Banta med Svarta lådan som Katrin Schulman? Reinfeldt tappade 14 kilo.

Startat av Andreas, 2008-09-12 08:24

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Hälsa kan inte mätas i pengar. Det uttrycket förstår jag inte riktigt.
Är man sjuk är man ofta beredd att betala stora summor för att bli frisk.
Men är man inte sjuk (utan har hälsan) är man då beredd att betala vad som helst för att inte bli sjuk (vilket man kanske inte blivit ändå)?

Ett års "helpension" med Svarta Lådan = 173010:- Årsavgift på S.A.T.S + Personlig tränare 6 tim/vecka = 18540:-
Summa: 191550:-/år eller 15962:-/månad

Medelinkomsten i Sverige är 25800:-/månad, då får man ut 17200:-
Det borde alltså inte vara så många som har råd med ovanstående extravaganser, o har man det så jobbar man så mycket att man förlorar hälsan p.g.a det  :-\

Här påpekas hela tiden att det är bra med ett stort utbud av "hälsoprodukter" Men det är hela tiden lyxvarianterna som prisas. Finns det inga billiga o bra produkter för trötta o matlagningsokunniga låginkomsttagare? Egentligen är det ju där behovet är som störst. Har man mycket pengar kan ju alltid hembiträdet laga dietmat åt en medan man själv är i gymmet i källaren ;D



kjpil

lol, du har en poäng - snygga uträkningar. Om jag sparar från studielånet några år kanske jag har råd med nån månads hälsa. Löpskor och baljväxter, fisk, grönsaker etc räcker väl för en bra hälsa och det blir inte speciellt dyrt. Sen finns det olika preferenser och möjligheter - då är det väl  bra med många alternativ i alla prisklasser, även lyx? Jag är beredd att betala allt jag har för fortsatt bra hälsa :)

milaja

Alltså, om man ändå ska äta färdigmat vilket många gör så är ju konceptet jättebra!

Jag tror inte att det är de som planerar sin veckomatsedel och ställer sig vid spisen efter jobbet som är målgruppen, det är de som köper en frukost på väg till jobbet, tar en utelunch varje dag och efter jobbet går förbi den indiska restaurangen eller pizzerian och tar med sig take away! Och de lägger ju ändå jäkligt mycket pengar på mat ...

Jag har gjort det i perioder, det är svindyrt och definitivt onyttigare än svarta lådan ;) Det blir liksom övervikt som ett trevligt komplement till stressen för samma pris som svarta lådan!

I det ljuset så känns faktiskt svarta lådan helt överkomlig ekonomiskt!

mariaaa

Jag håller fortfarande med om att det är mycket pengar, men inte dyrt. :) ...och precis som du säger... folk lägger så mycket pengar, ofta utan att ha koll, på take away och snabba lösningar att det i slutändan inte blir så stor skillnad. Jag har en väninna som är helt otrolig. Hon börjar dagen med en frukost från något fik (ca 60:-), äter lunch ute (ca 100), köper fika på pressbyrån (yoghurt, nötter och smoothie till exempel ca 60:-), och ofta blir det typ kinamat eller något på kvällen (ca 130:-) då har hon lagt 350 spänn på ganska ohälsosamma alternativ. är man inte ute efter att gå ner i vikt finns ju 4 mål om dagen för 314:- på svarta lådan (enligt hemsidan) och då får man u det hemkört. :)

visst ... sen gör inte alla som hon men jag menar att det säkert inte bara är hon i denna stad som gör så. :)

Det som är värre tycker jag är att de alternativ som finns är så få. Om man ex är på språng och inte hinner hem och laga mat så är det ju skitsvårt. Jag tycker mest det finns sallader och svindyra konstalationer på 711 att välja på i princip, om man inte vill äta på snabbmatskedjorna...
Det är också därför jag ofta sprungit förbi svarta lådans butik och istället för de slemmiga mackorna på ica eller svindyra innehållslösa slladerna på 711 köpt mig en riktig måltid för samma pengar. :)


kjpil

Citat från: mariaaa skrivet 2009-08-05 09:13ä
Det som är värre tycker jag är att de alternativ som finns är så få. Om man ex är på språng och inte hinner hem och laga mat så är det ju skitsvårt.

what?
Det finns väl jättemånga ställen med bra mat?

agnetasch

Citat från: mariaaa skrivet 2009-08-05 09:13
Jag har en väninna som är helt otrolig
Tycker du hon är otrolig för att hon lägger 350:-/dag på sin mat? En mat som du egentligen inte vet något om, hon kan ju tänkas göra kloka val. Sen när blev yoghurt, nötter, smoothies o asiatisk mat ohälsosam?
Men att hon skulle betala 314:-/dag för Svarta Lådan är tydligen helt OK. Fast då får hon ingen frukost, den får hon köpa till för 55:- :o
Nog verkar det vara en kortsiktig lösning för din väninna att låta Svarta Lådan föda henne. Det vore kanske idé att hon lärde sig lite småsysslor i köket; att göra ett par mackor + brygga kaffe till frukost är inte så svårt. Dessutom skulle det kosta 10,50 (enligt Konsumentverket) istället för 60:- på café eller 55:- på Svarta lådan. Lite frukt kan hon väl handla i vilken livsmedelsbutik som helst o äta som mellanmål (om nu en vuxen människa behöver äta så mycket mellanmål) Då kommer hon undan med några kronor.
Dessutom skulle hon få det lugnare om hon inte hela dagen sprang runt på fik, restauranger o pressbyråar. När hinner hon jobba? ???

Citat från: kjpil skrivet 2009-08-05 09:30
what?
Det finns väl jättemånga ställen med bra mat?
Det håller jag med om, det verkar ju myllra av spännande o hälsosamma alternativ i centrala Stockholm. Ställen dit man kan gå o äta, ta med eller få levererat ifrån.
mariaaa, du kanske ska promenera istället för att springa på stan. Då kanske du upptäcker att Svarta Lådan inte är det enda alternativet till "slemmiga mackor" på ICA ;)

mariaaa

Vad det gäller väninnan som vill tänka på vikten så är inte utbudet av yoghurt, smoothies och asiatisk mat så toppen eftersom hon får i sig en massa socker och inte så mycket protein. Detsamma gäller frukt som mellanmål. Inte så mycket näring, men socker.

Asiatisk mat är ju dock bättre än många andra alternativ. Skippa den stora mängder vitt ris bara och försöka byta ut till något annat. Jag tycker att det är så mycket sallad och mackor överallt istället för riktig och vällagad mat som man kan ta med sig... det är det jag menar. ...och jag slipper gärna restaurangerna där de häller ner lite extra grädde och smör för att höja smaken... urk.

Jag fattar inte varför du försöker argumentera om att man kan göra det billigare själv. Det är ju självklart! ...och det kommer alltid att vara billigare att handla i livsmedelsbutiken, köpa större mängder, storhandla osv. men uppenbarligen gör ju inte alla det.
Om min väninna nu lägger 350 spänn om dagen på skräp (vilket jag anser att det är) så är det ju väldigt värt för henne att få 4 mål om dagen hemlevererat för samma summa

agnetasch

Citat från: mariaaa skrivet 2009-08-21 15:47
Jag fattar inte varför du försöker argumentera om att man kan göra det billigare själv.
Har du inte märkt att jag inte gör det längre? Jag har gett upp, det verkar ju helt förnuftsvidrigt för dig att man skulle kunna laga sin egen mat.Att göra ett par mackor o köpa lite frukt anser jag dock inte så betungande att man måste låta Svarta Lådan ta hand om.
Men varför är det enda alternativet att ta maten från Svarta Lådan? Vad är det för fel på Sthlm New Deli, DietShop, GI boden, Green n Lean, Lemuria, Giraff, Happy Hippo och Kalori; restauranger som säkert inte häller grädde o smör i maten om du inte vill det. Dessutom skickar dom ut maten också.
Varför är du så bekymrad över din väninna? Gillar hon att slänga ut en massa pengar på skräpmat o sörpla Smoothies hela dagarna så låt henne göra det då. Det verkar som om det är DU som är bekymrad över HENNES vikt. Hon kanske är nöjd med den eller så gillar hon inte Svarta Lådans mat ;D

Citat från: mariaaa skrivet 2009-08-21 15:47
Detsamma gäller frukt som mellanmål. Inte så mycket näring, men socker.
Eftersom jag själv inte äter kolhydrater just nu håller jag med dig om att frukt innehåller mycket socker. Men jag håller inte med dig om att frukt inte innehåller mycket näring. Näringsämnena är protein, fett, kolhydrater, vitaminer, mineraler o annat bös. Frukt innehåller i alla fall mycket kolhydrater (socker bl.a) o vitaminer. Hur kan du då påstå att de inte innehåller mycket näring? Är det sån hemmasnickrad näringslära man tillämpar på Svarta Lådan kommer jag aldrig att äta där :-\

ena

mariaa... du slipper gärna restaurangerna där de häller i lite extra grädde o smör för att förhöja smaken? hur många restaurangkök har du varit in i?? okej att man har extra smör o grädde när man kör "fin-lir" men vilken lunchrestaurang gör det? (nu bortser jag från de ställen där en "dagens" kostar över 150 kronor) Det handlar om att hålla kostnaden för maten nere när man ska servera många luncher billigt!!

min erfarenhet är att man lagar vettig mat på de flesta lunchrestauranger, dock passar en inte alla för det finns det inget matställe som gör och kommer aldrig att finnas... ska man äta ute får man på något vis alltid kompromissa!
man kan prova allt -minst en gång!!;)

mariaaa

"Men varför är det enda alternativet att ta maten från Svarta Lådan? Vad är det för fel på Sthlm New Deli, DietShop, GI boden, Green n Lean, Lemuria, Giraff, Happy Hippo och Kalori; restauranger som säkert inte häller grädde o smör i maten om du inte vill det. Dessutom skickar dom ut maten också."

- Mycket möjligt men dessa har jag inte testat och kan således inte uttala mig om. Däremot (rätta mig om jag har fel) tror jag inte att dessa jobbar med mellanmål och portionsstorlekar.

"mariaa... du slipper gärna restaurangerna där de häller i lite extra grädde o smör för att förhöja smaken? hur många restaurangkök har du varit in i?? okej att man har extra smör o grädde när man kör "fin-lir" men vilken lunchrestaurang gör det? "

- Jag har ätit ute ofta i många år så helt grön är jag inte. Det ser säkert olika ut på olika ställen men omkring min arbetsplats har jag tröttnat på det slafsiga utbudet.

"Varför är du så bekymrad över din väninna? Gillar hon att slänga ut en massa pengar på skräpmat o sörpla Smoothies hela dagarna så låt henne göra det då. Det verkar som om det är DU som är bekymrad över HENNES vikt."

- Det är klart jag är bekymrad över min väninna. Eller ja, inte så mycket nu längre eftersom hon gått ner i vikt men den övervikten hon tidigare bar på var ohälsosam och eftersom jag bryr mig om henne så bryr jag mig om hennes hälsa och vikt.

Ang. frukten så är jag ingen som tycker att frukt är onyttigt. Jag föredrar bara mellanmål som ger mig mer energi och mer protein än en frukt gör och därmed också mindre socker.


agnetasch

Citat från: mariaaa skrivet 2009-08-24 10:49
Däremot (rätta mig om jag har fel) tror jag inte att dessa jobbar med mellanmål och portionsstorlekar.
Idé att undersöka den saken kanske? Mellanmål förresten, äter man tre mål mat om dagen ska man väl inte behöva en massa lagade mellanmål. Svarta Lådans Potatissallad eller Kokta rödbetor med ruccola tycker jag låter mastigt.

Citat från: mariaaa skrivet 2009-08-24 10:49
Jag föredrar bara mellanmål som ger mig mer energi och mer protein än en frukt gör och därmed också mindre socker.
Men vad är det du vill ha mer av, vad menar du med energi? Energiämnena är protein, fett o kolhydrater. Kolhydrater (som du kallar socker) vill du inte ha, protein har du nämnt. Då är fett kvar. Är det det du vill ha i mellanmålen? Lätt fixat; skippa bärkesellan o ät creme fraiche istället, 41%-ig.


mariaaa

Ang. mellanmålen. Mnjaa. mastigt är väl att ta i Portionerna är ju inte som en huvudmåltid direkt. Jag skippar gärna fettet också. Protein gör mig glad.

agnetasch

Citat från: mariaaa skrivet 2009-08-27 08:43
Portionerna är ju inte som en huvudmåltid direkt
Så man får betala 25:- för några skivor kokta rödbetor? Då tycker jag att priset är mastigt istället.
Citat från: mariaaa skrivet 2009-08-27 08:43
Protein gör mig glad.
Fel, protein gör dig sur. Eller rättare sagt försurad. För mycket kött, fisk, ägg, ost o mejeriprodukter rubbar syra-basbalansen. Men var hittar du proteinet i Svarta Lådans mellanmål? Inte en rätt med protein som inte åtföljs av en massa kolhydrater (Socker! :o) Såvida nu inte deras kycklingsallad innehåller ½ kg hackad kyckling o ett mycket litet salladsblad ;)

mariaaa

jag drar mig ur den här löjliga diskussionen nu faktiskt. prova om ni vill. jag tycker de e grymt, jag tycker pulversoppa e skit och jag vägrar lchf och snabba kålisar. sen får alla andra göra som de vill och tycka vad de vill men det är ju bara larvigt och sitta och diskutera något som man inte har provat och jag har ingen mening av att försvara detta företag även om jag nu är väldigt nöjd. så tjingeling allihopa. vet inte om detta har gett någon av oss särskilt mycket

agnetasch


kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2009-08-27 10:11
Fel, protein gör dig sur. Eller rättare sagt försurad. För mycket kött, fisk, ägg, ost o mejeriprodukter rubbar syra-basbalansen.

Jag tror inte det där händer utan annan bakomliggande orsak.

agnetasch


Mickan

Citat från: mariaaa skrivet 2009-08-27 15:34
jag drar mig ur den här löjliga diskussionen nu faktiskt. prova om ni vill. jag tycker de e grymt, jag tycker pulversoppa e skit och jag vägrar lchf och snabba kålisar. sen får alla andra göra som de vill och tycka vad de vill men det är ju bara larvigt och sitta och diskutera något som man inte har provat och jag har ingen mening av att försvara detta företag även om jag nu är väldigt nöjd. så tjingeling allihopa. vet inte om detta har gett någon av oss särskilt mycket


Om man inte ska diskutera det man inte testat blir drogdebatten ganska speciell ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal