Tillverka egen ost. Fetthalt? Skummjölkspulver? Syrakultur?

Startat av Filijoxan, 2016-01-16 20:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Filijoxan

Hejsan!

Jag undrar hur jag kan avgöra fetthalten på ost jag gör själv.
Det kan väl knappast vara så att om jag använder 3% mjölk så får osten samma fetthalt????

Kan man göra egen ost på Skummjölkspulver?

Är det någon skillnad på syrakulturen för mjuk ost t.ex. mozzarella kontra hårdost? Jag tänker försöka göra egen genom att blanda i filmjölk (1-2% av mjölkmängden) i den 25-30-gradiga mjölken. Låta det stå i rumstemperatur och sedan tillsätta löpe.
Låter det korrekt?

Tacksam för svar!  ????

Skogis

Att göra ost på skummjölkspulver tror jag inte går, det går inte att göra på högpastöriserad mjölk så pulver går nog bort. Bäst är att använda mjölk direkt från kon, och då gärna blanda mjölk från flera dagars mjölkning. Då får man rätt bakterier för att få till en god ost.

Hur man gör fettsnål ost har jag inte koll på.
Men du kan nog räkna ut fetthalten med hjälp av hur mycket mjölk du använder och vilken fetthalt den mjölken hade. 10liter mjölk/kg ost är nog en bra måttstock.

Det finns 2 sorters syrakultur som är lätta att få tag på, den som finns i filmjölk och den som finns i yoghurt. Den ena kan/ska värmas till 37° den andra till 45° om jag minns rätt, men med vilken av dom kommer jag inte ihåg.

Det var ett tag sedan jag pysslade med ost men här är en länk till några som håller på nu.
http://cheeseforum.org/forum/

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal