Feta mackor, dagligt snask, för lite nyttigheter - varför följs inte kostråden?

Startat av Andreas, 2009-03-09 17:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Kapten

Är inte riktigt säker på det. Juicer är ju askorbinsyra i sig. Jag tror att det har nått att göra med sockret som numera finns i det. Det skall vara nått som inte kroppen kan ta upp och på så sätt funkar som fiber. Men det är rena spekulationer från min sida. ???

Kapten

Mickan--->Nu är jag ute på hal is men om man utgår från en man, jag är en, skall jag vid stilla sittande förbruka ca 1800 kcal per dag det göra att svält ligger på ca 1440 kcal. Ursäkta att jag frågar men om det är någon form av kur du är på så är 10 mil cykling bättre för då förbränner du ca 2450 kcal. Och dessutom får i det allt det du behöver i näringsämnen. Rent teoretiskt vill säga. ;)

Mickan

Citat från: Kapten skrivet 2009-03-11 10:22
Mickan--->Nu är jag ute på hal is men om man utgår från en man, jag är en, skall jag vid stilla sittande förbruka ca 1800 kcal per dag det göra att svält ligger på ca 1440 kcal. Ursäkta att jag frågar men om det är någon form av kur du är på så är 10 mil cykling bättre för då förbränner du ca 2450 kcal. Och dessutom får i det allt det du behöver i näringsämnen. Rent teoretiskt vill säga. ;)


Jag talar inte om mig själv! Jag har aldrig bantat en dag i hela mitt liv! Jag äter 2000-3500 kcal per dag beroende på aktiviteter. Promenerar 60 minuter per dag, löper 3 mil i veckan och styrketränar 2 pass. (Duktigt va?)

Jag talar om alla dom som faktiskt bantar. Läs Expressen eller vilken annan blaska som helst och se detta. Kolla alla viktklubbar där man ska äta 1200-1500 kcal per dag. Det är ett faktum att många fortfarande tror att man bara kan äta sig ned i vikt och därtill verkar strunta i att de missar de positiva effekter motion har på hälsan utöver bra vikt. Många av dessa är säkert josdrickare.

Kan tillägga att jag aldrig dricker jos men äter mycket frukt. 
Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil

7 dl apelsinjuice eller 6 st hela apelsiner får du i dig på dina 300kcal Mickan. Energi som en delicatoboll.

Krista

Citat från: Kapten skrivet 2009-03-11 10:04
Är inte riktigt säker på det. Juicer är ju askorbinsyra i sig. Jag tror att det har nått att göra med sockret som numera finns i det. Det skall vara nått som inte kroppen kan ta upp och på så sätt funkar som fiber. Men det är rena spekulationer från min sida. ???


Askorbinsyra är bara c-vitamin, jag tror inte det är surt i samma bemärkelse som fosforsyra. Socker som kroppen inte kan ta upp som funkar som fibrer? I läsk?

Kapten

Bara för att det heter C-vitamin i dagligt tal så är det fortfarande en syra. Den mäts på samma skala Ph som fosforsyra och därmed har den också samma egenskaper, dvs. frätande. Så jag förstår inte vad du menar med "i samma bemärkelse". ???

Fibrer nått som kroppen inte kan smälta och kommer ut där bak. Tänk dig att du skall skruva ihop en låda och bara har en hammare. Det går inte så bra för dig att skruva ihop lådan. Samma sak är det med sockret, kroppen har inte några verktyg för att dela det i bitar för att kunna ta hand om det. Således blir det behandlat som fibrer, ut där bak. ;)

Krista

Jag var lite otydlig, sorry: med "i samma bemärkelse" menade jag att askorbinsyra inte är lika sur/har lika lågt pH som den starkare syran fosforsyra. Likväl är det en syra, som du påpekade.

Fibrer vet jag vad det är, men tack för den fina förklaringen ;)

Men menar du att läsk innehåller socker som behandlas som fibrer i kroppen?

Kapten

Tja jag vet inte riktigt. Det sägs att det inte tas upp av kroppen och om det inte tas upp av kroppen så borde det väl gå rakt igenom. Om det går rakt igenom så beter det sig ju som fibrer. Borde det inte således ses som fibrer eftersom det verkar som att kroppen behandlar det på samma sätt. Jag har tyvärr inte några belägg för detta men om det finns någon som kan visa på motsatsen skulle det vara bra. För socker som fiber låter inte bra men men. ???

Krista

Du kanske tänker på sukralos som bl.a. finns i lightläsk? Om sukralos brukar förespråkarna ofta säga att det går rakt igenom kroppen.

Kapten

Det kan vara det. Är dock osäker får återkomma med när jag fått mer information. Vet du hur det påverkar GI värdet? ???

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Miss Fish

Citat från: Andreas skrivet 2009-03-10 17:58Hur gör du för att lyckas med det?


Äter fisk till middag mellan 3-5 ggr i veckan, till lunch ett par gånger.. Äter varken vanligtvis varken kött eller fågel (äter bara i enstaka fall om jag blir bortbjuden)

Citat från: Andreas skrivet 2009-03-10 17:58
Fast samtidigt, de flesta dricker kaffe på jobbet och tar man en liten pepparkaka till eftermiddagskaffet så äter man ju sött varje dag. Är det egentligen så farligt?


Nu är det ju helt omöjligt att undersöka studiens resultat då studien endast är presenterad som medelvärden. Studien från 2004 som är publicerad visar ju att bla. sakarosintaget är ungefär lika från grupperna kaffebröd och läsk/saft. Vore intressat att se om det fanns någon stark korrelation mellan kaffe/te på jobbet och kakor, då kan vi ju undersöka om det just är kafferastens kaka som är det som bidrar tilll mest sakarosintag.. Finns liten korrelation så kanske kaffebröd framför tvn som påverkar mest sockerintaget mest och det är väl allvarligare?

Medelvärden säger egentligen inget om studiens utfall (för en statistiker, är väl för skadad efter att ha läst massa statistik)



Tinto

Blev inspirerad av att ställa mig på mitt wii fit nu - inser att det blivit snacks och plättrullar(jag har ett beroende att äta snacks på natten när jag ligger i sängen och läser) varje dag utan att jag senaste veckorna kompenserat detta med nyttigare mat och mer frukt. *biggrin*

Ett vanligt trick jag gör om jag vill äta något riktigt onyttigt till frukost, säg våfflor eller snabbnudlar, är att jag måste äta två äpplen före, detta kan appliceras på allt! Knäckemacka med tomat o örtsalt före chipsen, gröt till frukost om du skall äta pizza till middag och så vidare. ;)

Gör fruktsallad och smoothie dagligen också - då försöker jag trycka ner allt möjligt näringsrikt som krossade linfrön, vetegroddar, havregryn, ekolättmjölk tillsammans med glassen o frukten.

Gissningsvis äter jag dock ändå kvoten pga alla grönsaker och baljväxter jag äter till huvudmålen, och förbränner lässnacksen gör jag med andra aktiviteter ;) Än har jag fortfarande ett bra BMI iaf.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal