Vilken visp använder du?

Startat av agnetasch, 2009-01-08 11:45

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Läste i en annan tråd om ballongvispar o konstaterade då att det är en sorts visp jag aldrig använder. Jag gillar spiralvispar o har ett gäng i varierande storlekar.
Vad använder du för visp, privat alltså? Spiralvisp, ballongvisp eller något annat?

PerG

Båda sorter. Ballongvisp främst till pannkakssmet och potatismos.

annamaria

Jag använder ballongvisp till de grytor/stekgrytor/stekpannor som tål det - dvs utan teflon. Vispen är dock en liten variant - inte dem jättestora, de passar inte mig. "Don till person"  ;D.

Spiralvisp av plast till teflonpannan, den är faktiskt sådär bra men inget annat alternativ finns här hemma.

Till mos - potatispress + elvispen.

PerG

Citat från: annamaria skrivet 2009-01-08 12:19
Till mos - potatispress + elvispen.


Hehe.. jag borde också använda potatispress, men det var en gång som jag skulle göra mos och har ingen stompare eller så.. så jag testade med ballongvisp och stompade med den och rörde runt lite och det blev perfekt mos. Min mor sa alltid att man inte skulle röra för mycket för att det då blir segt och klistrigt.. men hon själv använde elvisp så jag vet inte..

annamaria

Jag har också hört många som använder den till mos - skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det. Men då krävs en större variant än vad jag har.

Hasse

Spiralvisp om det är små mängder som ska vispas. T.ex. sås till Hasse och hans låtsaskompis.   ;)
Ballongvisp till lite större mängder.

Sara W

Jag föredrar ballongvisp och använder den så ofta det går. Dock är min ballongvisp i metall, så när jag gör sås i teflonpannan, får det bli min spiralvisp i plast. Gillar den inte alls. Min absoluta favorit är min miniballongvisp som egentligen är ett bartillbehör men som är jättebra för vinägretter och kalla såser i mindre format.

Till potatismoset använder jag potatispress och elvisp, precis som min mamma alltid gjort.

Andreas

Ballongvispen ska ju vispa effektivare än spiralvispen men jag använder ballongen rätt sällan. Tycker en nackdel med den ballongvisp jag har är att den har så liten yta mot själva botten av vispkärlet. Ta som exempel pannkaks- eller raggmunkssmet, jag häller först i torrvarorna och sen mjölk ovanpå och då vill jag gärna liksom skrapvispa nära botten för att komma åt allt mjöl där, det tycker jag inte går lika bra med ballongvispen som med spiralvispen.

Vill jag vispa effektivt, till exempel grädde, är det elvispen som gäller.

Till potatismosen används potatismosstöten.
Den som inte frågar får inga svar.

marisan

Ballongvisp till mos tycker jag fungerar bäst. Sen har jag en ballongvisp med "extra ballong" innuti och kula. Oslagbar när det gäller handvispad grädde. Till teflonpannor - plastballongvisp, men det är ingen riktig umf i den.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal