Steka bacon

Startat av Hasse, 2008-08-26 23:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Jomael

Vad märkligt Andreas att de inte blev knapriga. Hur länge hade du inne dem?

Hasse

Jag har stekt skivat fläsk i ugnen. Då hade jag 225 °C i ugnen och det blev knaprigt.

jelvis

Jag är av den bestämda uppfattningen att stekning av bacon annat än i stekpanna borde kriminaliseras. ;)

Cooking for engineers hade en ordentlig test av baconstekningsmetoder för ett bra tag sedan.

http://www.cookingforengineers.com/article/3/Bacon-Part-I
http://www.cookingforengineers.com/article/110/Bacon-Part-II

Den senare tar även upp lågtempsbacon. Låter rätt intressant.

Andreas

Jomael: Tog tyvärr inte tid men det kändes bra länge i alla fall...

Bra länkar det där Jelvis, har skummat hela del ett nu  http://www.cookingforengineers.com/article/3/Bacon-Part-I och gjort en egen liten sammanställning.

¤ I mikron på max 3 minuter + ev ytterligare 30 sekunder det antal ggr. som krävdes för krisp: krispigast. Kändes tjockare än väntat, förmodligen eftersom minst fälldes ut. Enda problemet var att pappret tenderade att fastna i baconet.
¤ I stek panna på medium-lågvärme 15 minuter: krispigt men inte totalkrisp utan också lite tuggmotstånd. Mest fett fälldes ut.
¤ I ugnen direkt under grillelementet 8 minuter: bränt på vissa ställen och okokt på andra. Inte mycket fett fälldes ut.

Mycket intressant men kriterierna för hans jämförelse är rejält orättvisa, å ana sidan kör han på relativt försiktig temperatur i stekpannan å andra sidan kör han så hårt han kan både i mikron och i ugnen.

Ang. ev. gift från papper det talas om så nämns samma sak även i den här SvD-artikeln Agneta länkade till  i annan tråd "Papper är ett problem i sig. Råvaran är ofta returpapp som kan innehålla okända ämnen. Därför ska inte hushållspapper ha någon längre tids kontakt med mat, särskilt inte med fet mat som ost och grillat kött. Att mikra bacon på hushållspapper är kanske inte direkt farligt, men knappast lämpligt för den som vill minska sin exponering för giftiga ämnen." http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_380682.svd

Intressant i kommentarerna:
¤ Fritera baconet i olja. "A popular restaurant method of cooking bacon is to deep fry it. This is quick and is great for large quantities (assuming you have a large deep fryer). The bacon comes out crisp but usually is not very straight - it ends up curled like a pig's tail."
¤ Nordicware 2 Sided Bacon and Meat Grill http://www.nordicware.com/store/products/detail/2-sided-bacon-and-meat-grill/2269ADA0-7C89-102A-B382-0002B3267AD7
¤ MAKIN BACON dish http://www.makinbacon.com/cooking_with_the_dish.htm
¤ Strykjärnet. "Place the bacon on parchment paper or yesterday's Times and have at it usng firm pressure to render the fat. Be sure the water reservoir on steam irons is empty, otherwise you will have difficulty reaching the proper temperature."
Den som inte frågar får inga svar.

Gilius

Köper sällan vanligt bacon, tycker det är för mycket vatten i det. På Klågerups Chark har de rökta sidor som är ganska torkade utan att vara hårda. Detta ger perfekt bacon med rätt krisp utan att det drar ihop sig eller släpper en massa vatten, tror priset är ca. 90:-/kg och har man det i muslin i kylen så blir det bara bättre efter ett tag.

/gilius

Jomael

Citat från: Gilius skrivet 2008-10-16 19:54
...och har man det i muslin i kylen så blir det bara bättre efter ett tag.


Har du bacon i din musli?

agnetasch

Citat från: Jomael skrivet 2008-10-17 23:52
Har du bacon i din musli?
Nej det har han inte, men det får han förklara själv

Det här med bacon verkar ju rena snurren; jag köpte ett paket Tulip stekfläsk som jag kokte i den fantastiska anrättningen "Gris i kål" Jag tyckte det luktade korv o tittade närmare på paketet, då står det bacon/stekfläsk på. Vad i hela friden har bacon o stekfläsk med varandra att göra. Grrrrr >:(
I affären senast såg jag Jägarbacon från Scan. Googlade o fick veta att det är ett bacon med kraftigare röksmak o med tjockare skivor. Det anses av Scan som extra lämpligt att äta efter en jakttur ???
I samma pressmeddelande från 2006 berättade man om nyheten Delikatessbacon, ett bacon som Scan inte längre har kvar i sortimentet: "Delikatessbacon är ett mycket tunt skivat bacon som är torrsaltat och påminner om lufttorkad skinka. Baconet är gjort av utvalt sidfläsk och det blir extra knaprigt vid stekning"
Tydligen vill vi inte ha fint bacon, nej tre paket för en tia, sen får det smaka vad det vill ;D

Gilius

Muslin == ostduk (tunt tyg som påminner om gasväv, används för förvaring och silning)

Baconmüsli............ kan de va nåt ?

/gilius

agnetasch


Jomael

Citat från: Gilius skrivet 2008-10-19 14:37
Muslin == ostduk (tunt tyg som påminner om gasväv, används för förvaring och silning)

Baconmüsli............ kan de va nåt ?


Ah tack för infon! Det är så härligt med detta forum, jag gillar att lära mig nya saker :)

Peter.B

lägg i baconen när pannan fortfarande inte inte blivit het

Andreas

Varför, på vilket sätt gör det skillnad?
Den som inte frågar får inga svar.

David

Om du lägger i bacon i kall panna blir den knaprig rakt igenom utan att brännas. Lägger man i den i kall panna drar den ihop sig på en gång och "bulor" bildas vilket ger en ojämn stekyta och delar av baconen kan bli överstekt.

Bäst resultat alltid i ugnen dock, särskilt med tjockare bacon.

dePaul

2010-04-09 09:27 #33 Last Edit: 2010-04-09 09:29 by dePaul
Det finns förståss en metod som renderar ett knaprigt, saftigt och rakt bacon:

1. Separera skivorna
2. Släta ut dem med t ex en palettkniv
3. Doppa dem i vetemjöl (!!)
4. Skvätt i lite vatten i en belagd stekpanna
5. Ta fram en kastrull modell tyngre (eller en stektyngd)
6. Hetta upp pannan aningens, utan att vattnet dunstar bort
7. Lägg i baconet
8. Placera stektyngden över baconet
9. Stek tills vattnet kokat bort och baconet fått en krispig, knaprig yta
10. Ta bort kastrullen, placera baconet på ett hushållspapper för att droppa av samt  servera omedelbart

Det går också att köra utan stektyngd. Trots det blir baconet avsevärt rakare än när man steker på traditionellt sätt. Detta beror just på det faktum att baconet är enkelpanerat i vetemjöl.

I det första exemplet med stektyngden så behöver man inte vända på baconet. I det andra kan man med fördel göra så.

~Paul~

David

Jag steker med en kastrull ovanpå baconet om det är viktigt att de är fina. Fläsk steker jag alltid i ugnen, finns inget annat sätt att få till perfekta, raka, krispiga fläskstrimlor.

Lägg alltid i bacon i kall panna, använd aldrig fett.

agnetasch

Eftersom jag nästan alltid läser något när jag äter vill jag ha mat i form av "gaffelbitar" Alltså klipper jag ett baconpaket i småbitar i en kall stekpanna o brassar på, det brukar bli jämnt kripigt. Sen äter jag äggröra till (stekta ägg måste man skära :()

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal