Oätbar vakuumförpackad entrecote

Startat av johncj, 2007-08-06 11:20

Föregående ämne - Nästa ämne

johncj

Idag har jag inte grillat (än), men igår skulle vi grilla entrecoten vi hade köpt på ica i fredags. Det var en vakuumförpackad bit från Brasilien. Vet inte om jag ska skriva fabrikatet...

Vi har köpt vakuumförpackad entrecote från Sydamerika förut vid ett flertal tillfällen och den är alltid kanonfin.

Igår blev det dock fiasko. Den stank som uppkom när jag skar upp påsen går inte att beskriva. Köttbiten såg jättefin ut, men lukten... Jag trotsade mina luktkörtlar och skar upp en 2,5 cm bit, men det utsöndrade bara ännu mer odör. Det blev sopbingen istället för webern för den entrecoten.

Fick tina några kycklingfiléer och slänga på glöden istället... De blev goda.

Andreas

Välkommen till forumet johncj!

Trist historia. Visst ska du skriva fabrikatet, det kan ju finnas fler som råkat ut för samma sak från samma leverans - kanske rör det sig om ett helt dåligt parti för vilket kylkedjan brutits på väg till butik. Minns du ungefär vad bäst-före datumet var och om det stod något om tillverkningsdatum?

Annars är det ju apropå detta rötmånad:
http://matforum.nu/index.php?topic=528.0
Den som inte frågar får inga svar.

johncj

Ok.

Det var Entrecote från Naturkött (www.naturkott.com)
Förp. 290507
Bäst före: 260907
Batchnr: 01772505070000

Jag mailade dem idag och rapporterade, men jag har inte hört något än.

Andreas

(Detta kom inte att handla så mycket om vad som grillades idag så jag lyfte ut det till en egen tråd.)

Tack. Jag har handlat av Naturkött själv vid ett par tillfällen och det har varit bra. Berätta gärna om du får svar, det vore intressant att höra deras teori om vad som gått snett denna gång.

Har du sagt till butiken så att de kan kolla upp sina entrecoter också?
Den som inte frågar får inga svar.

johncj

Igår när jag gjorde lite stödinköp till dagens "Chicken on a can", berättade jag om den dåliga köttbiten. Fick tillbaka pengarna direkt utan att jag hade kvitto. Detta var vid informationsdisken och hon var inte speciellt intresserad av batchnummer o. dyl.

Inne i affären kikade jag i disken där köttet låg, och det var inga fler bitar av samma batch, så jag gjorde ingenting mer.

Har fortfarande inte hört något från Naturkött...

Igk

2007-08-08 10:28 #5 Last Edit: 2007-08-09 08:50 by Igk
Råkade ut för exakt det sammma för ett tag sedan, entrecote från sydamerika som inte ens gick att lura på hunden..  ::) ::)

Minns dock inte "fabrikatet"..

Andreas

johncj: Tyvärr brukar det oftast vara svårt att få svar på mail från företag, antingen fastnar mailet i deras spamfilter eller så har de väldigt låg prioritet på mailen. Jag hade nog hellre ringt, på Naturkötts hemsida finns numret till Konsumentkontakt: 08-555 910 00. Är i regel mycket trevligt folk man får tala med.

Igk: Ajdå. Hur länge sedan är "ett tag sedan" ungefär? Skulle det kunna tänkas vara från samma serie förpackad 29 maj i år?
Den som inte frågar får inga svar.

Gotti

När det gäller Entrecote så gjorde jag "misstaget" att handla hos den lokala slaktaren, efter det blev jag fast och det köttet går inte att jämföra med buikernas.
Kom över några kanonläckra clubstekar i helgen... uppskattades högt.

Tips, är ni nära Södertälje så finns slaktaren där.

johncj

Ska försöka komma ihåg att ringa dem imorgon. Kom just hem från en 6-timmars vistelse på barnakuten som slutade med att äldsta dottern har benet i gips. J-a studsmattor!

Grillen var precis tänd och färsen skulle formas till hamburgare när hon kom hem med ett sargat ben.

Får bli hamburgare imorgon istället...

Igk

Andreas: Kan mycket väl stämma, tror det var någon gång i juni. Jag köpte min på Willys i Varberg.. Normalt har dom en riktigt bra köttdisk men detta var ett bottennapp.

johncj

Idag fick jag svar på mitt mail:

Citera
Tack för ditt mail även om det alltid är tråkigt de, i relation till vår volym, relativt få gånger vi får höra att våra produkter inte lever upp till våra kunders förväntningar. Det du beskriver är att din inköpta entrecôte inte har klarat av hållbarheten trots att angivet hållbarhetsdatum inte passerats.
Vi märker våra konsumentförpackade produkter med en hållbarhetstid om 100-120 dagar från produktion och förpackning i vakuum. Anledningarna till att vi kan klara denna, enligt mångas uppfattning, långa hållbarhetstid är i huvudsak tre;

1. Hygien; De producenter som anlitas för att producera Naturkött® är utvalda för att de är ledande i arbetet med kvalitetsstyrning, där bl.a. mycket stor vikt ligger i att kontrollera att de hygieniska förhållandena vid slakt och styckning är extremt goda.

2. Temperatur vid transport och lagring; Köttet transporteras från Sydamerika i kylcontainers med miljöeffektiva fartygstransporter. Under de 30-35 dagar transporten tar förvaras köttet i en temperatur om -1 till -1,5 grader (Kött fryser vid -1,7 grader) . Vid dessa låga temperaturer sker en mycket låg bakterietillväxt. Efter transport tas varorna emot och kontrolleras av vår egen personal vid vårt eget lager. När köttet kommer till vår kund så har i regel 50 dagar av hållbarhetstiden gått, alla under förhållanden som betecknas som djupkyllagring. Tester vi gjort har sedan visat att vid + 4 grader för resten av hållbarhetstiden så klarar vi alla gränsvärden med mycket stor marginal.

3. Urval av råvara; I våra krav för selektering av djur för att få bli Naturkött® ingår köttets PH-värde som en viktig parameter. Köttets pH-värde styrs bl.a. av att undvika stress vid transport till och hanteringen vid slakt. Råvara som har ett högre pH-värde än 5,8 får inte bli Naturkött®, då högre värden än så påverkar hållbarhetstiden negativt, och dessutom är ett tecken på att djuret inte har haft en stressfri miljö. Så våra regelmässiga mätningar av pH-värdet på köttet tjänar fler syften. Egen personal i Sydamerika kontrollerar att våra krav efterlevs. Ovanstående är de enda hemligheterna med våra hållbarhetstider (i kombination med vakuumtekniken naturligtvis). Några andra förklaringar finns inte. Vi gör regelbundet tester av våra produkter, och problem med hållbarheterna uppstår bara vid de tillfällen köttet inte förvarats enligt våra anvisningar, i butik eller hos konsument. 
Vi har kvalitetskontrollanter anställda, dels i Brasilien och dels på vårt lager i Stockholm, som ständigt kontrollerar att dessa tre kriterier uppfylls av våra producenter och transportörer. I nästan samtliga fall som det du beskriver har vi funnit att den snabbt försämrade hållbarheten har berott på att kylkedjan har brustit efter det att köttet lämnat vårt lager. Speciellt vanligt förekommande är detta under sommaren då exempelvis en pall som har stått för länge på en lastkaj i väntan på att bli omhändertagen gör att köttet snabbt blir sämre. Vi talar alltid med våra kunder om vikten av att hålla kylkedjan intakt. Om ett djupkyllagrat kött som Naturkött® utsätts för en temperatur som kraftigt överstiger +4 grader försämras hållbarheten dramatiskt och köttet blir snabbt oätligt som i det fall du beskriver. Så det gäller att även som konsument se till att hålla kylkedjan intakt, speciellt om man ska förvara köttet i egen kyl under några dagar.


De lovade även att skicka mig en värdecheck på 200 kr. Hede åt Naturkött som tog sig tid tycker jag. Ska ge dem en chans till.

Rob

Min erfarenhet av bolag är att om man närmar sig dem med rimliga krav/kommentarere så är de flesta måna om sitt rykte. Gott att de ger dig en värdecheck.

Jag har en bit Entrecote från Naturkött producerat 15/6, blir spännande att öppna den!
Återkommer om det är något problem.

R

Fredrik Goldhahn

Det var en bra gest av Naturkött. Naturligtvis blir de GLADA om någon påpekar om en vara brustit i kvalitet. Det finns ingen sämre "reklam" än information som sprids för att det är/var dåligt...

Köpte grillkorv en gång, från ett lokalt charketuri. Tre-pack som satt ihop. Billigt var det. Skulle grilla och det fastnade, sprack och såg helkymigt ut. Brukar inte ringa upp om jag är missnöjd men tänkte (kock som man är...) det måste varit något fel i tillverkningsprocessen, fel mängder av något. Nyfiken som man är ringde man upp. Möttes av en trevlig röst och vi pratade på ett bra tag när han helt plötsligt säger; Det är jättebra att du ringer, många skulle bara blivit förbannade och valt ett annat märke nästa gång. Är du hemma imorgon?" Det var man och jag blev glatt överraskad när han dök upp med en hel låda med grillkorv, pålägg, isterband...

Det lönar sig för alla om man påpekar brister! =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Kocken

På en del krogar här i norr där jag brukar hjälpa till använder de mycket "naturkött" och det tillhör inte ovanligheten att en eller ett par köttbitar per låda luktar riktigt illa.
Så att de skyller allt på bandra tror jag inte riktigt stämmer.
Driver en webbutik med köksredskap

Urban

Googlade och fann lite intressant läsning om vacumförpackat kött.

http://www.expressen.se/1.261889

Rob

Självklart kan de inte bara två sina händer, det finns alltid en möjlighet att deras rutiner och kontroller brister.

Jag har i alla fall grillat upp min bit och den smakade utmärkt.

Expressens artikel var faktiskt intressant med avseende på temperaturer i kylskåpet. JAg har under en tid mätt min kylskåpstemp och funnit att den skiljer en del från inställt och visat värde, i stora delar oftast med högre temp än redovisat. Dock har vi "kallzoner" där vi förvarar kött, mjölk mm och de håller runt 0 grader så där klarar det mesta sig. Dessutom kan jag säga att det är en stor skillnad i hur länge mjölkprodukter håller sig om man förvarar dem riktigt kallt, så nog bör det skilja endel i bakterietillväxten alltid!

Thomas

Hamnade i den här tråden när jag sökte efter hemsidan till Naturkött.Kan meddela att dåligt kött sålts än en gång.I butiken tog man det med ro,det verkade inte vara första gången.Personalen där trodde att det berott på att förpackningen skadats.

annamaria

Jaha, då var det inte inbillning eller tokigt tillagat då. Jag köpte oxfile från Naturkött och köttet smakade ytterst konstigt, det var ätbart men inte gott. Trodde faktiskt att det var nog bara jag som inbillade mig, det är ju trots allt oxfilé. Jag har en förpackning i frysen nu. Då återstår det att se om det är bra eller ej.

Andreas

De som står bakom varumärket naturkött heter North trade och här hittar ni deras kontaktuppgifter http://www.northtrade.se/contact/ Alla som har problem med deras produkter bör höra av sig till dem! (Berätta gärna vad de säger.) Jag tror att vi konsumenter i allmänhet är alldeles för dåliga på att säga till när något inte är bra och att många företag därför har väldigt dålig kännedom om vilken typ av problem de har och hur utbredda de är.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Citat från: Andreas skrivet 2011-07-04 13:01
De som står bakom varumärket naturkött heter North trade och här hittar ni deras kontaktuppgifter http://www.northtrade.se/contact/ Alla som har problem med deras produkter bör höra av sig till dem! (Berätta gärna vad de säger.) Jag tror att vi konsumenter i allmänhet är alldeles för dåliga på att säga till när något inte är bra och att många företag därför har väldigt dålig kännedom om vilken typ av problem de har och hur utbredda de är.


Återkommer om hur köttet var, om det inte är bra så blir det ett mejl till dem.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal