Dubbel diskkrasch

Startat av Andreas, 2008-03-07 21:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Efter nästan ett år helt utan större problem hände det som inte ska kunna hända Matforum igår kväll runt klockan 8, det blev en dubbel diskkrasch på webbhotellet där forumet ligger.

Att hårddiskar går sönder är ovanligt men förekommer och därför har de flesta webbservrar två diskar där data speglas. (Alla inlägg som skrivs i Matforum är "data".) Spegling innebär att allt lagras på två olika diskar samtidigt så att det inte gör något om en disk lägger av. I det här fallet har bägge diskar kraschat samtidigt vilket skall vara fullständigt osannolikt, men nu hände det i alla fall.

Förutom att data lagras på dubbla diskar finns även en ytterligare säkerhet - det görs en säkerhetskopia av diskinnehållet på band en gång per dygn. Webbhotellet återställde i morse en sådan säkerhetskopia från tidigt igår natt, därför saknas gårdagens inlägg.

Jag har varit i kontakt med hotellet under dagen för att se om det är möjligt att få tillbaka mer data - det finns metoder att läsa ut information från kraschade diskar (även sådana som råkat riktigt illa ut, se bl a http://www.ibas.se/). Och fram till dess att jag fick definitivt besked stängde jag ner forumet eftersom det som skulle skrivits innan en eventuell ytterligare återställning skulle blivit överskrivet av återställningen.

Tyvärr har jag nu fått definitivt negativt besked, att återställa diskarna skulle kosta webbhotellet 100.000 och då är det ändå inte säkert att allt kommer tillbaka så det blev inget med det.

Imorgon bitti ska jag försöka skriva om det jag skrev igår. :( Ska också försöka ordna med backup en gång i timmen istället för en gång om dagen.

Beklagar verkligen strulet.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Hoppla! Jaja, det är sånt som händer.
Anne's Food - min matblogg

jelvis

Dubbla diskkraschar låter helt otroligt. Jag är glad att forumet är uppe igen i alla fall! :-)

Datamängden i forumet borde ju inte vara så stor, backup varje timme känns inte omöjlig.

Mimmi

O.K - Bra att veta, då kör vi igen. :D

Hasse

Det som hänt är tråkigt, men det är ju trots allt ingen katastrof. Går det att ordna backup oftare utan extra kostnader så är det naturligtvis bra, annars tycker jag att speglade diskar och backup en gång om dygnet är fullt tillräcklig säkerhet.

crlhrv

dubbla diskkrascher låter för mig näst intill omöjligt. risken att två diskar, exakt samtidigt, skulle krascha är så liten att den kan räknas som obefintlig. mina sura slantar går till att det var något som i sin tur orsakade RAID-systemet att krascha, t.ex. handhavandefel eller avsiktig förstörelse.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

jelvis

Dålig UPS och strömspik, kanske?

Andreas

Jelvis: Ja väldigt möjligt, text tar nästan ingen plats och sen behöver man inte spara all text varje gång, det räcker ju med det som är nytt "sen sist". (Det viktigaste är texten, den är jobbig att skriva om, sen om det sen skulle falla ifrån en eller annan bifogad bild må vara hänt - de är ganska lätta att bifoga om ifall man vill.)

Hasse: Det kostar inget i pengar, det är "bara" jag som måste ta mig tid att tota ihop ett backupscript som skickar iväg data till ytterligare en server.

Calle: Ja precis som du tänkte jag också och ställde därför lite följdfrågor till webbhotellet igår. Men tydligen var det inte exakt samtidigt, först gick den ena ner och så 5 timmar senare under återuppbyggnaden av disk 1 la även disk 2 av. De spekulerade i att det kunde vara något fel i själva styrprogrammet i diskarna. Jag frågade då om de kör ett annat styrprogram nu men har inte fått nåt svar.

Jelvis igen: Spikar borde inte vara ett problem på ett hyfsat stort hotell, de har ett 20-tal (fysiska) servrar så rimligen har de ett rejält filter på inkommande elkraft.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal