Någon som testat Smokenator 1000? Förslag på alternativ?

Startat av RobbanR, 2010-07-13 10:08

Föregående ämne - Nästa ämne

RobbanR

God afton,

I fredags låg den lilla skapelsen utanför dörren när jag kom hem...
2 mm rostfritt föll valet på av plåtslagaren.
Eftersom den var så tjock så blev den sågad för hand till rätt form.
(Denna bit blev jag ganska besviken på, för den var ganska lik min egen prototyp (inte helt rund, lite sågmärken o.s.v.), förutom alla små hål som jag fick göra för att kunna bocka den.)
Men, man ska ju inte döma någon/något efter enbart utseendet...
Idag var det dax att testa den!
Tidsoptimist som vanligt, "skulle bara" först...
Givetvis skulle Pulled Pork testas på premiären. Tyvärr hamnade den inte på gallret förrän strax innan 13, så ni som gjort detta innan vet vart det är på väg.
Ja, ja, röda danska pölser är oxå gott, faktiskt!   ;)
Vädret var lite varierande idag, både sol, regn o blåst hann vi med...
Kl 21 plockade jag av den lilla köttbiten (en fläskkarré på en bit över ett kilo som testobjekt, det enda användbara som hittades i frysen igår kväll.) och lindade in i folie.
Kl 22 packade jag upp paketen, man var ju nyfiken!
Kunde inte låta bli att skära en liten skiva för att se rökringen...   :)
Resten "slets primitivt itu".
Kan bara säga GOTT!!!   :D

P.g.a. blåsten när jag började så stoppade jag i 55 otända briketter, lite bokvedsbitar (ska ta fler nästa gång) och tände sedan 15 briketter i skorstenen.
Av okänd anledning så fick jag en "snedtändning" även denna gång... Tände därför ytterligare fem briketter o stoppade i på den sida där det inte tagit sig.
Efter det så fylldes det bara på vatten i baljan o det justerades lite på ventilerna o jag hade fortfarande värme kvar kl 21 när jag plockade av köttbiten... (Fast det hade nog inte räck i evigheter till.)

Nu hade det börjat skymma när jag plockade in köttet, men plåtbiten såg ut att vara i samma form o utseende som när jag stoppade i den ett antal timmar tidigare. Inga tendenser till deformeringar eller så...

Slutsats: NÖJD med första försöket. Ska planera lite bättre nästa gång, för det kommer definitivt att bli fler gånger, o förbereda mig lite mer.

Nu är det dax att attackera kudden, det kommer en dag imorgon oxå...


Sov gott!   :)

RobbanR

Ett litet tillägg...

För att tända de xtra fem briketterna som jag stoppade i använde jag mig av en hyggligt nyinköpt Looftlighter. Väldigt smidigt o snabbt att få fart på några få briketter. Man har ju lite mer riktad verkan på en sån än på Webers tändkuber el.dyl.   :)

(Det billigaste stället jag kunde hitta den på var NetOnNet för 399 kr och det var lite bättre än en hel del andra ställen där den kunde kosta både 499 och 599 kr...)

magnus

Plåtbitarna är färdiga, men jag har inte fått dem ännu. Bilder kommer nästa vecka :)
Det blev också 2mm i rostfritt.

magnus

Så här blev den. Fick såga lite i den, så ritningen är inte 100% procentig, men var rätt enkelt med en bågfil. 
Fungerade perfekt, behöll formen efter första omgången. Gjord i 1,5mm rostfritt.


/Magnus


Hasse

Robban och Magnus, grattis till era lyckade projekt!

Hur mycket har ni sparat jämfört med att köpa färdigt?

magnus

Jag fick den gratis :)  Beställt orginal skulle väl gå på över 100$ med frakt, och risk för tull och moms.
Jag har köpt två vattenskålar, ett stort fat från Ikea och en kantin som inte riktigt behövdes.

RobbanR

God afton!   :)

Hasse: Om man ska räkna med material till prototyp, kapskiva, billig vinkelslip m.m. m.m. så har jag inte sparat ett dugg, tvärtom, men jag har haft roligt under tiden!   ;)

Jag fick ge 500 kr för material o arbete hos plåtslagaren för en smokenator-kopia i 2 mm rostfritt.
Till detta kom en billig bakform på Ikea för några tior.

Jag har använt ett 47 cm Weber-galler som "hover-galler" o det kostar ju 250-300 kr om man ska köpa ett nytt.

Som distanser använde jag mig av rostfria 8 mm sexkantbultar, lite muttrar, brickor o kupolmuttrar längst ner.
(Funkade kanon när jag körde kamben i två våningar.) Kostnad ca 100 kr?

Har även köpt några eldfasta tegel som jag laborerat lite med...

När jag får tiden att räcka till så planerar jag fortfarande att göra vertikala mellanväggar i lite olika storlekar för att kunna skärma av strålningsvärmen ordentligt.
(Tycker inte det är så smidigt att hantera briketterna i smokenatorn utan jag ska hitta ett fullvärdigt både smidigare o billigare alternativ.)

Sparat o sparat?
Jag har i alla fall fått tillfredställelsen av att testa o leka själv... :)


Ha en skön kväll allesammans!

Martin B

Hej!

Har läst detta forum och varit intresserad av en smokenator. Nu har jag en Weber One touch Gold 67cm. Därför blir det för mig en byggnation av en smokenator 2600. Jag har förstått att hanteringen av kolen inte är det enklaste. Hur skulle det fungera att göra smokenatorn med gångjärn där man bockat plåten? Man lyfter bort kantinen och vinklar upp för att lättare komma åt. Kan detta ha allt för stor negativ effekt på strålningsvärme?

Man vill ju egentligen ha en riktig offset smoker. Problemet är ju att dessa kostar runt 10 000 ok man vill ha mer än 1mm tjock plåt. De äkta från USA ligger ju på mellan 4-6mm godstjocklek. Ännu ett problem är ju hydrofortank eller propantank som är omöjligt att få tag på begagnat här i Sverige.

Jag är intresserad av er som nu kört smokenator i en säsong, tycker ni detta är ett bättre alternativ än det gamla vanliga. Kol på ena sidan och kött på andra. Min grill kommer till veckan och jag längtar verkligen!

magnus

Skulle jag gjort om min design idag, så hade jag försökt att göra enklare.
Bara en rak plåt rakt upp, och skippa bockningen som jag gjorde förra året.
Som skydd för strålningsvärmen som skulle kunna sipra ut uppåt, så lägger man en rostfri ugnsform ovanför kolen med vatten i.

Askproblemet har jag väl inte tänkt så mycket på, jag har en lång "pinsett" som jag petar med och rör om i briketterna under grillningen.
Efter grillningen så brukar jag bara tabort "smokenatorn" och ösa upp gamla briketterna.

Ett problem som jag har, är att det blir väldigt mycket vikt på en sida i grillen, så det är lätt att kolgallret åker åt sidan och av "hållarna" i klotet. Så tror man ska använda tunnare plåt så den inte väger så mycket, alternativt försökta få fast kolgrallret på något bättre sätt.

PONTUS

Är stolt ägare till en smokinator, köpt från usa via webben. Jag köpte tre st.

Jag tycker den fungerar väldigt bra. Körde en 3,5 kg pulled pork och webern höll 130 grader 6 timmer i sträck. Den stora fördelen är den jämna låga temperaturen. Tidigare hade jag svårt att få ner tempen under 175 grader, men nu är det inget problem.

Produkten rekommenderas varmt!!

magnus

Jag tror att det är vattenbadet som gör störst skillnad, den "kyler" effektivt ner tempen om den börjar koka, tillför också en del fukt som kan vara trevligt.

Men har sett någon metod som kallas "snake" för att hålla igång klotgrillen under lång tid, verkar rätt enkelt men har inte prövat själv:
http://tvwbb.com/showthread.php?35989-Snake-method-for-slow-and-low-cook-on-a-Weber-kettle



Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal