Hur mycket näring innehåller vattnet från pastakoket? Går den ta tillvara?

Startat av Andreas, 2008-01-11 10:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

När man kokar potatis gör man det (oftast) med skalet på och dessutom är den yta på potatisen som exponeras mot det kokande vattnet ganska liten så då fälls det knappast ut speciellt mycket näring i kokvattnet. Och när man kokar ris låter man vattnet koka in i själva riset. Men när man kokar pasta häller man bort vattnet...

Hur mycket näring går förlorad från spaghetti som kokas i vatten?

Skulle man kunna ta tillvara på näringen på något sätt istället för att hälla den i avloppet med pastavattnet?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Pastavattnet är ju mycket bra att använda i pastasåsen, det innehåller endel stärkelse. Men annars har jag inte hört att någon har använt det till något, man kanske kan göra någon form av barley water på det?

agnetasch

Barley water var ingen dum idé, bara man inte saltar för mycket i kokvattnet
Man kan väl ha det till degvätska, speciellt om man kokat fullkornspasta. Blir mycket bakande......

Rookie-T

Jag läser just nu boken "hett" av Bill Buford. Han behandlar ämnet med pastavattnet i ett kapitel. Det inehåller både mycket stärkelse och smak. Han jobbar på den Italienska restaurangen Babbo där samma pastavatten används hela kvällen. Ju mer stärkelse desto bättre. Vattnet används i såser och dylikt. Han funderar även på att´man skulle marknadsföra en produkt där man säljer pastavatten. För så bra är tydligen användningen av vattnet.

Han förkastar en kokbok som utkom nångång i mitten av 80-talet  (EDIT:helt fel där 1931 ska vara rätt) där det rent av står att vattnet ska hällas av.

Ja just nu så sitter jag och inväntar en whiskey-provning som börjar alldelses strax. men när jag kommer hem så slänger jag fram en mer detaljerad text om hans tankar om vattnet.

Kippis!
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Rookie-T

Nu har jag läst lite i boken och han beskriver en svampsås som han använder pastavattnet till. Pastavatten för att avbryta stekprocessen på svampen och scharlottenlöken samt timjan och innan han tillsätter smör som han gör en emulering med. och vips pastasås.

Ungefär en sida senare tar han upp pastavattnet igen Med en början av "Och i alla dessa rätter ingick en ingrediens som man inte kan få tag på hemma -Restaurangens pastavatten"  Alltså att hemma kokar man aldrig så stora kvantiteter pasta så man får vattnet på det där speciella sättet "gyttjigt" "och en bärare av löst stärkelse" som används som konsistensgivare i pastasåser och band samman elementen och gav pastan mer/intensivare pastasmak.

Han håller författaren till "Joy of Cooking" Från 1931 ansvarig för det hemska att hälla ut det rika vattnet och för alla såstunga tallrikar av pasta som han ätit i sina dagar.

En verkligt bra bok med mycket fin historia om det italienska köket. Tycker att ni foodies borde ta och läsa den.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal