Är moroten en smaktjuv?

Startat av Lena Marie, 2010-01-16 16:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Ringo

2010-03-16 09:30 #20 Last Edit: 2010-03-16 09:32 by Ringo
Citat från: Kvasthilda
Men då kanske min teori är fel då.

Eller teorin om morötter som smaktjuv? Det verkar ju inte vara någon som delar uppfattning här inne att den verkligen är en smaktjuv..eller? Jag kan inte google fram någon mer som nämner det än just den bloggen som nämns först heller. Någon annan som gjort det?
Däremot hittar jag de som nämner det omvänd om morötter. Som skriver att man bör undvika koka dem i vatten för att det drar ur smaken ur morötterna, utan istället välja att rosta,fräsa eller ångkoka dem för att behålla all smak och vitaminer. Men ska man koka buljong så vill man ju dra ut smaken.

Lena Marie

Det var ju jag som startade tråden och jag har kokat en del buljong sedan dess och har alltid i morötter.
Jag tror de tillför mer än de drar ifrån. Deras sötma och smak är härlig i fonder så jag låterd det hela bero.
Det verkar inte som det är särskilt belagt att den är någon smaktjuv :)
Håller med om att ångkokning är kanon!
Alma Mater - mat är gott

Kari

Ett helt halvår senare och vi har inte fått svar?! ;) Och det var jag som skulle koka två parallella köttsoppor.. Får jag skylla på att älgköttet är slut? ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal