Tårtkonstruktion för nybörjare (Göra snygga tårtor)

Startat av Adam, 2010-07-07 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Adam

Hej,


Jag funderar på att börja fokusera på efterrätter och då främst tårtor/bakelser.

Jag behöver tips på tillvägagångsätt:

* Bör jag gå kurser? vilka?
* Vilka böcker bör införskaffas?
* Bästa bloggen?
* Sveriges bästa bagare/konditor inom detta område?
* Grundutrsutning?

Jag behöver info, så hjälp mig?


MVH
Adam

Hasse

Jag har inga svar på dina frågor, men måste bara tipsa om vår medlem Enas tårtblogg. Där kan du åtminstone få inspiration till fantasirika utföranden.

http://ena-tartor.blogspot.com/

Adam

Citat från: Hasse skrivet 2010-07-07 16:30
Jag har inga svar på dina frågor, men måste bara tipsa om vår medlem Enas tårtblogg. Där kan du åtminstone få inspiration till fantasirika utföranden.

http://ena-tartor.blogspot.com/


OK, tackar för tipset, ser ut att finnas en hel del intressant där.

Sara W

Engelska tårthuset i Göteborg sägs ha bra kurser om man vill lära sig jobba med sugarpaste. Jag köper en del moussebaser av dem och av kakburken.se, bra och enkla fyllningar. Den sistnämnda har också en uppsjö av tyllar, formar, tårtdelare och dekorationsmaterial. Jag gör oftast moussetårtor och för min del har det handlat om trial and error. Vad du behöver, beror nog en del på vilken typ av tårtor och bakelser du är intresserad av. Bakformar, tyllar, spatlar, spritspåsar behövs nog oavsett.

Lycka till med bakandet! Det är himla roligt!

Adam

CiteraEngelska tårthuset i Göteborg sägs ha bra kurser om man vill lära sig jobba med sugarpaste. Jag köper en del moussebaser av dem och av kakburken.se, bra och enkla fyllningar. Den sistnämnda har också en uppsjö av tyllar, formar, tårtdelare och dekorationsmaterial. Jag gör oftast moussetårtor och för min del har det handlat om trial and error. Vad du behöver, beror nog en del på vilken typ av tårtor och bakelser du är intresserad av. Bakformar, tyllar, spatlar, spritspåsar behövs nog oavsett.


OK, tack för alla tipsen.

Ett första steg får bli överprålade cupcakes och mindre tårtor med 3-4 lager  :D
Återkommer med bilder till hösten.

Matmamma Karin

Matmamman

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal