Vilken affär/kedja handlar ni på och varför?

Startat av crlhrv, 2007-04-28 09:33

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Ofta blir det så att man handlar i den affären som ligger närmast hemmet eller som ligger på vägen hem när man åker från jobbet. Hur brukar ni göra? Har ni någon speciell affär som ni åker omvägar till för att komma till? Föredrar ni ICA Maxis gigantiska och amerikainspirerade stil eller den lokala närlivsen? Vad baserar ni era val på? Ekonomi? Produktsortiment? Etiskt tänkande?

Jag har nästan alltid hållt mig till den lokala butikskedjan, sen om det råkat vara Hemköp, Ica eller Konsum har inte spelat någon roll. De har, på gott och ont, legat max fem minuters promenad hemifrån och det har alltid gått snabbt och lätt att få hem varorna. Men som student måste man också tänka lite ekonomiskt så några gånger i månaden blir det en cykeltur till stora Willys för bunkring av basvaror och t ex köttfärs. Vi är också bortskämda med två utmärkta mindre livsbutiker varav den ena fokuserar endast på thailändska produkter och den andra är mer mellanöstern-orienterad, här går det alltid att få tag i mer specifika produkter till ett mycket lägre pris än t ex konsum. Igår köpte jag citrongräs på thailivsen, som på Konsum kostar 20kr för 3 "strån", och fick 15 "strån" för 15kr - till och med Willys rodnar inför de priserna.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Jag handlar nästan uteslutande på ICA Maxi pga. dom närliggande butikerna är så pass mycket dyrare att det inte motiverar mig att handla där.
Dock kan jag handla där om jag endast behöver nån liter mjölk och bananer till barnen typ..
COOP kan jag också handla på när jag ska bunkra kött i frysen, dom brukar oftare ha bättre pris på kött än Maxi.
Man kan väl säga att jag väljer butik efter plånboken helt enkelt.
Förutom priset på maten så ska det ju vara trevligt att handla i butiken+att det ska vara fräsht. Dom kriterierna tycker jag ICA Maxi i Umeå uppfyller.
Willys gillar jag inte riktigt.. Gick in i butiken en gång, men vände ganska så snabbt. Dom ska ju ha bättre priser än både ICA Och COOP (trodde jag i alla fall), men jag var måttligt imponerad av dom.
15:- för 15 strån citrongräs är ju helt otroligt!.. Tänk på att det går utmärkt att frysa in citrongräs och ta fram vid behov
!.
Vilka mer slags produkter säljer dom på Thailivsen?. Är det importerade Thaiprodukter?.

crlhrv

Citat från: Urban skrivet 2007-04-28 11:53
Vilka mer slags produkter säljer dom på Thailivsen?. Är det importerade Thaiprodukter?.



Allting är importerat. Alltså de har allt möjligt, hel fryst anka (det ska jag prova någon gång!), mängder med skumma konserver, såser, kryddor you name it - det finns allt. Och så har de en bra kyl med superfräscha grönsaker, jag känner nog bara igen just citrongräset och myntan så där finns det massa kul att lära sig. Jag älskar såna små specialbutiker och här i Göteborg finns det mängder vilket är jättekul och inspirerande :)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Jag är också (tyvärr) en stormarknadsmänniska, bor en halvmil utanför stan och här finns ingen butik, dessutom saknas bussförbindelser så jag är beroende av att ta bilen när jag handlar. Jag strävar efter att handla så sällan som möjligt, har fullstor frys i köket och dessutom en stor box i källaren så ibland händer det att det går två veckor mellan turerna till butiken. Har mjölken bra datum när man köper den håller den lätt två veckor. Största problemet är egentligen sallad, men på sommaren går ju den att plocka i grönsakslandet.

Gillar egentligen inte alls upplägget med stormarknader pga tempot och de stora ytorna, och det faktum att alla åker bil dit, men samtidigt räcker det med att åka till ett enda ställe för att få precis allt man behöver, det är lätt att parkera, mjölken har alltid bra datum vilket är viktigt för mig och till sist blir det förstås betydligt mycket billigare...

Har närmast till Coop och Willys och längre till Maxi men besöker dem alla. Oftast blir det Coop eftersom de har bäst sortiment på frukt och grönt. Maxi har bra pris på hundmat och Willys väldigt prisvärt hushållspapper.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Här i Umeå så har vi 2 st Thaibutiker. Ibland så går bara in för att titta på alla varor och för att få inspiration.
Direktimporterade grönsaker från Thailand är riktigt bra!!.. Speciellt Thai basilika/Morning Glory/Gröna långa bönor/Färsk grön peppar/Thailänsk Chili (små gröna/röda) mm.
Och i konservsortimentet finns mycket gott att hitta. Prova förresten att köpa en burk importerad Kokosmjölk från denna butik. Det är jättestor skillnad mellan den kokosmjölk man köper på affären av märket Santa Maria/Blue Dragon.
Av mina erfarenheter så får man 1-2 gånger mer kokos i burkarna från dessa butiker till samma pris som från ICA.
Smakmässigt så blir resultatet mycket bättre.. Det blir både krämigare och fylligare smak.
Om du ska göra kyckling i röd curry.. Köp deras currypasta som du blandar med deras kokosmjölk så får du se vilken skillnad!.


Citat från: crlhrv skrivet 2007-04-28 20:23

Allting är importerat. Alltså de har allt möjligt, hel fryst anka (det ska jag prova någon gång!), mängder med skumma konserver, såser, kryddor you name it - det finns allt. Och så har de en bra kyl med superfräscha grönsaker, jag känner nog bara igen just citrongräset och myntan så där finns det massa kul att lära sig. Jag älskar såna små specialbutiker och här i Göteborg finns det mängder vilket är jättekul och inspirerande :)


Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-04-29 17:57
Direktimporterade grönsaker från Thailand är riktigt bra!!.. Speciellt Thai basilika/Morning Glory/Gröna långa bönor/Färsk grön peppar/Thailänsk Chili (små gröna/röda) mm.
Och i konservsortimentet finns mycket gott att hitta. Prova förresten att köpa en burk importerad Kokosmjölk från denna butik. Det är jättestor skillnad mellan den kokosmjölk man köper på affären av märket Santa Maria/Blue Dragon.


Jag tycker det är jätteroligt med exotisk frukt och grönsaker, men ett problem är transporten till vårt land, det är lite synd om det sker med flygplan.

Vad är det för fabrikat på kokosmjölken du nämner? Syns det någon skillnad på innehållsförteckningen mellan den och den från Blue dragon?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Ska vi köra en diskussion om kokosmjölk i Råvaror och Halvfabrikat? Jag måste köpa upp mig på några burkar och kan ta några olika märken och redovisa dem.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.


Stellan

Eftersom jag är mat-shopaholic blir det rubbet. I samhället där jag bor finns två Ica, en supermarket och en kvantum, samt Willys och Coop Forum. Coop Forum regerade förr, men har gått ned sig otroligt. Kvantum lever inte riktigt upp till mina förväntningar och Willys är alltid fullt av överraskningar - positiva och negativa.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Kari

Lidl är kanon bra på grönsaker och frukt till priser som gör mig nyfiken på hur stora marginaler dom "vanliga" kedjorna har.

Kött är också väldigt prisvärt, svenska Scan finns i sortimentet iaf här i Stockholm.

Men Lidl finns ju inte över allt. Ännu.

crlhrv

Ok att Lidl har billiga grönsaker, men kan man verkligen handla där med gott samvete?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Vad menar du Calle?.
Jag har ingen erfarenhet av Lidl för det finns inte här uppe i Umeå än så länge.
Berätta!

crlhrv

En spontan känsla är bara att billiga produkter i allmänhet och grönsaker i synnerhet knappast är någon miljövänlig historia. Besprutning, långa transporter osv.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Visst har många produkter långa vägar innan dom kommer till butiken men så är det väl med alla bananer, vitlökar, paprikor etc. Morötter, potatis, ägg och sånt är i regel svenskt.

Sen så har ju även Lidl KRAV och rättvisemärkta grejer, bara att välja själv.

Sen så har det varit mycket om Lidl i media, om arbetsförhållanden och annat, men det borde märkas då jag handlar där minst en gång i veckan, den personalen som jobba där för ett år sedan jobbar kvar än idag och dom gångerna jag frågar och känner mig vilse bland annorlunda varumärken har jag fått den service jag förväntat mig och bättre därtill.

Att allt i vårt kylskåp är inte från Lidl, Coop är mitt favo hak och tjejen handlar nästan till 100% på Ica kvantum.

Kari

Liten (o)kul detalj, handla på Lidl igår, kikade lite extra på varifrån frukt och grönt kommer ifrån, VÄRSTA jag sett i hela mitt liv.... Håll i Er nu, vanlig GUL LÖK från AUSTRALIEN.

Där tror jag Lidl har vunnit ett baklänges pris.

Hur mycket frakt och utsläpp blir inte det på en skala?

Om jag köpte? Ja.. Så nu får väl jag dra mitt strå och låta bilen stå en vecka eller något..

Stellan

Klimatpanik! Man kanske kan få ett par utsläppsrätter på köpet om man köper down under-löken?
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

crlhrv

Idag syndade jag och köpte gul lök från Australien på Konsum :/
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Tracey

2007-07-24 00:38 #17 Last Edit: 2007-07-24 00:45 by Tracey

Den absolut finaste livsmedelsbutiken här i Göteborg måste nog ändå vara ICA Focus i Gårda. Den butiken har verkligen ALLT! Stor o luftig, alltid lika välskött lokal med superfräsch frukt- o grönsaksavdelning, en oerhört välfylld chark- o delikatessektion, delikat fisk- o skaldjurshörna, bageridel som sprider väldoft i hela affären, finaste råvarorna från jordens alla hörn, härliga hemlagade sallader o allehanda färdigrätter och t o m en restaurantdel med jättegod mat!

Det är alltid lika inspirerande att handla på ICA Focus och jag har aldrig hittat något att klaga på där. Att priserna dessutom verkar ha sjunkit under de senaste åren, bidrar naturligtvis också till det trevliga helhetsintrycket!

Andreas

Vad för slags Ica-butik är ICA Focus? Maxi/Kvantum/Supermarket?
Den som inte frågar får inga svar.

Anso

ICA Focus är nog bara Focus. Inte sett någon liknande ICA någon annan stans...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal