Facebook - fördelar och nackdelar?

Startat av Mickan, 2010-06-20 20:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Märkliga människor som inte är intresserade av marmeladkonsistens. :)

Citat från: Hankki skrivet 2010-07-07 06:11
JA det går att avsluta facebook.


Tack för det klarläggandet! Men försvinner alla spår helt eller blir somligt kvar, vad händer till exempel med meddelanden och bilder eller vad man nu kan tänkas lägga in på andra sidor än sin egen, finns de kvar när du avslutar och står du som avsändare fortfarande?

Citat från: Hasse skrivet 2010-07-06 11:45
Det finns två "inkorgar" i Facebook. Dels en traditionell för privata meddelanden som inte skiljer sig från vanlig e-post, eller den inkorg som finns på Matforum.


Du skrev tidigare om föreningar och organisationer som enkelt kan sprida sitt budskap, kan de alltså massposta fritt till alla facebookmedlemmar? Får man mycket spam?

Citat från: Hasse skrivet 2010-07-06 11:45
Dels har man en annan inkorg som mer kan liknas vid ett klotterplank där jag kan se vad mina kontakter (eller vänner) publicerat och även kommentarer till dessa.


Hur menar du publicerat? Måste folk personligen gå in och skriva på klotterplanket manuellt eller plockar planket automatiskt upp sånt som dina kontakter skrivit på andra ställen?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Hur man raggar på Matforum:
-- Ska du hänga med hem till mig och diskutera marmeladkonsistens?  :)

Åter till ämnet. Nej, mig veterligen går det inte att massposta till alla facebookmedlemmar. Däremot till alla mina "vänner". För att någon ska bli ens vän på Facebook måste först båda parter acceptera att bli vänner. Det går också att bli "vän" med en organisation eller intressegrupp.

Om jag publicerar något skriver jag det i det som kallas min logg, och detta kommer då att synas på alla mina vänners "klotterplank" och de kan kommentera det jag skrivit. Det finns också andra möjligheter att föra diskussioner på Facebook, men jag är absolut ingen expert och vill inte gå in på detaljer som jag inte riktigt behärskar.

jelvis

Tror att en av anledningarna till att ni ens funderar på värdet med Facebook är att ni är äldre än 20 år. Yngre än så och man är uppväxt med sociala nätverk och tar dem som ett givet kommunikationssätt.

Eftersom jag är betydligt äldre än 20 så känner jag att jag behöver motivera mitt medlemskap. :-)

(1) Många matintresserade vänner både postar om och fotograferar mat och lägger upp på Facebook. Det verkar vara lättare för de flesta än regelrätt bloggande.
(2) En del av mina vänner har roliga statusuppdateringar med roliga påföljande kommentarer.
(3) Inte minst är det för mig en rätt bra källa till spontana träffar. Typ i stil med att en kompis just nu postar att de är i Malmö på krog si och så och bjuder in alla som vill.

Hankki

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-07 09:17
Tack för det klarläggandet! Men försvinner alla spår helt eller blir somligt kvar, vad händer till exempel med meddelanden och bilder eller vad man nu kan tänkas lägga in på andra sidor än sin egen, finns de kvar när du avslutar och står du som avsändare fortfarande?


Eftersom användaren helt och hållet ger facebook rättigheterna till materialet du postar, se upp med fina bilder som facebook kan sälja hur dom vill, så antar jag att allt på andras sidor finns kvar till den dag internet kollapsar helt (och facebook med det)

Andreas

Är villkoren verkligen sådana fortfarande, hade för mig att jag hörde nåt om att de skulle ändras?

Citat från: Hasse skrivet 2010-07-07 10:57
Om jag publicerar något skriver jag det i det som kallas min logg, och detta kommer då att synas på alla mina vänners "klotterplank" och de kan kommentera det jag skrivit.


Men man hör ju om folk som säger att de har hundratals och ibland tusentals "vänner", det måste i så fall bli ett oerhört flöde och tjatter på planket, är det verkligen möjligt att föra något meningsfullt resonemang då?  ???

Citat från: jelvis skrivet 2010-07-07 20:29
Tror att en av anledningarna till att ni ens funderar på värdet med Facebook är att ni är äldre än 20 år. Yngre än så och man är uppväxt med sociala nätverk och tar dem som ett givet kommunikationssätt.


Nja tror nog de flesta inser värdet med sociala nätverk, men det finns ju väldigt många sådana och frågan är vad just facebook har för tjusning... men kanske är största poängen med Facebook just inte att Facebook är bättre än allt annat men att "alla" är med?

Citat från: jelvis skrivet 2010-07-07 20:29
(3) Inte minst är det för mig en rätt bra källa till spontana träffar. Typ i stil med att en kompis just nu postar att de är i Malmö på krog si och så och bjuder in alla som vill.


Ja det låter onekligen trevligt!
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-08 12:42
Men man hör ju om folk som säger att de har hundratals och ibland tusentals "vänner", det måste i så fall bli ett oerhört flöde och tjatter på planket, är det verkligen möjligt att föra något meningsfullt resonemang då?


Nej, några djupare diskussioner handlar det inte om, och det är nog inte heller meningen. Som jag skrivit tidigare uppfattar jag Facebook som ytligt, och man får ta det för vad det är. Jag vare sig försvarar eller förkastar Facebook, utan konstaterar bara att det finns. För mig handlar det om en småkul grej som jag lika gärna kunde varit utan.

annamaria

Om man vill ha ett enskilt samtal så använder man chatfunktionen. Det finns en hel lista på dem av dina vänner som är inloggade och som du kan prata enskilt med om du vill.

Andreas

Det låter väldigt likt ICQ/MSN, eller har chattfunktionen hos Facebook någon mer funktionalitet än dem?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Nackdel med Facebook: Vissa kan inte låta bli att flirta med gamla ex. Ni håller väl koll på vad era respektive gör?  ;) http://www.expressen.se/sex/katerina/1.2056549/han-flirtar-med-ex-pa-facebook
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jamen sjävklart, han har ju givetvis inte facebook.  ;)

Andreas

Är du alldeles säker? :)

Nä men jag har faktiskt lite fått för mig att det är fler kvinnor än män som har facebook, kan det stämma?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Förstår inte varför man skall  vara för eller emot Facebook, det är ungefär som att säga att man är för eller emot städer. Facebook är en tjänst som bygger på UGC (User Generated Content) dvs, det är vad användarna (och den enskilde användaren) gör det till, ungefär som invånarna i en stad.
Jag använder Facebook som jag använder alla andra mötesplatser, både i jobbet och privat. Det är ett utmärkt hjälpmedel att hitta folk, gamla vänner eller personer som jag vill göra affärer med och att upprätthålla sociala kontakter, planera fester, fråga saker, tipsa om saker etc.etc.

Anne

Anne's Food - min matblogg

Andreas

Fast tråden handlar inte om att vara för eller mot Facebook, den handlar om att väga för- och nackdelar.

Vissa finner Facebook mycket användbart medan andra inte alls förstår vitsen med det hela, hur kan det vara så stor skillnad från person till person? Visst, det blir vad man gör det till, men vad gör då de som inte får ut något av Facebook för fel?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-20 17:46
Fast tråden handlar inte om att vara för eller mot Facebook, den handlar om att väga för- och nackdelar.

Vissa finner Facebook mycket användbart medan andra inte alls förstår vitsen med det hela, hur kan det vara så stor skillnad från person till person? Visst, det blir vad man gör det till, men vad gör då de som inte får ut något av Facebook för fel?


Jag tror att man inte riktigt greppar vad det handlar om, Facebook är en UGC-tjänst, det innebär alltså att den som använder tjänsten också skapar sina egna förutsättningar med den. Det är upp till användaren att "göra så att man gillar det" inte tvärtom. Sen ligger det nog en hel del "man ska inte gilla" -attityd hos dem som anser att man skall "våga vägra Facebook".

Man skulle kunna hårddra det genom att säga att det inte går att tycka illa om eller bra om Facebook, det är inte en enhetlig tjänst. Den är lika mångfacetterad som sina användare, eftersom varje användare är unik och agerar utifrån sin egna värderingar, önskemål och behov.

Det finns också en kommersiell sida av Facebook med reklam. Den kan man naturligtvis ogilla, men å andra sidan så måste ju någon betala för tjänsten. Det krävs enormt mycket datorkapacitet för att den skall fungera och enormt mycket banbredd, det kostar mycket pengar.

Hasse

Nu har det börjat dyka upp Facebooks "gilla-knappar"  lite överallt på webben. Genom att klicka på knappen kan jag visa för mina vänner på Facebook att jag gillar den sida jag just nu tittar på.

Det innebär, så vitt jag kan förstå, att om jag surfar till en site med en sådan "gilla-knapp" så kopplas mitt besök där ihop med min facebookidentitet. Utan att jag behöver klicka på knappen!

Rätta mig gärna om jag har fel, men detta måste betyda att Facebook kan logga vilka platser jag besöker på webben, så länge dessa platser har en sådan "gilla-knapp".

Detta är något som jag definitivt inte  gillar och kommer därför att avsluta mitt medlemskap på Facebook.

http://news.cnet.com/8301-13578_3-20006532-38.html

webguide

Citat från: Hasse skrivet 2010-07-21 15:45
Nu har det börjat dyka upp Facebooks "gilla-knappar"  lite överallt på webben. Genom att klicka på knappen kan jag visa för mina vänner på Facebook att jag gillar den sida jag just nu tittar på.

Det innebär, så vitt jag kan förstå, att om jag surfar till en site med en sådan "gilla-knapp" så kopplas mitt besök där ihop med min facebookidentitet. Utan att jag behöver klicka på knappen!

Rätta mig gärna om jag har fel, men detta måste betyda att Facebook kan logga vilka platser jag besöker på webben, så länge dessa platser har en sådan "gilla-knapp".

http://news.cnet.com/8301-13578_3-20006532-38.html


Du kan alltid radera kakan som sätts av Facebook, det är inte på något sätt unikt att webbplatser registrerar beteenden på det här sättet. Google har t.ex. extremt stor koll på vad människor gör på nätet. Till den milda grad att de presenterar personliga sökresultat för dig, om du inte raderar kakan som de sätter så kommer sökresultatet att baseras på ditt beteende på nätet.

Hasse

Jag är inte insatt i de tekniska detaljerna även om jag inte är helt bakom flötet på datorer. Men vad Facebook gör, är att koppla min identitet  till mina webvanor. Jag är inte längre en anonym surfare. Det gillar jag inte!

(Kakorna på min dator rensas varje gång jag stänger webläsaren.)

webguide

Citat från: Hasse skrivet 2010-07-21 18:00
Jag är inte insatt i de tekniska detaljerna även om jag inte är helt bakom flötet på datorer. Men vad Facebook gör, är att koppla min identitet  till mina webvanor. Jag är inte längre en anonym surfare. Det gillar jag inte!

(Kakorna på min dator rensas varje gång jag stänger webläsaren.)


Man kan nästan inte vara anonym på nätet. Det finns massor av metoder att hålla koll på folk och deras surfvanor.  Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till det, jag är inte särskilt oroad egentligen, men det är klart att det finns stora risker med det.
En av de mest obehagliga bitarna av detta tycker jag är statliga organs övervakning t.ex. FRA är som granskar all trafik som sker så fort du t.ex. besöker en webbplats som har servrarna utanför Sverige, eller skickar ett mail till någon som går utanför Sverige. Dessutom gör de det med en metodik som iaf utifrån sett är löjligt enkel att lura (om man har ont uppsåt).

Hasse

Citat från: webguide skrivet 2010-07-21 18:08
Det finns massor av metoder att hålla koll på folk och deras surfvanor.


Det gör det säkert. Men finns det något sätt som lika enkelt kopplar ihop mina surfvanor med mitt namn, bostadsort, porträtt*, e-postadress, mina personliga tankar och mina vänner?

FRA-lagen kan också diskuteras, men jag ser inte den som ett lika starkt hot mot min personliga integritet.



*) Naturligtvis under förutsättning att jag varit ärlig med dessa uppgifter när jag registrerat mig på Facebook, vilket jag upplever att de flesta(?) är.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal