hon skulle ha pappa på middag och ringer mig för att fråga hur hon ska göra sås tex varpå jag säger att "det funkar utmärkt med laktosfritt, det är i stort sett ingen skillnad på vanlig grädde och laktosfritt" så utbrister faster:
Jaha så jag ska köpa grädde utan kossa i ?
??? ;D

Hankki

Min fru är laktosintolerant och äter för det mesta helt laktosfritt men ibland går det med lite laktosfattigt. Nyligen var hon sugen på något sött som är absolut nejnej i dessa sammanhang, nämligen dumle. Jag köpte dumle så hon fick äta, får skylla sig själv senare tänkte jag, men hon fick inte magknip eller andra symptom av det. VARFÖR?
Annars är det "kul" att höra restaurangpersonal och liknande när det gäller laktosfritt och bästa hittils är "nej det är nog inte laktosfritt för det innehåller vetemjöl" - Detta förklarades åt oss på en bensinstation i finland som har mycket matgäster.

Pokol

Skillnaden kan vara att hon faktiskt inte har problemet med laktosen utan med själva proteinet. jag har en hel familj utom mig själv som jag lagar mjölkfritt till, alltså fritt från mjölkprotein samt laktos, vassle m.m. Det som man inte behöver vara rädd för är mjölksyra då detta är 100 % vegetabiliskt.

Hankki

Det är nog laktosen som är problemet, har varit de senaste 15 åren, för skulle det vara proteinet så skulle hon ju reagera på annat laktosfritt som t. ex. valios mjölkdryck.

annamaria

För min del så varierar det en hel del hur känslig jag är. Ibland behövs det en pyttedos för att bli blurrig i magen och ibland kan det funka bra med mer laktos. Inte vet jag vad det beror på. Framförallt när jag haft magjsuka blir jag superkänslig.

Filippa

men är det verkligen laktos i Dumle ?! Det finns saker man tror har mjölk och laktos i sig men som inte har det. Och tvärtom.

Tex så har ju inte hårdost laktos i sig.Den försvinner när osten ystas (tror jag det var).

Hankki

Laktosen i ost försvinner med lagringen fick jag höra på en pizzeria en gång.

Vi började fundera på dumle hur det är med kolan, eller vad det kallas, om laktosen försvinner med kokningen. Möjligt??
Borde testa med andra kola liknande godis.
Chokladen runtomkring borde väl iallafall vara mjölkchoklad och hittils har vi endast funnit en mjölkchoklad som är laktosfri, brunberg i finland tillverkar 50g plattor.

annamaria

Laktos försvinner inte vid kokning. I långlagard ost är det mindre mängd laktos, dock i regel ej helt borta. I den ost som är mer "gräddig" och med kort lagringstid så är det mer laktos.

Hankki

Innehållet i dumle:
Från Fazer
Ingredienser: glukossirap, socker, härdad vegetabilisk olja, helmjölkspulver, kakaosmör,kakaomassa, mjölk, vasslepulver, skummjölkspulver, salt, emulgeringsmedel (sojalecitin), aromer. Kan innehålla spår av nötter och mandlar.
Laktosmängden är 7,8%

Ifall ni känner till tupla från leaf så är ingedienserna nästan samma, ingen kola i denna, och laktoshalten 7,7% men detta gav direkt magknip.

helfgren

Min dotter är laktos intolerant, men inte så farligt tydligen. Hon kan inte dricka vanlig mjölk, men vanlig mjölk i mat går bra. Om inte laktos försvinner vid tillagning vad kan då detta bero på  ? Likadant med vanlig grädde,mjölk och yogurt i matlagning och bakning, det tål hon.

MVH// Henrik
Carpe diem

Hankki

Annamaria:
Tror du att laktosen kan förändras vid kolatillverkning eftersom de väl har ganska hög temperatur?
Fast 7,8% laktos i dumle är ju 7,8% oavsett....

Jag skickade förfrågan till fazer och frågade om dom vet varför hon inte reagerar. Meddelar om jag får svar, jag skrev på svenska och ofta får man inget svar då :(

Ost och laktos:
Kollade in valios hemsida och där står att största delen av laktosen försvinner med vasslen och resten bryts ner under mogningen.


helfgren

Läser man på låglaktos mjölken från Milko står det att den är ultrahög temperaturbehandlad mjölk. Vilket måste innebära att en viss mängd laktos måste försvinna eller ? Men vad ultrahög temperatur menas har jag ingen anning om :) .

MVH// Henrik
Carpe diem

annamaria

Jag kan också klara lite vanlig grädde i en sås ibland tex men det blir ju aldrig sådana mängder laktos som det blir i ren mjölk. Det är vanligt att vara känslig mot ren mjölk men däremot klara grädde i varm mat. Jag tror som sagt att det är just mängden som styr. Sen finns det vissa grejor som jag är mer känslig för - såsom mjukglass - som man liksom inte kan låta bli en då och då på sommaren  ;D. Det här är väldigt individuellt. Undrar hur processen går till när laktosen tas bort i helt laktosfri mjölk?

Hankki

Citat från: annamaria skrivet 2009-11-08 14:26
Undrar hur processen går till när laktosen tas bort i helt laktosfri mjölk?

En del av laktosen avlägsnas och resten blir enzymatiskt spjälkt :) Så enkelt..

annamaria

Hur enkelt som helst faktiskt, att man inte visste det  ;).

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal