Vad använder restaurangerna för såsbas/buljong?

Startat av PerG, 2009-01-05 21:49

Föregående ämne - Nästa ämne

PerG

En fråga riktad till er som jobbar som professionella kockar: Man använder väl (åtminstone inte på lite finare restauranger) "vanlig" buljong ála knorr buljongtärnining och liknande?

Kokar man sin egen fond varje dag/då på ben och allt hur man nu gör då, eller finns det "proffs-buljong" av högre kvalité att köpa?

ena

vi kokar egen fond ett par ggr i veckan på mitt jobb...vet att vissa restauranger använder Bongs Fonder men som sagt, inte vi på TheLodge ;)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

PerG

Vad använder ni för råvaror för att koka fonden? Köper ni in ben och sånt från slakteri? Eller köper ni det kött ni använder med ben och styckar själva och slår två flugor i en smäll?

Kokar ni en "vanlig" fond/buljong (morötter, lök, peppar, kött med ben osv) eller hur gör ni? (om det inte är hemligstämplat? ;)

Citat från: ena skrivet 2009-01-05 23:15
vi kokar egen fond ett par ggr i veckan på mitt jobb...vet att vissa restauranger använder Bongs Fonder men som sagt, inte vi på TheLodge ;)

PerG

Jag fick just en känsla av att detta diskuterats tidigare på matforum... hm...

agnetasch

Det har nog inte tagits upp i en egen tråd. Intressant fråga, kul att få höra hur man gör ute på restaurangerna.

Andreas

Nej det finns ingen egen tråd, däremot talas en del buljong i På vilket sätt reder du dina såser men det är inte riktigt samma vinkling som i den här tråden.

Ena: Ett par ggr i veckan säger du, hur gör ni för att spara den från dag till dag?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag undrar lite över det som kallas såsbas (tror jag) som man använder till bla Bearnaisesås. Är det bra? Används det på restaurangerna? Vad är det i egentligen? Jag tycker det verkar smidigt.

roffekock

Såsbas är utomordentligt bra produkt för vanliga rest (jag tror att en del kommer opponera sig nu men det skiter jag i )