Egen matfettstillverkning - hur göra exempelvis margarin och ghee själv?

Startat av kurt, 2007-10-27 07:14

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Varför göra sig besvär att tillverka "lättsmör"?
Jo, första projektet var att förvandla smör, olja o vatten till ett bred- o stekvänligt matfett. Ett gott allroundfett utan hjälp från margarinindustrin ;D
Smör är för kylskåpshårt att breda på mjukt bröd o även lite för fett (inget fett alls på mackan är inget alternativ alls för min man)
Projektet lyckades delvis; smaken var lite svag o små smörkorn envisades att ej vilja lösa sig ordentligt. Men bred- o stekvänligheten var där.
Nästa projekt var bara en förflugen idé från min sida. Eftersom jag tycker Bregott är godare än smör ville jag utvidga projektet till ett Bregott-rapsolje-vatten-försök. Det var inte lyckat o kommer inte att upprepas :-[

Ekonomin då? "Lättsmör" kostar c:a 32:-/kg beroende på vilken sorts smör o olja man använder. Rätta mig om jag har fel men kostar inte Bregott c:a 57:-/kg? Då är det pengar att hämta + att du får ett fett som går att steka i o som du vet vad det innehåller.

Fredrik Goldhahn

Hmm...jaha...ok...själv använder jag rumstempererat smör (smör KAN faktiskt stå framme mer eller mindre hela dagen...blir inte lättare att breda på mackan än så...) och inget annat; tack farmor för det...gärna med extra salt på. Vad ska det tjäna till att spara pengar på en sekundär produkt när det gäller smak? Livet är för kort för att engagera sig i sånt där, eller?  ???

Vet inte om ni missade att jag helst steker i ister..eller rent smör...eventuellt smör/ olje blandning. Panerad suger åt sig fett men det är PRECIS därför vi gillar panerade produkter....och ju fetare desto godare...att ge det en injektion låtsas-fett verkar bara fjantigt....sorry...men flött ä gött!  ;D
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

kurt

Lidls smör, som nämns högre upp smakar ju tyvärr inte mycket, dåligt mjölksyrning på det.

agnetasch

Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2009-03-13 22:29
Livet är för kort för att engagera sig i sånt där, eller?
Fast det blir kanske liiite längre om du inte dränker allt i floder av smör ;)

Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2009-03-13 22:29
Vet inte om ni missade att jag helst steker i ister
Och hur fort går det att tillverka detta matfett då? "Köp en gris...." börjar du beskrivningen av hur man gör ;D

ivanl

Citat från: agnetasch skrivet 2009-03-13 17:26
Smör är för kylskåpshårt att breda på mjukt bröd o även lite för fett (inget fett alls på mackan är inget alternativ alls för min man)

Å andra sidan kan man gott låta smöret stå framme i rumstemperatur. Det härsknar lika fort / sakta där.

Mickan

Visst kan det stå framme men det är lite knepigt att fixa detta till frukostmackan kl 06.00 varje morgon år ut och år in. Låt oss göra eget! Det känns som ni vill övertyga oss om att det både fel och onödigt.  :-[ Det tycker inte vi och kanske finner vi även visst nöje i detta?

Mitt blev kanon Agneta! Tack för att du provat fram det. Jag har sluppit alla experiment. Extra kul att förvara det i en fin, gammal smörask man köpt på loppis för en tia!  :D
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Nej, jag vill inte alls övertyga om att hemblandat matfett är onödigt. Tvärtom, jag blandar själv ofta skirat smör och olja för stekning. Jag menade bara att just frågan om bredbarhet är lätt att lösa, genom att låta smöret stå framme.
Däremot finns många andra fördelar med en smör-oljeblandning, vilket belysts på ett bra sätt tidigare i tråden.
Leve experimenteradet i köket! Utan nyfikenhet inga framsteg.

agnetasch

Jag var inte riktigt nöjd med den förra blandningen av "lättsmör" jag gjorde. Då använde jag Lindahl´s smör, ICA´s rapsolja, havssalt o vatten. Det blev en liten kemisk ton på det som jag inte gillade. Det kan ha varit havssaltet, det ska jag aldrig använda mer.
Häromdagen gjorde jag ett nytt försök;
250 g Arla´s extrasaltade smör
2 dl Zeta varmpressade rapsolja
2 dl vatten
Allt rumstempererat.
Jag blandade först ihop smör, olja o sist vatten med elvisp. Sedan mixade jag blandningen väldigt slät med passerstav.
Det blev en mycket bra blandning :D


kryddburken

Idag har jag gjort eget smör, inte första gången men har iallafall fotat och lagt upp på burken och div. tips som kan behövas tänkas på!  ;)
http://kryddburken.wordpress.com/2009/09/12/karnat-smor-med-havssalt/

agnetasch


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal