Är matrester lämpligt på fågelbordet?

Startat av Andreas, 2007-12-02 21:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Talgbollar och solrosfrön är ju så att säga riktig fågelmat, men hur är det med matrester, finns det något småfåglar har speciell glädje av och är det något man ska undvika?

Fettränder från kotlett och skinka låter lite som talg..? Fast det kanske inte är så lämpligt med salt?

Brödsmulor?

Feta gamla bortglömda bullar från frysen? Eller är socker mindre bra?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Lägg inget på marken då kommer råttor och möss, allt går att hänga på något vis i snören eller nät. Har soptunnan redan frusit fast i marken?  ;)

Klart man ska mata de små liven å! Skator är också djur?!

kryddburken

Fläsksvål från slakt - upp i trädet!
Kokosnötter med ett sågat litet hål - julafton för pippi birds!!
Smulade torra brödkanter, bullar etc - ner på marken! Råttorna tar kattera! *S*

Solrosfrön och fågelfrön i all ära, men inte sjutton betalar jag dyrt för att föda fåglarna, ut med sånt som finns inne, kokosflingor, frukostflingor, malda nötter, sockerkaka, brödsmulor, ris, makaroner, tja... lite vegetariskt över det hela! Så gör jag!

Och det viktigaste av allt när minusgraderna kommer, lite ljummet vatten, byt ofta! Dom ÄR törstiga!

agnetasch

zoonen.com säger dom: Ge aldrig fåglar avocado, kaffe, salt, choklad eller lök. Kaffe? Bjud inte in fåglarna på kafferep vad ni gör! Salt var inte heller populärt, annars har jag läst att det inte ska vara så farligt, dessutom äter väl vilda fåglar vad dom vill, annars flyger dom till grannen.
Jag har inget fågelbord så jag löser fågelmatningen så här: Tar en smågodis-plastlåda o smälter ett paket kokosfett i den i mikron. Rör ner det jag har; fröer, gryn, små brödbitar, kött- o fetthack, men inte solrosfrön,dom skräpar så hemskt. Låter det hela stelna. Trycker ut den i ett grillhalster (exakt samma storlek som lådan!) o hänger upp i äppelträdet utanför köksfönstret. Bra att fåglarna inte ser varandra när de sitter på varsin sida av halstret, annars kör dom aggressiva typerna, nötväcka o hackspett, bort dom snälla.
Försökte en gång bjuda på torkade bondbönor, men det var det ingen som gillade ;D

Kari

Tack Agneta för kokosfett tipset!  :) Då slipper man ju köpa talgbollar!

---

Vi hänger upp bröd i form av limpa och skivor i ett snöre med en pinne längst ner som glidstopp/ankare på lagom höjd så kan inte skatorna ta rubbet på en gång.

Andreas

Tack för alls svar!

Det hade varit kul att se hur ditt kokosfettsgrillhalster egentligen ser ut Agneta.

Salt var som jag misstänkte inte bra, men socker är alltså garanterat helt OK för de små liven?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: Jag vill se en bild på socker en speedad Talgoxe!  ;)

Salt.. Ja vatten fryser ju när det är kallt, det är det enda jag kan tänka mig. Men lite salt finns ju i det mesta. Kanske är svålen/fettet från julskinkan man ska undvika.

Kryddburkens varma vatten är ju en kanon idé! Ta ut med vattenkanna så slipper man salmonella i köket.

Jag har ett par speciella handskar som bara används till fågelmat och hantering av fågelhuset.

kurt

Fåglar har också njurar, de dör inte av att äta salt, brist på salt är nog ett större problem. Dessutom utfodras de i de flesta fall med salt mat bara på jul, och inte hela året.

Kari

Precis fyllt på fåglarnas mat, solrosfrön och när jag vänder ryggen till och ska gå kommer en Nötväcka och som tokig börjar han(?) skotta ut, ordagrant, till marken..
Varför gör dom så?

Har sett detta beteende förut men idag var det nog rekord.

agnetasch


Kari

Som när gubben Din skottar snö skottar fågeln ut solrosfröna på marken..

Men jag har en teori, Koltrastarna äter bara från marken och är bäst på varna för grannens katt med skrik och flykt så dom kanske lever i symbios? Du kliar min så, ja Ni vet..  ;)

Mor min trodde att Nötväckan bara väljer dom fröna som är riktigt stora när det finns gott om mat, är dom så smarta tro?  :o

Andreas

Tidningen Vi har tydligen någon gång under vintern publicerat en bild på en i ett träd upphängd falukorv som fågelmat. I nummer 3/2011 finns med anledning av detta ett läsarbrev från Ulla Söderström där hon undrar över lämpligheten i att mata fåglar med något salt då hon hört att deras njurar inte tål det. Svaret från naturhistoriska riksmuseets jourhavande biolog Lars-Åke Janzzon lyder: "Detta har diskuterats i olika omgångar i fågelkretsar, utan bestämt svar. De flesta lutar dock åt att det inte är skadligt, så länge de inte äter salt mat i för stor mängd. Det verkar som om fåglarna själva kan bestämma vad de skall äta och inte äta. Ingen av oss som matat fåglarna med sådan diet har sett några negativa konsekvenser av det."
Den som inte frågar får inga svar.

Tommy talgoxe

Kan man mata med ost? typ herrgård eller gouda?

Lena Marie

Man kan till och med lägga gammal julskinka där!
Alma Mater - mat är gott

Lena Marie

Alma Mater - mat är gott

Cathy


Andreas

Det här tycker jag var intressant på sofnet-länken:
¤ "En del rekommenderar margarin som fågelmat. S.k. bakmargarin som är relativt billigt - ca 15:-/kg - rekommenderas ibland för fåglar." och "Jag använder mycket margarin på mina 4 matplatser. Köper den billigaste varianten. Större hackspett, gråspett och mesar samt nötkråka och nötskrika äter mängder av margarin. "
¤ "Mina" fåglar gillar späck allra bäst. Dvs. avskuret fett från fläskkött, typ skinkor och stekar.
Även försaltat fläsk duger åt fåglarna. Fast då är det viktigt att de har tillgång till vatten. "
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal