Hur behålla skärpan på kniven så länge som möjligt?

Startat av Andreas, 2007-05-30 10:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Anta att jag lagt ner en bra stund på att slipa min kniv så den är alldeles vass och fin, vad ska jag då tänka på för att få den att hålla skärpan så länge som möjligt utan att behöva slipa igen?

1) Vilken typ av skärbräda är mest skonsam för kniven?

Att skärbrädor i glas och keramik inte är bra är ganska självklart.

Men hur är det med plast kontra trä? Jag har för mig att jag någonstans sett att plastskärbrädor är sämre för knivseggen än trä, kan detta stämma?

Och vad gäller trä så finns det ganska många olika träslag..?

Eller har detta med plast/trä/träslag så liten påverkan på eggens livslängd i förhållande till annat att det är irrelevant vad man väljer?

2) Vad ska jag undvika att skära i - vad sliter mest på knivseggen? Fiskben? Köttben? Hårda fruktskal exempelvis ananas? Frysta matvaror?

3) Något annat att tänka på?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Att skäta i fett sliter oerhört på kniven. Och självklart ska du inte skära i ben eller fryst kött om du inte har en för ändamålet avsedd kniv/köttyxa.

Viktigt att komma ihåg är också att diska kniven så fort du använt den tillsammans med citron/apelsin. Det är nåt med syran där som fräter på kniven.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Rob

Jag har hört att trä skall vara bättre, men kan inte se någon större skillnad när jag använder plast. Trät skall givetvis vara ändträ och inte alltför hårt (undvik ek mm).
Själv använder jag av hygienskäl olika färger (röd-kött, gul-fågel mm) på mina tunna plastskärbrädor som jag lägger på ett slaktarblock då min diskbänk är för stum. När de är för repiga byter jag till ett nytt paket. 99 kronor för 4 stycken på Duka om jag minns rätt.

För mig är kniven ett verktyg. Använd tills det går en flisa, slipa och gör fin. Givevis skär jag varken frusen mat eller ben med mina knivar, men jag skulle inte undvika ananas för att spara dem.

Vad gäller frusen mat så får man dessutom göra skillnad på sak och sak. Jag skulle inte dela en djupfryst stek, men gärna en pizza eller paj.

De allra flesta skador på knivar går att fixa relativt enkelt. Jag har alltid sett eventuella skador som ett tillfälle att lära, både slipning och hur man hanterar knivar.... Men å andra sidan blev jag småsur när fästmön försökt kapa en tjock ståltråd (plastblommestjälk) med en nyslipad fruktkniv! Det tog ett par timmar att lägga en ny egg på den.

Urban

Citat från: Rob skrivet 2007-05-30 14:56
Men å andra sidan blev jag småsur när fästmön försökt kapa en tjock ståltråd (plastblommestjälk) med en nyslipad fruktkniv! Det tog ett par timmar att lägga en ny egg på den.


Du blev väl inte arg på henne då?

Andreas

Att skära fett skulle slita speciellt var nåt nytt för mig, hur kan det slita så?

Vad ska man lämpligast använda för att skära fryst kött/ben med då?

Varför tunna plastskärbrädor på slaktarblock och inte bara helt enkelt en tjockare skärbräda?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag är en av dom som använt glasskärbräda i många år (tyvärr)..
Den är hemskt lätt att rengöra och hygienisk likaså..
Men ack vad fort mina knivar blir slöa.. Det har faktiskt tagit mig några år att förstå det.. Försäljaren hävade nämligen att det inte var någon skillnad mellan plast och glas  :-[..
Men nu ska jag äntligen göra mig av med den och skaffa både en i trä och några i plast!..
Trä skärbrädor tycker jag är trecliga att jobba med.. Särskillt dom som är lite extra tjocka o stabila. Träskärbrädan ska jag använda till kött. Och plastbrädorna till kyckling, fisk o sallad!.
Finns det någon speciell träskärbräda som Rob rekommenderar?, eller speciellt träslag som är skonsamt mot kniveggen?.

Rob

Urban: Smått förargad på henne blev jag, men jag har sagt att hon alltid får använda knivarna....

Andreas: Jag har inte heller hört det om fett, vet inte varför det skulle slita. För att skära fryst kött/ben med används med fördel en tjockare kniv typ Deba eller en "cleaver", grövre versionen av kinesiska rektangulära knivar.
Tunna skärbrädor är billigare och de kommer så i paketet med 4 olika färger som jag köper... Dessutom tar de mindre plats i lådan, blocket får stå framme.

Rob

Urban, använd din träbräda till bröd, frukt och grönt samt "övrigt" och skär kött på plast, det är nog bättre ur hygiensynpunkt (det känns alltid bra att kunna köra köttbrädan i maskinen).
Glasbräda.... Försäljaren borde sparkas... inte konstigt att dina knivar är slöa!

Träslag, det finns mängder med varianter, jag använder ett billigt block i gummiträd, vilket känns mjukt. Trivs bra med det. Övrigt måste jag medge att jag är dålig på träslag, körsbär, asp, lönn, gran kan jag tänka mig funkar väl oxå.
Det svåra blir att hitta något vettigt (storlek, form mm) till vettigt pris.

Ni som bor i Norrland, kolla med någon som fäller en stor gran (eller annat bra träd) och kapa en 5-10 cm tjock skiva, barka av, olja, sätt gummitassar och hacka så knivarna glöder... Bara att slipa av när det blir slitet, billigt och bra!

crlhrv

Till fryst kött och ben använder man väl en köttyxa/huggare?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Citat från: Rob skrivet 2007-05-30 21:11
Ni som bor i Norrland, kolla med någon som fäller en stor gran (eller annat bra träd) och kapa en 5-10 cm tjock skiva, barka av, olja, sätt gummitassar och hacka så knivarna glöder... Bara att slipa av när det blir slitet, billigt och bra!


Bra tips! Lustigt nog har det precis blåst omkull en stor gran på min tomt som jag ska kapa upp endera dan... vad betalar du för en skiva Urban?

Olja in säger du förresten... vad använder du för olja till sånt? Svara gärna i den här tråden: http://matforum.nu/index.php?topic=75.0

Citat från: crlhrv skrivet 2007-05-30 21:12
Till fryst kött och ben använder man väl en köttyxa/huggare?


Jag har gått och sneglat på en sån här hushållsåg med skärbräda från Jula ett tag... undrar om det kan vara något att ha?
http://www.jula.se/Butik/default.asp?url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-789000

Och Calle, det här med att fett sliter på kniven, var har du fått det ifrån?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Jag tycker fortfarande det här med fettet låter konstigt. Undrar var de i sin tur fått det ifrån?

Att eggen slits när man skär hårda saker är lätt att förstå, men vad händer rent principiellt när man skär fett som gör att kniven slits?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag tycker inte alls att det låter speciellt konstigt!..
Prova att skiva stek med en smörkniv så får du se hur lätt det går! ;D

Knivmannen

Träskärbräda är bättre än plast. Bakterier lever kortare tid i trä (som är ett naturligt material) än i plast. Dessutom är det skonsammare för eggen att skära i trä. Sedan kan ju självklart plastbrädor ha andra positiva egenskaper som att de, oftast, tål att diskas i maskin och att de är lätta att hantera. Personligen föredrar jag en större skärbräda av trä på grund av att plastbrädorna oftast har för liten yta att skära på. Bra träslag för skärbrädor är gummiträ, björk och gran. Men jag håller absolut inte med Rob om att det ska vara ändträ. Ändträ är den hårdaste delen av trät och därför mest olämplig att skära mot. Å andra sidan är det snyggt. En restaurangbräda är aldrig tillverkad av ändträ undantaget huggblocket som ska tåla hårdare tag.

Olja in träbrädor ska man göra med paraffinolja. Endast biologisk sådan. Matolja är aja baja. Det härsknar, luktar illa och blir som klister och är kladdigt.

Glasskärbrädor är gjorda i, hör och häpna, GLAS!  :o Vad är då glas gjort av? Jo, sten! Att skära i sten borde ju vem som helst förstå att det inte direkt gynnar skärpan på kniven. Eller? Men jag håller med om att glasskärbrädor är lätta att diska och hålla rena.  ;)

Det där med att fett skulle slita speciellt mycket på eggen har jag svårt att hålla med om, men däremot all mat med senor i. Senor brukar ofta förknippas med fett. Senor sliter mycket på eggen. Fråga en jägare när han styckar en älg till exempel.

Frusen mat bör man inte skära med dyrare kniv. En kniv där härdningen ligger över 56 HRC klarar inte av kylan och då blir bladet sprött. Om man dessutom vickar på kniven eller vrider den när man skär så finns det stor risk för att det faller ur en flisa ur bladet. Jag ser sånt här för jämnan.

Det finns speciella knivar för att skära i fruset med, men jag tycker faktist en sån där hushållssåg ser ut att fungera ganska bra. Men det är som Rob säger att det också spelar roll vad för typ av frusen mat man skär. Frusen kyckling eller fruset kött har högre densitet än pizza till exempel och kyler ned kniven kraftigt.
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Rob

Med ändträ menar jag alltså en bräda där träfibrerna går i vertikalled, alltså står på högkant. Jag kan inte se hur det skulle kunna vara värre för kniven att "dela" fibrer jämfört med att skära av dem tvärs... Jämför om man täljer, det är lättare att skära längs med träet. Dessutom får man inte flisor...

Att träbrädor är mer hygieniska har jag läst på flera olika siter, men enligt svensk media (Expressen om jag minns rätt) stämmer inte detta. Själv tycker jag dessutom att de är mycket trevliga att jobba med.

Att bara köra plastbrädor i maskin hjälper inte till 100%, ett 70 graders diskprogram har i dagens energispartider endast en mycket liten del av sitt program i sådanan temperaturer. Ofta räcker inte temp+tid för att göra rent (sterilisera) brädan.

Andreas

Citat från: Knivmannen skrivet 2007-06-03 23:09
Ändträ är den hårdaste delen av trät och därför mest olämplig att skära mot.


Menar du kanske kärnträ när du säger ändträ Knivmannen?

Citat från: Knivmannen skrivet 2007-06-03 23:09
Frusen mat bör man inte skära med dyrare kniv. En kniv där härdningen ligger över 56 HRC klarar inte av kylan och då blir bladet sprött. Om man dessutom vickar på kniven eller vrider den när man skär så finns det stor risk för att det faller ur en flisa ur bladet. Jag ser sånt här för jämnan.


Bra förklaring, tack!

Citat från: Knivmannen skrivet 2007-06-03 23:09
Det finns speciella knivar för att skära i fruset med


Vad är det för slags knivar? Vad har de för speciella egenskaper?

Vad gäller inoljning och rengöring av skärbrädor så har dessa ämnen redan egna trådar:

Inoljning
http://matforum.nu/index.php?topic=75.0

Rengöring
http://matforum.nu/index.php?topic=71.0

Har ställt följdfrågor i de trådarna. Alltså inget mer om inoljning och rengöring av skärbrädor i denna tråd tack!
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Instämmer med dig Rob. Om fibrerna ligger upp mot skärytan så blir ju skärbrädan betydligt mjukare än om dom skulle lligga längs med.

Dock så blir nog ytan snabbare dålig o kräver någon form av underhåll.. Som att man tex. hyvlar av brädan någon milimeter.

Markus138

Knivmannen har rätt när det gäller ändträ. Prova att putsa ändträet på en bit trä som kommer ni att förstå.
När man har en bräda som har ändträet uppåt och brädan slår sig (blir vind) då kan man inte lämna in den hos en snickare som snabbt kan hyvla till den. Det kan man däremot göra med en "vanlig" bräda.  Huggkubbar av god kvalitet är oftast av väl tilltagen tjocklek då man vill undvika att den ska slå sig. Trä är "levande" så man vet aldrig vad som händer. När man väljer träslag så väljer man ett som kan stå emot väta och inte ger smak.

dePaul

Att fett skulle slita speciellt hårt på stål är förståss nonsens. Generellt kan man säga att det finns ett samband mellan hårdheten i det man skär i och knivseggens hållbarhet. Dvs, ju hårdare ämne man skär i desto mer sliter det på eggen.

En annan viktig aspekt är abrasion, dvs nötning. Det finns ämnen som trots sin mjukhet är rejält abrasiva, t ex djurhud, kartongpapper, vissa tyger och plaster.

Fett faller inte in i någon av dessa två kategorier. Dvs, så länge som man inte pressar in grus ;).

När det gäller brädorna så handlar det om exakt samma sak; abrasion och hårdhet. Ur antibakteriell synpunkt så har jag sett flera tester. De flesta lovordar trä före plast. Många träsorter innehåller nämligen antibakteriella ämnen. Plasten har också den fula benägenheten att bilda flikar som är halvt tillslutna och fyllda med bakterier.

Karl Erik Schough

En skicklig slöjdlärare (som jag är nu) hävdade att eken, under sin växttid, drog med sig mikroskopiska jord och sandkorn som lagrades i virket. Det finnsknappt något som sliter på hyvlar, sågar, knivar etc som ek. Inget att rekommendera till skärbrädor.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal