Var köpa ankägg?

Startat av jelvis, 2008-03-09 13:44

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

Jag har aldrig ätit ankägg men jag vill hemskt gärna prova på. Någon som vet om man kan köpa det i Malmö/Lund med omnejd?

agnetasch

Det vet jag!! Kronetorps Jordbruks AB: Köttprodukter av vilt, anka, gås, kalkon och kyckling. Även ägg m.m
Öppettider: 
Vardagar 16 - 18 Lördagar 10 - 13 Övrigt öppethållande enl överenskommelse
Fredrik Jörgensen 040-43 11 87 Mobil: 0708-77 03 05

Vägbeskrivning:
Från motorvägarna mot Burlöv Center
Skyltat från gamla Lundavägen mellan Arlöv och Åkarp, inte långt från Burlöv Center med CoopForum.
Här nedan ser du gården från rondellen i Burlöv Center:

jelvis

Wow, låter fantastiskt! Tack Agneta!

agnetasch

Roligt att allt jox jag har i bakhuvudet kan vara till nytta. Får vi en rapport om ankäggen sen? Jag har heller aldrig ätit såna.

Bara det nu inte är underförstått att ägg=hönsägg! Men nåt litet ankägg kan dom väl släppa till?

jelvis

Jajemen, nu återstår bara att fundera på hur jag ska ta mig dit. Har ingen bil själv så jag får nog hyra en om jag inte kan övertyga någon matnördig kompis om storheten i att åka och köpa ankägg. ;)

roffekock

Ägg som ägg bara det att man kan räkna 1,5 hönsägg på ett ankägg. Däremot när jag jobbade i Norge (yttre Tronheimsfjorden) på Ölandet så var vi ofta och plockade måsägg som äts med förtjusning av norrbaggar boende i havsbandet. Smaken är lätt sälta annars lika vanliga ägg. En sak som du bör se upp med om du ska börja samla måsägg är att dom ruvande föräldrarna kommer att attackera dig med störtdyckningar och gärna skita ner dig om dom kan så det gäller att ha koll för att få tag i dessa små läckerheter. :D

/rolf
Matforum är bäst

jelvis

Hm... Jag är inte säker på att jag vill ha Malmös samlade måsar efter mig. :-)

Dock så försöker man begränsa antalet gäss i Malmös parker genom att man pickar sönder äggen. Undrar om man kan lägga in en ansökan till kommunen för att få dem att leverera gåsäggen till mig istället? Borde väl inte vara så svårt.

agnetasch

Varför inte gå o plocka gåsäggen själv,tänk att ha ett gäng ilskna gäss efter sig :o

Att ta sig till "ankgården" kan nog inte vara så svårt. Det går väl bussar till Burlövs Centrum o sedan verkar det ju vara gångavstånd. Ring o prata med Fredrik Jörgensen så kanske han kan tipsa dig.

PS Jag promenerade en gång mellan Lund o Malmö, DET var långt.

jelvis

De där gässen är arga nog som de är. Inte flyttar de sig när man åker inlines heller.

Du har rätt, det kan inte vara långt! Känns rätt onödigt att hyra en bil för att åka dit.

Gå mellan Lund och Malmö låter helt tokigt! ;)

agnetasch

Citat från: jelvis skrivet 2008-03-10 19:35Gå mellan Lund och Malmö låter helt tokigt! ;)

Hade flyttat till Malmö från Lund o skulle till min tandläkare i Lund.Då har man inte bråttom ;D

Fröken Dill

Synd att jag inte har mina ankor kvar. Annars hade du kunnat få några ägg. Jag tycker att de var lite svåranvända. Jättegoda till bakning och pajer förstås, men konsistensen blev helt fel - gummiaktig - när man kokade dem. Och att använda äggulan rå var inte att tänka på. Den var alldeles för seg och konstig. Numera blir det vara ekologiska hönsägg och ett eller annat litet sött vaktelägg förstås.

Hälsar fröken Dill

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal