Sötsur sås - hur gör man den bästa?

Startat av annamaria, 2008-08-01 22:05

Föregående ämne - Nästa ämne

thundercat

Jag gjorde sötsur sås hos en kompis en gång, alla riktiga ingredienser saknades, så den gjordes på ättika, apelsinjuice, ketchup, chili, honung och potatismjöl!

Minns inte proportionerna, men DEN såsen smakade precis som den man får på kinakrogen, vilket säger en del om kvalitén antar jag ;)

annamaria

Kavliten den struntar vi i just i den här tråden - det är precis ditt svar som är det rätta! Just den där sötsliskiga goda lite tunna såsen till friterad kyckling...mums!

agnetasch

Ingen som har lust att utarbeta ett mer utförligt recept?

Tommy

Här har ni en variant som var med i Allt Om Mat juni-81

Kinesisk sötsur sås

1 msk Matolja
1 Vitlöksklyfta pressad i 1/2 glas vatten
1/2 tsk Salt
3 msk Socker
4 dl Kycklingbuljong
1 msk Potatismjöl
1 msk Vinäger
1,5 msk Tomatpuré

Pressa vitlöken och lägg i vattnet. Låt dra i ca 10 minuter. Blanda sedan alla ingredienser och låt koka upp under omröring. Man kan ev. ha lite mandelspån i såsen.

Riv lite apelsinskal i eller lite färsk ingefära. (OBS! Mina egna tillägg)

/Tommy

Asanisse

2009-04-20 17:55 #24 Last Edit: 2009-04-20 23:25 by Asanisse
Har alltid letat efter ett mycket enkelt recept på sötsur sås. Det finns hur många recept som helst men inget som går snabbt o enkelt att göra.
Exprimenterat själv många gånger, men igår lyckades jag till det ultimata att komma så nära den såsen man får på kinakrogar.

Receptet är som följer:
0,5 dl olja
0,5 dl ketshup
3 msk socker
1 msk vinäger
ev. lite salt

Bland ihop och värm upp tills sockret smällt, ej kokas.
Kan då lätt skära sig.

Såsen har en stark smak o räcker till 2 personer. Vill man har mer är det bara att utöka efter behov.

Hoppas det smakar era smaklökar också som det gjorde för mig o min fru.

//Asanisse

annamaria

Citat från: agnetasch skrivet 2008-08-02 09:21
Lättrörd sås :'(
2 dl grönsaksbuljong, 2 dl ananasspad (juice) 1 msk potatismjöl. Rör ihop o koka upp. Tillsätt 1 msk vitvinsvinäger och...den viktigaste ingrediensen; Euroshoppers blandsaft efter tycke o smak.
Lägg ev. i några ananasbitar i såsen.


I morgon är det dags. Friterad kyckling och Euroshoppersås!

agnetasch


mahre


Ulf Björklund

Har ni något recept på sötsur sås ???
Hälsningar
Ulf

Mlle du Sfonctionelle

En som min väldigt kinkiga femåring (som råkat förälska sig i friterad kyckling med sötsur sås på Kinakrogen i området dit jag som änka inte har råd att gå och äta med barnen så ofta) köpte med hull och hår är följande, men det äkta kan man ju tvivla på när ketchup ingår. Hemma blir det inte friterad kyckling, utan pankopanerad (mjöl, ägg, panko i tur och ordning).

Receptet är ganska rejält tilltaget. Halva räcker faktiskt till fyra pers. Den som lagt ut det här receptet har i anslutning till det lagt ut ett recept på frityrsmet. Det tror jag slutar med brandkårsutryckning för min del.

6 dl vatten
8 msk socker
6 msk ris-eller vitvinsvinäger
1 1/2 tsk salt
4 msk tomatketchup
5 tsk potatismjöl, utrört i 4 msk vatten


Häll vattnet, sockret, saltet, vinägern och ketchupen i en kastrull. Låt sjuda upp. Tillsätt stegvis det utrörda potatismjölet och rör om medan såsen tjocknar.


Fast jag blandar ihop allt och vispar tills det har tjocknat.

agnetasch

Citat från: Mlle du Sfonctionelle skrivet 2016-06-26 13:29Fast jag blandar ihop allt och vispar tills det har tjocknat.
Det gör du rätt i. Varför krångla till det som inte behöver krånglas till :D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal