Natriumcitrat E331

Startat av webguide, 2007-12-30 10:43

Föregående ämne - Nästa ämne

webguide

Någon som vet om natriumcitrat E331 finns på ICA och vad det isåfall säljs under för namn?

crlhrv

2007-12-30 11:20 #1 Last Edit: 2007-12-30 11:28 by crlhrv
Om inte annat kan du köpa 25-kilossäckar här: http://www.norfoods.se/Lundberg/html/sv_html/produkter-info/natriumcitrat.htm, eller om du föredrar en mer medicinsk variant: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19631231000026&DocTypeID=7&UserTypeID=2.

Vad ska du använda det till? Göra dina egna nyårsbomber? =)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

webguide

Hehe, det är ju en idé.

Nej, jag behöver det när jag gör alginatsfärer och vätskan som skall "sfärifieras" behöver surhetregleras.
Jag kan köra det i 750gramsföpackningar, men jag hinner inte få tag på det tills imorgon så jag tänkte att det kanske finns på ICA eller andra livsmedelsbutiker.

Urban

Alginatsfärer och Sfäriseras är 2 helt nya ord för mig ???. Berätta gärna för mig vad Alginatsfärer är för något, och vad gör man när man Sfäriserar?.

webguide

Sfärer är en del i den matlagningstradition som Ferran Adria har skapat som förr kallades för molekylär gastronomi men som numera brukar kallas för avantgard inom matlagnin. Ferran Adria driver den spanska restaurangen El Bulli och den har de senaste åren legat 1:a på 50-i-topp-listan över världens bästa restauranger. - http://www.theworlds50best.com/2007_list.html

När det gäller just sfärer så handlade det från början om att göra fejkad kaviar av äpple (tror iaf att det är det första användningsområdet) man använder ett ämne som heter NatriumAlginat och som i kontakt med Kalciumklorid bildar en styf gel. Om man t.ex. tillsätter alginat till äpplejuice och droppar ner detta i Kalciumklorid så får man små "romkorn" av äpplejuice. Kolla gärna videos här: http://www.texturaselbulli.com/ENG/videos_recetas_01.html

I vissa fall måste man surhetsreglera alginatlösningen (t.ex. om man skall göra sfärer av jordgubbsvatten som innehåller mycket kalk) för att sfärifieringsprocessen skall fungera.

roffekock

Webguide. Vad är det fär avgjutningar du ska göra? Du bör kunna surhetsreg.med någon form av citrus. Är detta för att avgjutningen med alginatet ska stelna långsammare.
Jag skulle föreslå att du använder citronsyra. ;)

På den gammla goda tiden gjordes avgjutningar av olika frukter och blommor som sedemera målades med olika karamellfärger för att se naturtrogna ut ett riktigt konstverk. Och dessa gjordes i tennformar som var delbara,mest i glass som sedan var garnityr på olika glassbomer mm. Detta är idag överkurs och tillämpas mig veterligen inte mer. Så om det är liknande prylar du sysslar med så tänds alla lampor med en önskan om framgång.
Vill höra vilken framgång du har.

Lycka till och Gott Nytt År webguide.

/rolf
Matforum är bäst

roffekock

Ok. Man kan då använda alginat till olika saker och det finns då olika former av ovanstående.
Låter väldigt spännade att laborera me detta.
Nya tekniker kommer i ett och jag är väl för gammal för att hänga med i den svängen.
Jag får nog hålla mig till BBQ. ;D
Ha en bra dag i kemisalen.

/rolf
Matforum är bäst

webguide

Det är inte avgjutningar som skall göras. I det här fallet är det sfärer som bildas när man droppar alginatlösning i en vattenlösning på Kalciumklorid. Jag tror inte att Citronsyra fungerar i detta fall, natriumcitrat är ett salt som bildas vid en reaktion mellan Natriumhydroxid och citronsyra.

DEsserten jag skall göra är förutom annat garnityr en chokladmousse, med vit chokladmousse i toppen och mörk i botten, i toppen formar jag en skål som jag fyller med jordgubbskaviar. Jordgubbskavaiaren gör jag genom att först göra jordgubbsvatten (jordgubbar ligger och drar i varmt vatten, sedan kokar jag ner det så att jordgubbssmaken intensifieras. Sedan tillsötter jag alginat till vattnet och droppar ner lösningen i Kalciumklorid vilket bildar små runda kulor som ser ut som kaviar.

Jag antar att den bästa metoden är att göra en jordgubbsessens i en vakumdestilator, men det är ju knappast nått man har liggandes i kökslådan! :)


Gilius

Webguide !!

Om du bor i Lund/malmö kan du komma förbi och få av mig.

/gilius

agnetasch

Citat från: webguide skrivet 2007-12-30 12:48
natriumcitrat är ett salt som bildas vid en reaktion mellan Natriumhydroxid och citronsyra

Du kan ju göra natriumcitrat själv; blanda kaustiksoda (natriumhydroxid) o citronsyra. Båda grejerna finns på ICA.
Eller varför inte äta jordgubbarna naturella, den väl arbetade chokladmoussen väcker nog bara den stor beundran.

webguide

Jo, men är lite tveksam till att göra det själv, natriumhydroxid är ju inte några leksaker direkt och jag har inte en PH-mätare...

Gilius, tack, men jag bor tyvärr på Öland.  :(

Tobias

Den kaustiksoda man kan hitta på Ica är väl inte 100 %, utan en blandning med andra medel? Det är också viktigt att se till att den håller en så pass hög renhet att den går att använda till livsmedel.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal