Möglig mögelost

Startat av Tobias, 2009-04-18 23:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobias

Jag har en liten bit vitmögelost kvar i kylen sen några veckor tillbaka. På sin snittyta har det kommit fram liknande vitt mögel som på det är på ytan. Är detta exakt samma mögelbakterie som har spridit sig eller kan det ha kommit dit andra bakterier?

Jag kommer nog bara skära bort den biten och äta vidare, för den hade blivit ganska torr också, men det vore intressant att veta ändå. Den luktar inte dåligt.

Gotish

Med största sannolikhet är det en ny oätlig mögelsvamp som angrippit osten. Släng osten.

Andreas

Fast trivs olika sorters mögel tillsammans, det är inte så att de konkurrerar ut varandra?

Om det nu är annat mögel, är det inte onödigt slänga hela osten, räcker det inte med att skära bort några mm av ytan där möglet finns, mögel går väl inte på djupet?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Det är en naturlig process att mögelsporer spridersig på en mögelost men är tyvärr helt ofarlig (bara att tugga på) om du skulle få mögel på en ost som där inte ska vara det på,kolla andreas svar.

I detta samanhang kan jag inte förstå varför det finns bäst före datum på ost. Noja. :o :o

/rolf
Matforum är bäst

Lasse

Jag brukar ta bort det som inte ser bra ut. Resten äter jag med glädje ;D

Gotish

?? Totalt nu information för mig. Hur pass säker är du på att konkurransen mellan mögelsorterna är så pass hundraprocentig att man kan äta osten? Har nämligen sett mögelost i min egen kyl med fler en en sorts mögel på!

//Mattias

Andreas

Nja äta möglet om det ser annorlunda ut tror jag inte någon förespråkar. Men som sagt, skär man bort det mögliga med några millimeters marginal så borde det väl inte vara något problem?
Den som inte frågar får inga svar.

Gotish

hmm en en snabb googling visar att du har rätt. Viker mig här.

//Mattias

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal