Mala kött i mixer

Startat av Tobias, 2008-01-17 09:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobias

Jag såg på något tv-program i går där dom malde kött till färs i en vanlig mixer på en hushållsassistent. Det har jag aldrig tänkt på att man kan göra, så jag tyckte det var en bra idé om man inte har en köttkvarn. Men finns det några nackdelar med det? Kan köttet slås sönder för mycket?

Kari

Har aldrig provat men det låter som köttmos? Kanske inget fel med det? Rentav bättre än på vissa affärer?  ;)

agnetasch

Jag undrar om mixern orkar med det skräpkött man har till färs, åtminstone borde kniven snabbt bli slö. Klart att man kan ta fint kött men vad är vitsen att ha sönder det?

Andreas

Tobias: Vad var det för slags kött malde de i tv-programmet och vad var det för slags mixer - inte en sån där typ "litermått med småknivar i botten" man gör milkshake med utan nåt lite grövre väl?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Jag har provat att söderdela kött med mixer och det blir inte bra,det vill bli för kompakt och får en väldigt seg struktur. Jag har vid något tillfälle provat att göra det med tex. råbiff med impulsknappen men det blir ändå inte någon höjdare. Förusättningarna är att du har en supervass kniv och inte för mycket kött i blandaren och inte för lång bearbetning. Men att mala kött blir bäst på kvarn på det gamla hederliga sättet.
Om man fabricerar paté är det en annan sak där kan man använda den, men samma där jag tycker att det blir bäst i kvarn.

/rolf

elka har ett bara begrepp, "köttmos" och ett väldigt kompakt sådant
Matforum är bäst

Tobias

De sa inte vilka styckningsdetaljer det var, men de blandade nöt och kalv. Inte litermåttsmixern, nej, utan den andra som brukar finnas på hushållsassistenter. Den som som ser ut som en platsbunke med en lite större kniv i botten.

Köttmos eller köttfärs beror nog på hur länge man mixar. Bifogar en bild från programmet.

Tobias

Ica hade billig högrev i går, så jag passade på att testa göra köttfärs av den. Tyckte det blev bra, ingen större skillnad mot Icas köttfärs. Förutom att den här inte är ompackad (fniss).

Men visst, det blir lite segt ibland om man får för stora bitar med bindväv. Inget som är jättestörande, tycker jag. Det blev en god chili con carne.

Andreas

Ah vad kul att du provat och berättar om det, sånt uppskattar jag verkligen, tack.

Upplevde du alltså färsen någorlunda jämn i konsistensen frånsett några enstaka längre (hur långa) slamsor av bindväv?
Den som inte frågar får inga svar.

Tobias

Ja, den blev oväntat jämn. Jag började med att skära bort fettet och bindväven och mixade det för sig, så att jag kunde få ner det fint utan att mixa för mycket på själva köttet. Men den missade väl några bitar.

Jag vet inte inte riktigt hur långa slamsor det blev. Lite mindre än en halv centimeter kanske. Borde bli bättre om man mixar ännu mindre kött åt gången.

Rookie-T

Citat från: agnetasch skrivet 2008-01-17 10:57
Jag undrar om mixern orkar med det skräpkött man har till färs, åtminstone borde kniven snabbt bli slö. Klart att man kan ta fint kött men vad är vitsen att ha sönder det?


Råbiff min käre vän! Gjorde detta idag med en bit innanlårskött från oxe. Mycket smarrigt..
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal