Någon som testat Smokenator 1000? Förslag på alternativ?

Startat av RobbanR, 2010-07-13 10:08

Föregående ämne - Nästa ämne

magnus

Robban: Kantinen har yttermåtten 175x108mm, 100mm hög. Kanten är 12mm större runt om, så hålet borde vara ca 163x96mm om man räknar med hälften av 24mm som är spelrummet. Vet ju inte om andra kantiner har samma mått, men yttermåtten borde vara standard.
Jag har fått tag i en masonitskiva idag, så ska försöka göra en mall i helgen.  Tips för att göra en CAD ritning är Sketchup från Google.

Andreas: Håller med om att klinker inte var så bra, risken att det spricker är också stort om råkar skvätta lite vatten på det. Stort vattenmagasin är nog att föredra, då kommer man så nära 100grader som möjligt.

Angående extra galler, så såg jag att de sålde galler med non-stick beläggning på för fisk osv, på Coop Forum, kommer inte ihåg priset, men tyckte det var rätt billigt om jag minns rätt.
Det gallret var till för att lägga på befintligt galler, så kanske lite för vegt för att bygga en extra hylla med.




helfgren

Är det nån som gör en mall så kan dem skicka den till mig så ska jag ta fram ett plagiat. Den som gör en mall kan maila mig så kan jag ta fram en och se om den blir bra , blir den bra kommer den att finnas här på matforum för försäljning.

MVH// Henrik
Carpe diem

RobbanR

Hej hopp!   :)

Magnus: Tackar för måtten på kantinen!

Har idag gjort ett seriöst försök att få tag på en kantin i Malmö. Skulle bli en lätt sak trodde jag...    ::)
Efter ett antal telefonsamtal så är det bara att konstatera att jag har ett "kanske har något i utställningen du kan få köpa" och ett antal "tyvärr, säljer inte till privatpersoner".
Hoppas att "kanske" ringer tillbax imorgon med ett positivt besked när han varit inne på det egentligen semesterstängda mindre företaget.
Var även inom IKEA för att se vad man kunde hitta där och satte hoppet till ett enliters mått i RF, men det var för högt för att passa våra syften...   :(
Kommer att fortsätta leta efter något annat än en kantin i RF som kan användas som alternativ.

Andreas: Kommer definitivt en måttsatt skiss här när jag är klar. Har förhoppningsvis fått tag på en plåtslagare som kan hjälpa mig tillverka prototypen...   :)
Lånade en Dremmel-kopia idag med tillhörande kapskiva, men konstaterade snabbt att den inte orkade kapa 1,25 mm plåt.   :(
Plockade fram bågfilen för skoj skull och konstaterade snabbt att det inte heller är ett alternativ... För jobbigt och för dålig precision.

Henrik: Om ingen annan hinner före så kommer jag att maila min ritning när den är klar.

Tyvärr så är det lite lagom fullt i kalendern o nästa vecka är vi borta, så får se när det blir...

Så här ser min nuvarande "arbetskopia" ut för de som är nyfikna.   :)

magnus

Ritningen ser fin ut, men glöm inte de små "tapparna" som låser den över bläcken som gallret vilar på.
En variant på vattenskålen finns här: http://pages.suddenlink.net/multimedia/BBQ/index.html 
Kanske enklare att fixa en större skål som man lägger över hålen istället, som rymmer mera vatten, på så sätt blir nog tempen jämnare också.


magnus

Citat från: RobbanR skrivet 2010-07-22 23:59
Hej hopp!   :)

Magnus: Tackar för måtten på kantinen!

Har idag gjort ett seriöst försök att få tag på en kantin i Malmö. Skulle bli en lätt sak trodde jag...    ::)
Efter ett antal telefonsamtal så är det bara att konstatera att jag har ett "kanske har något i utställningen du kan få köpa" och ett antal "tyvärr, säljer inte till privatpersoner".
Hoppas att "kanske" ringer tillbax imorgon med ett positivt besked när han varit inne på det egentligen semesterstängda mindre företaget.
Var även inom IKEA för att se vad man kunde hitta där och satte hoppet till ett enliters mått i RF, men det var för högt för att passa våra syften...   :(
Kommer att fortsätta leta efter något annat än en kantin i RF som kan användas som alternativ.

Andreas: Kommer definitivt en måttsatt skiss här när jag är klar. Har förhoppningsvis fått tag på en plåtslagare som kan hjälpa mig tillverka prototypen...   :)
Lånade en Dremmel-kopia idag med tillhörande kapskiva, men konstaterade snabbt att den inte orkade kapa 1,25 mm plåt.   :(
Plockade fram bågfilen för skoj skull och konstaterade snabbt att det inte heller är ett alternativ... För jobbigt och för dålig precision.

Henrik: Om ingen annan hinner före så kommer jag att maila min ritning när den är klar.

Tyvärr så är det lite lagom fullt i kalendern o nästa vecka är vi borta, så får se när det blir...

Så här ser min nuvarande "arbetskopia" ut för de som är nyfikna.   :)



Tjena, jag har suttit och gjort en liten mall i masonit, tänkte bara  kommentera de ändringar jag har gjort jämfört med dina mått.

Nedre delen:
Total längd, 490mm. 370mm i botten och 125mm i höjd.  Mitten "hålet" gjorde jag 75mm brett istället för 100 som du har, står lite stadigare i bottengallret då. Flikarna 120mm breda.
370mm passar perfekt för fjärde springan i bottengallret.

Övre delen: Total längd 490 x 160mm, Radie 272mm (samma som övre gallret).

Får se om jag orkar fila till en ritning i Sketchup, så haj är man ju inte. Hoppas att brorsan kan få till en sån här på jobbet iaf.

magnus

Man fastnar lätt när man har börjat i något :)
Här kommer en CAD ritrning iaf, borde fungera rätt bra, ska dubbelkolla mera imorgon.

/Magnus

RobbanR

God afton,

Ännu en semesterdag som "försvunnit" utan att man fått något gjort...
Nåja, sanning med modifikation.
Har faktiskt varit o lånat en vinkelslip o handlat kapskiva för rostfritt på Clas Ohlson i Malmö idag.
En ny pappmall med lite modifierade mått tillverkades oxå i morse.
Liiite sent för att testa kapa lite plåt nu. Misstänker resten av familjen skulle ha lite synpunkter på det...

Vi har dessutom hunnit med att städa innan gästerna kom.
Har oxå övertygat gästerna om förträffligheten med lock på grillen(!).
(Ingen nyhet för folk i denna tråd, men ändå.)
Drog på tre baconlindade fläskfiléer på 47:an i sällskap med en stor näve blötlagda Jack Daniels spån.   :)
"Wow, vad saftigt o gott.", "Jättegott med röksmak" o.s.v.
Det kanske t.o.m. blir inköp av en Webergrill i det hushållet, lite beroende på vem det är som bestämmer.   ;)

I morgon ska jag förhoppningsvis hinna leka lite med vinkelslipen.

Magnus: Kanonjobb med ritningen! Grattis, du hann först, så nu slipper jag göra en seriös ritning själv...   ;)

Nanna gott!

magnus

Här kommer lite fler bilder och nya ritningar. Nu borde den vara version 1.0 :)
Jag gjorde "hakarna" 12mm långa, de får man väl böja till/klippa av själv om de blir för långa.
Placeringen av hålen är jag lite osäker på om de borde flyttas mera mot kanten eller inte, så att man kommer åt hålen medans grillgallret ligger på.

/Magnus

magnus


magnus


RobbanR

En kontorsråtta + Biltemaplåt + lånad vinkelslip = Prototyp_1

Jaja, den saknar "öron" (lite måtta på finliret får det ju vara  :P) o den är inte särskilt vacker, men den har förhoppningsvis gett mig tillräckligt med info o mått för att en riktig plåtslagare kan tillverka en snygg i rostfritt...    :)

Tyvärr blåser det något kopiöst ute just nu, annars skulle jag stoppat i den i grillen o kört en testeldning bara för att se vad som händer.    :(
Får se om jag hinner senare idag, annars får det vara till slutet på veckan då vi åker iväg hemifrån några dagar med start i morgon.

Om någon undrar över varför jag har borrat en massa hål i plåten så är det för att jag utan vettig utrustning skulle klara av att bocka plåten för hand. Eller rättare sagt med skruvstycke o slägga.   ;)
Dessa hål ska givetvis inte vara med "på riktigt".

Ha en bra dag!

//Robban

Hasse

Imponerad över kreativiteten i den här tråden! Snyggt jobbat, alla!  :)


magnus

Så här såg mitt försök ut med klinkerplattor, lyckades hålla tempen rätt bra idag, hade nästan helt stängd bottenventil, och utblåset var nästan helt stängd, bara termometern som stack in.
Kantinen fick sällskap av en till kanna med vatten, och några täljstensplattor för att få stabilare värme.
Kördes första gången med weberbriketter, höll sig grymt bra, fick först fylla på mera efter ca 5h.

/Magnus

RobbanR

Trots intensiv blåst o nästan regn i luften, så bestämde jag mig för att göra ett litet testskott med min prototyp i går (söndag) eftermiddags...    :)
(Man var ju riktigt nyfiken så klart.)

Strax innan 17 så hade jag satt prototypen på plats i Webern, räknat upp 60 briketter (ca 2,2 kg), petat ner 48 på plats och tänt 12 i skorstenen. Så långt allt väl...

Eftersom jag inte har fått tag på någon kantin, så tittade jag runt i skåpen och fastnade för en teflonbakform från Ikea som rymmer ca 1,5 l. Undrar när frun kommer att sakna formen... Kanske nästa gång hon ska göra kladdkaka? För min egen hälsas skull så ska jag inhandla en ny form så fort som möjligt.    ;)

Placerade de 12 tända briketterna på de 48 otända, fällde ner gallret och placerade Ikea-formen ovanför det stora hålet och fyllde på ca 1 l varmt vatten (från kranen). Öppnade den nedre ventilen till ca hälften och den övre till "en blyertspenna" (ca 8 mm).

Efter ca 13 min så var temperaturen 100 gr, stigande. Efter ca 45 min så var temperaturen uppe på ca 160 gr, trots att jag stypt ventilerna ytterligare i både botten och locket.
Nu blåste det som sagt en hel den och jag körde på tomgång, d.v.s. utan kött i, så dessa faktorer spelar ju helt säkert in...
Efter 1,5 h så låg temperaturen på ca 140 gr och låg kvar där ganska länge.
Efter 4 h sjönk den till ca 120 gr. Efter 4,5 h öppnade jag upp ventilerna lite eftersom den sjunkit till ca 110 gr och den la sig på 120 gr igen.
När 5,5 h hade gått så avbröt jag min test vid 100 gr.
Noterade att det fortfarande fanns ca 12-13 st otända briketter kvar, fråga mig inte varför det blev "snedtändning".

Ta mina noteringar ovan med en liten nypa salt, sitter i sommarhuset o skriver o kan inte garantera att minnet är 100%, men jag borde ligga ganska nära sanningen i alla fall.

En sak som jag reagerade för var att det var svårt att "rota runt" bland briketterna.
När jag gjorde detta så lyfte jag bort Ikea-formen och kunde nyttja både de två små hålen/trianglarna och det stora hålet där kantinen egentligen skulle suttit.
Hade jag haft en kantin på plats hade det varit stora problem att komma till skulle jag tro.
Tror dessutom inte att en 1/9-kantin, 100 mm hög hade fått plats tillsammans med 60 briketter...
Kanske en 65 mm (osäker på måttet), men tveksam även till det.
Det yrde runt en massa aska oxå när jag petade runt i det... Kanske berodde på den hårda blåsten? Inget man vill ha på köttet ju...

Börjar fundera på om man ska nöja sig med en vertikal avgränsare för strålningsvärmen och skippa "locket" på mojängen.
Det man förlorar då är möjligheten att bbq'a något riktigt stort där man inte använder grillgallret eftersom bakformen med vatten då inte har något att stå på...
(Har hittils aldrig funderat på att köra en kalkon el dyl i grillen, men man vet ju aldrig vad man kan hitta på.)
I så fall skulle det räcka att kapa till en rak bit plåt med uttag för galler uppe och nere så den sitter på plats...
Det blir inte så stor skillnad om man sätter en större bakform ovanpå, den täcker ju en hel del.

Ett annat alternativ som jag definitivt oxå ska fundera mer på är möjligheten att använda några eldfasta tegel som barriär.
Andra har ju testat detta med gott resultat, så det är kanske det allra enklaste.
(K.I.S.S.=Keep It Simple Stupid)
Man kanske inte behöver kapa o bocka plåt, utan kan uppnå det med betydligt enklare o billigare medel?
Det går kanske att använda tre tegel o sätta i vinkel/som ett T så att man kan sätta sin bakform med vatten stabilt även här? (Utan grillgaller.)

Hur som helst så har jag några dagar på mig att fundera på nästa steg eftersom jag ändå inte är hemma o kan göra något just nu.

Synpunker, funderingar, spontana kommentarer?

Ha en skön kväll!   :)

//Robban

RobbanR

Magnus: Min internetförbindelse hade kopplat ner och jag såg inte ditt inlägg tidigare. Det verkar ju kunna gå riktigt bra med enklare medel oxå...   :)

Vilken temperatur lyckades du hålla i burken?
Hur mycket briketter laddade du i (tända/otända)?
Rörde du runt i briketterna för att bli av med askan under tiden?
*nyfiken*   :)

//Robban

magnus

Citat från: RobbanR skrivet 2010-07-27 00:36
Magnus: Min internetförbindelse hade kopplat ner och jag såg inte ditt inlägg tidigare. Det verkar ju kunna gå riktigt bra med enklare medel oxå...   :)

Vilken temperatur lyckades du hålla i burken?
Hur mycket briketter laddade du i (tända/otända)?
Rörde du runt i briketterna för att bli av med askan under tiden?
*nyfiken*   :)

//Robban


Ska försöka återge grillningen med lite tider som jag tog.

ca 09:30 - 10:00 Jag la dit en påse 2,5kg från Weber, tror det var över 50 st otända, tände ca 8st weber briketter och några begagnade, fick brinna i ca 30 minuter.  Några nya kapade albitar las på.

10:30 Grillen börjar bli varm, jag la dit karrén, 2kg ihop med ca 1l vatten i kantinen och ca 5dl vatten i kannan. Kannan fick stå på en täljstensplatta, som låg på gallret ovanför briketterna, den var 10x20cm stor. Mest för att "fånga" upp värmen, och få lite stabilare temp. Tempmätaren vid köttet höll sig fast med en täljstensplatta också.

11:00 till 15:00 då höll sig utblåset på ca 150-160 grader, och ca 110 - 120 grader ca 5cm upp från gallret. 12:30 la jag på mera ved.

15:00 Då kom jag på att jag skulle röra runt på briketterna, tempen hade börjat svalna lite också, och märkte att de bara föll ihop, mycket aska. La de tända briketterna på ena sidan, och la på nya på den andra sidan, fyllde inte upp max, utan kanske bara 15-20 st till, hade inga flera. Dessa var av annat märke då. Det var 4:e gången jag fyllde på vatten då, men hade inte gått åt så mycket de gånger jag fyllde på.

15:00 - 17:45 Fick försöka ställa in tempen på nytt, lite meckigt. Åkte och handlade flera Weber briketter och gjorde Coleslaw :)

17:45 Nya weber briketter las på, kanske 10 st, glömde räkna denna gång också.

17:45 - 20:45 Tempen höll sig ganska stabilt vid bredvid köttet, runt 120 grader. Öppnade lite mera i botten för att få lite mera drag.

20:45 tog bort karrén på 87 grader, dubbelkollade med en annan termometer när jag väl fått upp den, och den visade endast 79 grader. Skumt, antigen satt de dåligt i karrén eller så diffade de rejält.

Slutsatser: Det gick över förväntan, borde börjat tidigare, innan frukost.

Lite meckigt att lyfta undan kantinen, kannan och täljstensplattan för att komma åt briketterna.

Håller nog med att man ska hålla det simpelt, kanske enklast att använda befintliga gallret, och att man köper en "stor" vattenskål som "täcker" briketterna rejält, och bara har en plåt vertikalt. På så sätt utnyttjar man ytan ovanför gallret för vatten och får plats med flera briketter under gallret.  Alternativt är att man gör en vertikal plåt, med några stag horisontellt, och på så sätt kan använda plåten utan att ha gallret på. På stagen kan man isåfall ställa vattenskålen.
Fördelen med mera vatten är att tempen blir stabilare medans man öppnar locket.

Tempen vid grillgallret jämfört med utblåset var ca 30-40 grader lägre.

ps det finns några fler bilder i "dagens grillade" tråd.
ps2 om du undrar varför man är uppe så här tidigt beror det på dottern som vaknade halv fem :)

/Magnus

magnus

Bifogar en enklare variant som kanske skulle fungera lika bra eller bättre.
Det är en plåt som man får skruva fast med något beslag i webers briketthållare (http://www.grillbutiken.se/productfiles/images/97471b1f-ea3d-40c9-8640-47fbfc9cd5e1.jpg) och som är vikt i ovankant 5cm in, det är där vikgallret börjar.
Behövs en rejäl vattenskål som är avlång som man placerar ovanpå gallret.

/Magnus

RobbanR

Efter lite semesterfrånvaro känns det som det är dax att ta tag i detta igen...   :)

Idag så tog jag med "ritning"/pappmall o min prototyp i Biltemaplåt till en riktig plåtslagare.
Han har mycket att göra, men han lovade att försöka klämma in mitt lilla hobbyprojekt så fort som möjligt. Väntar med spänning på resultatet.
Ska oxå bli intressant att se vad han vill ha för besväret när det är klart.
(En lokal plåtslagare som är kompis till en kompis, så förhoppningsvis ska det bli ett hyggligt pris. Han brukar inte lura folk i alla fall...)
Blir det ett bra pris så ska jag fråga honom om han ev. kan tänka sig tillverka några fler till andra intresserade.

Har blivit lovad lite spillbitar av rostfritt av en annan kompis som jag ska tillverka en vertikal-avskiljar-variant av själv m.h.a. vinkelslip...
Lite kul måste ju även en kontorsrätta få ha!   :)

Har även köpt några eldfasta tegelstenar som ska formas till lite så de passar i Webern. Återkommer med erfarenheter av detta senare...

Någon annan som gjort sig några funderingar eller erfarenheter i ämnet de sista veckorna?   *nyfiken*

Ha en skön kväll!

magnus

Jag hoppas jag får en tillverkad i veckan av brorsan.
Jag har kompletterat med en ny vattenskål från Ikea: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50055863 som jag tänkte ha ovanpå gallret.


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal