Lite äppelmos, mkt förloras med assistent.

Startat av jorm79, 2018-09-05 21:15

Föregående ämne - Nästa ämne

jorm79

Hej,
När jag var liten gjorde min mor alltid äppelmos på hösten i sin assistent till oss barn. När jag fick egna barn köpte jag en egen begagnad assistent (model 7) för att föra tradition vidare.
Jag minns att det var packade kärnhus som kom ut i slasken när jag var liten. Döm av min förvåning när det mesta av moset tog vägen ut i slasken ist f silen där moset väntas komma! Jag har testat olika grader av förkokning av äpplena men med samma resultat. Vad gör jag för fel? Kan någon hjälpa mina barn att få lite mos  :)
Tack på förhand.
/J

Cathy

Med mitt eget stretande med en omgång äppelmos häromveckan i färskt minne så undrar jag vilka äpplen du har använt? Vissa sorter faller sönder till mos alldeles av sig själva. Andra vägrar falla sönder även sedan de mjuknat och måste bearbetas rätt ihärdigt för att gå igenom durkslaget jag för dagen hade döpt om till passervagga.
Testa att mikra ett par klyftor 15-20 sekunder eller så. Faller de sönder så blir det bra äppelmos. Håller de ihop även efter att de har mjuknat så gör något annat av dem.

jorm79

Hej Cathy,
Tack för tipset. Det skall jag testa. Jag har använt bl a transparant blanche (med reservation för stavningen) men även fastare äpplen. Allt med samma resultat :(

Andreas

Har aldrig provat göra mos med assistent, men har för mig jag hört nånstans att man på nåt vis ska köra igenom moset flera gånger för att få ut allt?

Det är mer jobb förstås, men jag kokar urkärnade skalade äpplen och kör med mixerstav.
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Jag kokar äpplena tills de blir mosiga, men annars är ju Andreas inne på rätt spår. Jag har också en Hotmix home, en värmemixer där är det enkelt att göra äppelmos, bara att hälla ner alla ingredienser i den och ställa in temperauren. Har inte testat, men skulle tro att 90-95 grader blir bra. :)

jorm79

Tack för tipsen. Att skala, kärna ur och mosa dem med en potatisstomp (efter lite kokning) är favoriten, men det var för mkt jobb i år med att skala hela skörden :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal