Rosevin som blev över

Startat av Kari, 2007-06-13 12:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Tro det eller ej, men på diskbänken står en låda med rosevin som inte går att få i sig, Rene Barbier, surt och strävt. Jo det var väl kylt vid flera tappra försök!  ;)
Vore synd att tanka ur i slasken tycker jag!  :( Vad ska jag göra? Kan man ha rose till matlagning?
Andra tips?

/Elka, still going nyfiken

Urban

Du kan ju alltid göra Sangria utav rosévinet. Det ska egentligen vara rött vin till, men jag tror att det funkar utmärkt med rosévin istället.

http://www.ma-design.net/spain/recept/sangria.php

Eller så gör du en enkel vindrink bara. Ta ett stort glas av typen "highball", häll i ca: 1-1.5 dl kallt rosévin, fyll sedan upp glaset med 7úp, Sprite, eller Fruktsoda + stänk på lite pressad limejuice + isbitar efter tycke.

Drick o va glad  ;)

Anne

Japp, du kan ha det till matlagning, men det lär inte bli så gott om det inte är gott att dricka. Ersätt vitt vin i så fall.
Anne's Food - min matblogg

Gotti

Anar starkt att du redan hällt ut det men annars är en duktigt god sommardrink aldrig fel.
1/2 glaset rosévin
1/2 glaset grape (ta schweppes grape)
Kanongott...

MiGa

René Barbier är ett rosé som kräver mat , annars är det som sagt mycket smak av sura och sträva bär ;D

ena

om du råkar ha rosévinet kvar kan du göra sirop...en fransk variant på saft

lägg valfria bär i en stor burk, häll över vin så det täcker, låt stå mörkt o helst svalt i en månad, sila av bären och koka sylt på dem :) Bärvinet kokar du med lika mkt socker (alltså 7 dl socker till 7 dl bärvin...) häll på flaska och du har en saft som smakar som rårörd saft som dessutom är rätt så koncentrerad

jag blandar den lyxiga saften med mineralvatten och lite vodka till en fin välkomstdrink -skippa vodkan till barn och bilförare ;)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Mickan

Går vinet inte att dricka kan man inte laga mat på det heller. Därtill synd att förstöra andra drycker genom att blanda.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal