Non-Diastatic Malt Powder (Bakmalt)

Startat av jelvis, 2008-04-20 13:16

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

Den här igrediensen ser man ofta i amerikanska bagelrecept och jag tror att den är nödvändig för att jag ska bli 100% nöjd med mitt bagelbakande. Någon som vet om man kan få tag på det i Sverige? Vad heter det på svenska?

Enligt recepthjalpen.se så är barley = korngryn.

http://www.kingarthurflour.com/shop/landing.jsp?go=DetailDefault&id=3995

agnetasch

2008-04-21 11:43 #1 Last Edit: 2008-04-21 11:57 by agnetasch
Om det är malt-extrakt du söker så finns det på "grabbarnas" sidor:

http://www.pgw.se    Klicka på ölsatser o sök på maltextrakt

jelvis


PeterH

Ett Non-diastatic malt powder är ett maltpulver utan enzymatisk aktivitet.
I öl måste man använda ett enzymatiskt annars blir det ingen stärkelsenedbrytning.

Sök efter ett maltpulver UTAN enzymaktivitet.

Emil Andersson


Andreas

PeterH: Bryts alltså stärkelsen ner i också brödet av sån malt, hur fort går det? Vad blir skillnaden på brödet ifall man använder ett maltpulver med enzymatisk aktivitet respektive ett utan enzymatisk aktivitet?
Den som inte frågar får inga svar.

Tim

Hej! Har länge sökt bakmalt nu, här i Sverige! Ingen som säljer det ju! Jag hittade en webshop i tyskland och beställde helt enkelt. Jag är mycket nöjd. Innehavaren heter KETEX och han är bara hobbybagare, har dock ett eget företag. Därför kan han köpa in utvalda proffsprodukter som han säljer vidare i mindre enheter och rätt prisvärt! Trevlig är han också. Han har en känd blogg  om bakning i Tyskland som också heter ketex. Jag kan också rekommendera den proffesionella bakduken han säljer! Han har också fina brödrecept! Jag har testat fem stycken nu och han håller verkligen en hög kvalitet!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal