Kan man göra korv utan krångel?

Startat av Kari, 2007-06-27 15:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

2007-06-27 15:59 Last Edit: 2007-10-02 17:37 by elka
Skulle man kunna göra korv hemma utan en massa maskiner och läskiga tarmar?
Inte såndär vitkorv :P utan med tex nöt/lamm/fläsk/vitlök?

Ska tillägga att köttkvarn inte heller finns i utrustningen.

kryddburken

Absolut, köp fjälster & rör ihop din korvsmet, gör en knut i ena änden av fjälstret, stoppa korven med fingrarna (alt. köttkvarn med korvstopps-munstycket).

Det fungerar lika bra för hand men tar lite längre tid & är kladdigt!
Men med rena händer, tålamod & massa goda kryddor så lyckas du nog galant!! :-)

agnetasch

Man kanske kan utgå från Allt om Mat´s patékorv o utveckla den i mer korvliknande riktning?
Ingredienser:   
300 g blandfärs
200 g bredbar pastej   
1 ägg
3/4 tsk salt +1 krm svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk portvin eller madeira
1 påse pulvergrönpepparsås(eget påhitt,ger bra konsistens)
 
Blanda färsen med pastej, salt, peppar och vitlök.Tillsätt ägg, portvin o såspulver.
Lägg ut färsen i en sträng(30 cm) på ett bakplåtspapper.Forma den till en korv o sno ihop ändarna på papperet.Tillaga på full effekt i mikron c:a 8 minuter. Vänd den ett par gånger under tiden. Innertemperaturen bör vara c:a 70 grader när den är färdig. Låt den svalna i pappret.
Bacon smakar ju som varmrökt korv.Man kanske kan ersätta leverpastejen med baconsmet(någon apparat har du väl till det)Sedan varierar man såspulvret,har i senapsfrö,mer vitlök m.m.Hm,nu blev jag sugen på att prova själv.


Urban

Ett tips om man vill stoppa korv för hand, och om man inte har ett korvstoppningsmunstycke.

Ibland när jag vill göra mig lite torkad renkorv så använder jag mig utav en avskuren 1.5 liters "pet-flaska" (använder mig av delen som man dricker ur).
När man skär petflaskan så blir det en tratt. Sedan är det bara att trä upp ett krokfjälster över drick-öppningen och sedan fylla tratten med korvfyllningen och mata i korvskinnet med fingrarna!.  ;)


kryddburken

*dreglar* Torkad renkorv, jo de va ett tag sen, sist jag var hem norr slog det mig när vi kommit halvvägs på tillbakavägen att jag skulle ha med mig just torkad renkorv, det är ju sååå gott!

Det enda i renkötts-väg jag får tag på här nere är fryst renskav, å det är jag evigt tacksam för dock... *S*
Vad kör du på för recept till den torkade renkorven?

Urban

2007-06-29 18:02 #5 Last Edit: 2007-07-18 12:52 by Urban
Renkorv består endast av en lite fetare renfärs+salt.. That´s it  ;).

Till 1 kilo renfärs använder man 1 rågad Msk finsalt och blandar i hop det. Fyll sedan krokfjälster med färsen till önskad korvlängd och knyt ihop.
Renkött har ju sin egen speciella smak och behöver inga andra kryddor för att det ska bli riktigt gott..
Man kan väl säga att renen kryddar sitt eget kött på hösten då den proppar i sig fullt av svamp, lav, bär mm.

Vill man ha röksmak på korven så är det bara att lättröka den litegrann före torkning.

Hur man torkar kött har jag skrivit om i denna tråd http://matforum.nu/index.php?topic=265.0


Kari

Fjälster = skinn? Krok? Gjort på vad? Vars hittar man det?

Urban

Krokfjälster är tunntarm av nöt eller svin. Här i Umeå hittar man det i dom flesta välsorterade butikerna.. Men man hittar det vanligast kring Jultider pga. många gör egen julkorv.
Det går nog att få tag i nu också.. Fast då måste man nog säga till i affären att dom tar hem det.

roffekock

Förr i tiden så hängde det alltid några korta bitar av kohorn med olika diameter på väggen i skaffriet i ett snöre minns ni det? Om inte så var det korvstoppningsverktyg. Biten trädes på tarmen för att hålla ut den.  En korvspruta modell Äldre.
Matforum är bäst

roffekock

2007-09-28 14:37 #9 Last Edit: 2007-09-29 22:43 by roffekock
http://www.butcher-packer.com/
www.lemproducts.com 8)


Jag är tvungen att ta med denna länk för er som gillar göra korv:http://www.wannerdt.com/jan-erik/index.shtml
Matforum är bäst

agnetasch

Såna här små ställningar kan vara bra att ha:

roffekock

Tack agneta jag fick just den bilden för ett par dagar sedan av min son och hade så när lagt ut den. Men jag var rädd att den skulle upplevas som för vulgär. Jag har märkt såddana tendenser. Men visst f... är den gooooo...
Ha en go helg...
Matforum är bäst

roffekock

För oss som gillar att göra korv kan jag rek. att kolla i en katalog som heter Nimakatalogen där finns mycket att köpa tex. fjällster mm
Matforum är bäst

Tommy

Halloj korv-lovers!

Visst kan man göra korv utan skinn!

I engelskspråkiga länder kallas de för "Patties" eller som vi säger pannbiffar. Man kan forma dem som järpar som egentligen är nästan som korvar, fast utan skinn. I Kroatien är det vanligt med "Çevapçiçi" som är en slags järpar man grillar och lägger i ett bröd som heter "Lepine". Ser ut som ett svullet pitabröd fast mjukare. Det finns ofta att köpa i handeln. Çevapçiçi är enkelt att göra:

Çevapçiçi

500 gr grovmalen blandfärs, gärna med lamm.
1 äggula
1 finriven gul lök
1 tsk drygt, med Sambal oelek
2 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
grillojla till pensling.

Blanda allt utom grilloljan och låt vila kallt, några timmar så smakerna får blomma ut. Forma små järpar som du grillar och penslar med grilloljan.
Snitta upp ett lepinebröd som du gör med ett pitabröd och fyll upp med lite strimlad isbergssallad och lite råa lökringar samt lite gurka & tomat.
Stoppa i rejält med cevappisar och toppa med en vitlökssås baserad på yoghurt eller liknande. Mums!

I Rumänien grillar man Mititei överallt längs vägarna. Mititei betyder "liten". Längs vägarna finns det små tavernor som har en liten grill utanför.
Det luktar himmelskt när man åker förbi men jag har blivit varnad för hygienen kan ibland brista. Prova att göra egna mititei.

Mititei:

ca 900 gr Nötfärs
2 msk olivolja
3 vitlöksklyftor, pressade
2 tsk bikarbonat
1/2 tsk timjan
1/2 tsk chiliflingor eller sambal oelek
1/2 tsk paprikapulver
1 tsk kummin, stött lätt i mortel
2-3 msk vatten

Blanda allt i en bunke och arbeta ihop till en smet.
Låt vila kallt några timmar för att låta smakerna mogna.
Forma små järpar och grilla till fin färg.
Servera med bröd eller som ett lätt tilltugg till några(?!) öl.

/Tommy

ena

nån gång har jag gjort korvar där jag rullat in smeten i aluminiumfolie och sedan grillat paketen försiktigt alternativt kokat dem först och sedan grillat utan folie....har fungerat helt ok. De gångerna har jag blandat smet på blandfärs med massor av vitlök o örter...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Hasse

Tommy, tack för alla recept du delar med dig av! Härligt!

Vad har bikarbonat för uppgift i smeten till Mititei?

Tommy

Jag har faktiskt ingen aning men goda är mititeierna.

Jag har varit och arbetat i Constan?a, Rumänien flera gånger och har många vänner där. Jag ska fråga vid tillfälle om bikarbonatens funktion.

En annan höjdare till maträtt där nere är deras paradrätt, "Sarmale" som är deras twist på kåldolmar. Oj vad goda de är och gärna med ett glas ?uica(uttalas tsuika). Detta är ett plommonbrännvin som påminner om slivovic men är mycket renare och godare.

De ska va gött å leva

/Tommy

Hasse

Tommy, jag ser fram emot fler recept! Jättekul att en korvexpert har hittat hit!

Tommy

Jag är ingen expert men brinner för att sprida det jag har fått sån glädje av.

Matminnen från olika resor är ju ingen tung börda att bära och har man vissa intressen som jag har, håller man gärna ögonen öppna när man reser.

Jag började göra en hemsida om korv(www.salsus.se) för jag saknade något. Det finns flera sajter som är bra men, något saknas.
Jag påstår inte att jag är bättre men man kan lägga upp det lite mer pedagogiskt.

Utrustning, råvaror, allt krimskrams man så gärna behöver om man t.ex. vill göra korv. Var hittar man det?!
Sånt håller jag på mycket med just nu.

Det är förvånansvärt vad behjälpliga stora företag i branschen är när man frågar så var inte rädd att gå på om något man saknar.

Det är kul med alla andra trådar på matforum. Man vet inte hur man ska hinna med.

Det är för mig en glädje om jag kan bidra med något.

/Tommy

agnetasch

Hittade en skojig paprikakorv hos PRO(vars medlemmar antagligen är de som verkligen har tid att göra hemlagad korv) Korvsmeten läggs i plastfolie o kokas.

PAPRIKAKORV 4 personer
500 g fläskfärs
1 dl kall buljong
1/2 röd paprika
1/2 dl potatismospulver
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 litet ägg
1 msk paprikapulver
1/2 tsk chilipeppar
1 tsk salt
Hacka paprikan, pressa vitlöken och blanda med övriga ingredienser. Har man matberedare lägger man allt utom fläskfärs i maskinen och kör några sekunder.Därefter stoppas färsen i och allt körs några sekunder till. Ingredienserna ska bara blandas, inte köras till en soppa.
Dela upp smeten i fyra högar som formas till korvar, storlek: lunchkorvar.
Varje korv rullas in i tre decimeter plastfilm. Det blir flera lager, men så ska det vara. Knyt igen med bomullssnöre i båda ändar.
Koka upp vatten i en stor kastrull. Lägg i korvarna och sjud dem varsamt i 8 minuter.Rotera dem under sjudningen så inte ovansidan förblir rå.Tryck inte korvarna mot kastrullens botten.
Ta upp och klipp bort ena änden av plastskinnet. Kläm ut korvarna och skär dem i bitar. Serveras direkt.





Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal