Ris och olika rissorter

Startat av Urban, 2007-08-21 20:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

2007-08-21 20:39 Last Edit: 2007-08-22 17:00 by Andreas
Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2007-08-21 18:13
Bästa riset Vialone eller Carneroli...Arborio (avorio) funkar självklart också...eller bara det är risotto med hjärta så är jag fast....hmmm...nu blev man hungrig minsann! =)


Dom här rissorterna som du nämner "Vialone, Carneroli, Arborio". Finns dom att köpa i vanliga livsmedelsfärer eller är det specialbutik som gäller om man vill få tag på dom.
Vet du var dessa sorter odlas?

Edit: Andreas klippte ut detta till egen tråd och klistrade in citatet.

Anne

Åtminstone Carneroli och Arborio finns i vanliga affärer - Vialone (Nono) är lite svårare att hitta. Jag använder nästan uteslutande Risentas Arborio - tycker att den fungerar klart bäst, och är dessutom väldigt prisvärd. Zeta har olika i sitt sortiment också.
Anne's Food - min matblogg

Fredrik Goldhahn

Anne är en snabb tjej och hann att svara innan mig...=)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Andreas

Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2007-08-21 18:13
Bästa riset Vialone eller Carneroli...Arborio (avorio)


Är arborio och avorio samma sak?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Anne: Tack för svar. Men i vilket land odlas dessa rissorter?. Står det kanske på förpackningen..

Fredrik Goldhahn

Risentas Avorio skiljer sig från de italienska Arborio men är samma sak. De italienska risgrynen är inte lika hårt polerade bara...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

kayaker

Carnaroli i första hand och Vialone nano i andra hand. Arborio blir lätt för stabbigt.
Heston m.fl. har naturligtvis gjort ett ordentligt grundjobb och jämfört och jag håller med honom. Det blir mycket bättre konsistens med Carnaroli.
/F

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal