Osso Buco på kalvlägg

Startat av Kari, 2007-08-17 02:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Hej alla,

Ska laga Osso Buco på kalv men jag undrar vad man ska ha till?

Potatismos, italiensk risotto, kokt ris eller spaghetti är förslag som jag hittat på nätet.. Men jag vill ju ha kokt potatis, är jag helt ute och cyklar? Kanske blir giftigt ihopa?  ;)

Någon som har ett hett insider tips?

Hur jag gjorde - hur det blev? Rapport kommer om någon är intresserad!

agnetasch

Pressad potatis är urgott till Osso Buco, det suger åt sig den goda såsen så bra.

Andreas

Själva rätten är väl Italiensk så jag antar att risotto är mer "rätt" än potatis.

Couscous är annars också ganska bra när det gäller att få upp god sås från tallriken.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Kari: jag är mycket intresserad av din rapport - även om det är lääänge sedan nu. Jag har aldrig lagat eller ätit Osso Buco men ramlade idag över 4 skivor kalvlägg till halva priset. Så hur gör man det bästa receptet nu då? Med eller utan Gremolata? Servera till vad? Jag tycker gratinerat potatismos känns bra.

Kari

Härligt att gamla trådar vaknar till liv! :))

Jag gör så här och på en höft:

Bryn köttet, lägg i gryta, toppa med morötter, stjälkselleri, halv citron, tomater lr bruktomater, vitt torrt vin om det finns, salt, pepper och vitlök efter en stund. Hur länge detta ska gå beror på köttet men långsamt och kärleksfullt i 75-100 minuter.
Kanske man skulle ha i någon buljong om det behövs och smaka av med lite socker beroende på tomaternas syra.

Laga gärna rätten dagen innan och servera med kokt potatis till, för då får såsen en riktigt bra smakkamrat :D

Om detta är en korrekt Osso Buco vet jag inte och någon gremolata har jag ej till.


David

Vissa mixar grönsakerna och såsen när det är klart.

Jag har testat göra den här rätten 5 ggr nu och inte lyckats en enda gång. Visst, köttet blir som kokt kött och såsen blir som tomatsås med morot.

Men nej, har inte lyckats få till den ännu, vet inte om jag orkar testa igen - vore bra att få den tillagad "som den ska vara" så jag vet hur det skall smaka, min bli iaf aldrig nånting speciellt.

annamaria

Jag tycker det låter mycket smakfullt och tänkte samma tanke - göra den dagen innan. Det brukar jag göra med grytor, dessutom perfekt att värma efter jobbet. Det verkar finns en uppsjö av olika recept, endel med bara ytterst lite tomat i. Hur gör italienarna tros?

Förresten är det en halvpressad citron eller lägger du bara i halvan?

Kari

David - mixa grejerna, kanontips :)
Annamaria - pressa, men en halva borde funka? Se bara till att det är en ekologisk då :)

Kari


annamaria

Läggen är fryst än...tror nog jag gör den på lördag eller söndag. Lovar att återkomma!

Kari


annamaria

Nu sjuder min Osso Buco lite fint sedan 2 timmar. I den finns kalvlägg, gul lök, morötter, vitlök, timjan, oregano, lite socker, 1 burk hela Mutti tomater, en skvätt vitt vin, en liten egenodlad rotselleri, lite vit balsamvinäger, vatten,  salt o vitpeppar. Smakade precis av den, smakar jättegott. passar perfekt att värma i morgon efter jobbet. Kommer nog att serveras med potatismos och persilja. Har nog inte kraft att koka risotto i morgon med en hungrigt väntande familj runt mig.

Längtar nästan lite tills i morgon em.

Kari


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal