Metallflisor i dagismaten

Startat av crlhrv, 2007-09-11 10:18

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Vid flera dagis i och omkring Uppsala har barn och personal hittat metallflisor i maten. Maten lagades i Centralköket av företaget Sodexho. En dagisanställd berättar att - Det var små flisor, som resterna som blir när man öppnar en konservburk. Hur ser sådana flisor ut? Jag har då aldrig sett metallflisor efter konservburkar. Någon som har erfarenhet av storkök och vet hur sådana flisor uppstår?

Aftonbladet har hela storyn: http://www.aftonbladet.se/uppsala/article749042.ab / http://www.arbetarbladet.se/index.php
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Det ska inte bli några metallflisor när man öppnar en konservburk,varken hemma eller i ett storkök!Inte på ett dagis heller,vad är det för konservöppnare de har på förskolan i Vallskoga?

En sån här händelse är oursäktlig o en mardröm för ett storkök,jag är övertygad om att alla inblandade letar som besatta efter felet,det här är inget man rycker på axlarna åt.

Bakgrunden är lite intressant;maten lagas nu av det privata företaget Sodexho,av Arbetarbladet kallat "det kritiserade företaget Sodexho", företaget som har tagit arbetstillfällen från kommunens arbetare. Socialdemokrater o vänsterpartister kämpar tappert för att kostförsörjningen ska återgå till kommunen. Den här larmrapporten kom ju som en gudagåva för dem.Är det en tillfällighet? ???

mums

Metallfliser kan i livsmedelsindustrin uppkomma om en maskin går sönder. Vet man inte när den gått sönder är det svårt att veta från när man måste kasta produkten. En metalldetektor är därför ett måste om inte sådant här skall kunna hända. En sådan maskin är ganska kostsam och dessvärre är de nog inte verklighet i flera av de livsmedelsproducerande företagen. >:(

agnetasch

Dessvärre är det inte bara metallflisor det slås larm om, även glassplitter, porslinsskärvor, stenar, träflisor o möss figurerar ju på kvällstidningarnas löpsedlar. Man skulle behöva en multifunktionell detektor för att hålla livmedlen "rena"

mums

Citat från: agnetasch skrivet 2007-09-12 09:40
Dessvärre är det inte bara metallflisor det slås larm om, även glassplitter, porslinsskärvor, stenar, träflisor o möss figurerar ju på kvällstidningarnas löpsedlar. Man skulle behöva en multifunktionell detektor för att hålla livmedlen "rena"


De tar sten och glas också men organiskt material såsom trä och möss blir svårt. Sånt som är lättare än vatten, ev saltvatten, kan man skilja bort i tvättar. Så det mesta går att ta bort, men det kostar och då är vi inne på det där med pengar och kvalitet samt vilket varumärke man skall välja för att känna sig säker. Dyrt är inte alltid lika med bra. Jag ser att det saknas en instans som kontrollerar tillverkningsprocessen och som talar om för konsumenten att det här kan vi lita på och därför kostar det lite mer. Som svanmärket för miljön ungefär.

agnetasch

Kan detta vara en lämplig märkning? (Ture Sventon-institutet har granskat....)

mums

Citat från: agnetasch skrivet 2007-09-13 08:35
Kan detta vara en lämplig märkning? (Ture Sventon-institutet har granskat....)

En utmärkt idé, i alla fall vid temle-tillverkning.

Andreas

Mystiken tätnar, hittade precis artiklen "Ingen förklaring till metalltrådar i maten"
http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=569342&avdelning_1=0&avdelning_2=0

Både kycklingleverantören och grönsaksleverantören har gått igenom utslagen från sina metalldetektorer och hittar inga som helst spår av metall.

"Den enda åtgärd som matbolaget nu vidtar är att bjuda på maten där metallspånen upptäcktes."
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

En skola o tre förskolor har drabbats. Vad har dessa fyra gemensamt? Hur kan just dom fått metallflisorna? Sodexho skickar väl mat till många fler, är det ingen annan som reagerat?  Ja, det är verkligen mystiskt. På Arbetarbladet blir man mer o mer uppbragd ju fler frikännanden Sodexho får. Har dom ens snuddat vid tanken på sabotage? Det finns ju galningar som stoppar i saker i förpackningar i butiker, skulle det vara så omöjligt här? Innan någon börjar humma; jag har aldrig arbetat för Sodexho men jag kan livligt föreställa mig deras dilemma.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal