Brödböcker

Startat av jelvis, 2007-11-01 22:02

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av bakning men börjar känna ett intresse spira. Men som vanligt vill jag läsa in mig lite innan jag börjar. Primärt är jag intresserad av surdegsbröd men även bröd av italienskt stuk såsom Focaccia och Ciabatta.

Vad rekommenderar ni för brödböcker? Jag har kollat i Jan Hedhs bok men tyckte att det verkade för komplicerat. Lite som hans chokladbok, säkert helt fantastiskt men jag har ett jobb att sköta också. :-)

"The bread bible" verkar intressant.


roffekock

Riddarbageriets bröd är en hit enkel rakt på sak och inga kringelkrokar. ;D
Matforum är bäst

Anne

The Bread Bible av Rose Levy Berenbaum står i alla fall högt som sjutton på min önskelista. Jag har hennes tårtbok (The Cake Bible) och den är helt fantastisk. Brödboken ska vara i samma klass = vill ha. :)

Har en hel del kul brödböcker. Riddarbageriets bröd är ok (men rätt tunn), Jan Hedhs är som du säger komplicerad, men bra. 100 great breads av Paul Hollywood är trevlig, men innehåller inget om surdeg. Nancy Silverton har också nån brödbok som jag gärna skulle vilja ha. :)
Anne's Food - min matblogg

justrom

Jag har också börjat lära mig mer om bröd. Fast jag kör en mer praktisk lärokurva genom att försöka baka igenom många typer av bröd.

En artikel om bagaren Laban i senaste Coop Mersmak kanske kan intressera? Han visar hur man gör sin egen surdeg, fast sen i artikeln säger han att han använder en gammal surdeg från 80-talet.

http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Coop+Mersmak

Dock har något som heter  "Bible" lite dålig klang hos mig. Kanske jag är skadad från datorbranschen med sina bible, superbibles, "for dummies" o.s.v.

roffekock

Här har du två böker till som är gångbara.
Matbröd av Tulla Grynberger Bokförlag Prisma
Matbröd av Britt Sandquist-Bolin Bokförlag Bonnier.
Matforum är bäst

Mimmi

Den här boken har varit till god hjälp hemma hos oss:

Bröd från hela världen, Tom Jaine, Rabén Prisma

Fina bilder, klara och koncista anvisningar, traditionella brödsorter från hela världen.


jelvis

Nu har jag läst "The Bread Bible" och är mycket imponerad. Hur man nu kan vara det utan att ha bakat något från den. :-) Pedagogiskt och entusiasmerande. Så fort jag får mer tid så skall jag börja baka!

Andreas

Var det något speciellt du fastnade för i boken - nåt tips eller recept eller nån speciellt bra förklaring på något?
Den som inte frågar får inga svar.

justrom

Ingen som är sugen på att recensera Jan Hedhs - Bröd? Jag börjar bli lite sugen på den. Att den är komplicerad är ju lite skralt med information tycker jag.  :)

roffekock

Jag kan inte recensera hela boken men det har ju gjorts på många håll en säger si andra så. Boken är en guldgruva för dom som gillar att baka bröd och alla recepturerna är skrivna med finess. Det är en djuplodad bok och kanske lite omständig om man vill vara en snabbakare, den har kunskapsmässigt väldigt mycket att ge. 0ch betänk att att Jan är en av våra bästa brödbakare vi har i Landet. En del säger att boken inte ger inspiriation men det håller jag inte med om. Jag kan inte annat än rekommendera den till alla brödälskare som gillar att baka sitt eget bröd.

ps. en sak kan man hålla med om och det är att mjölmängden bör man hålla koll på i denna bok kanske i överkant mycket. TRÄNA. ;)

/rolf
Matforum är bäst

justrom

Tack för recensionen roffekock. Letade lite på nätet men åsikterna verkar ju vara väldigt mång och olika om denna bok.
http://paindemartin.blogspot.com/2007/11/brdboksspecial-del-2.html

Kanske är det dags i min bröd-karriär ändå att testa den här? Hoppas den är med på bokrean, för då blir det svårt att inte slå till.

jelvis

Jag har läst både Hedhs bok och Beranbaums bok. Efter att ha lånat Hedhs bok så beslutade jag mig för att aldrig baka och att inte köpa hans bok. För mig dödade den entusiasmen ordentligt, och det är inte många kokböcker som har lyckats med det.

Många gillar den men jag kan inte med den riktigt. Beranbaums bok får mig att vilja baka konstant! Allt är väldigt, väldigt, grundligt och pedagogiskt förklarat utan den överlägsna ton som jag upplever i Hedhs bok.

justrom

The Bread Bible är 640 sidor tjock! Den gör verkligen skäl för namnet. Har den amerikanska mått och uttryck kan det bli lite besvärligt förstås.

Kollade runt lite om Bröd fanns på bokrean, men inte. Dock hans Chokladpassion för 91 spänn.

Anne

Och en annan Bröd, av Wenche Frölich. Nån som har?
Anne's Food - min matblogg

justrom

Jag såg den också. Tänkte kommentera men avstod. Billig var den iaf, kostade bara 69 kronor. Har man ingen kanske den är värd att skaffa?

Men jag har redan "Matbröd - du alltid lyckas med" så nu vill jag ha en bok som sticker ut.  Hedhs bok verkar ju verkligen göra det!

Andreas

Justrom, jag fick precis en realista från Akademibokhandeln inför årets bokrea och där hittar man Bröd av Jan Hedh för 99:- och även Riddarbageriets bröd av Johan Sörberg för 89:-. Det är ju inga pengar alls så jag ska nog köpa bägge.
Den som inte frågar får inga svar.

justrom

Tackar. Verkar som om jag måste göra ett inköp av båda också.

roffekock

Andreas turpojken från Norrland. Inget att tveka på du köper ett gäng och sälj till medlemar som inte har dessa fina böcker. Att skicka en bok kostar i runda slängar 50 lappen. :D

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Ingen orsak justrom!

Rolf: :) Nja nå nån bokförsäljare vill jag inte bli så riktigt tur då att Akademibokhandeln är en rikstäckande kedja, det finns säkert någon butik de flesta forummedlemmar kan handla i! Se http://www.akademibokhandeln.se - klicka "våra butiker" överst till vänster. (Skulle även tro att dessa böcker kommer att finnas på rea hos Bokus eftersom AK och Bokus väl är lite släkt.)

Såg förresten en till brödbok på rea som verkade intressant, denna gång i reakatalogen från Bokia (även det en rikstäckande kedja http://www.bokia.se/) "Jorden runt på 80 degar" av Annica Triberg och Albert Håkansson med recept från "världens alla länder" för 129:- Någon som kikat på den i verkligheten?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Rolf, båda böckerna finns att köpa på http://www.bokus.com
Tyvärr är de något dyrare,

Bröd av Jan Hedh: 153 kr
Riddarbageriets bröd av Johan Sörberg: 162 kr.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal