Är torsk en råvara man bör undvika?

Startat av Andreas, 2007-10-03 07:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Lisa H

Jag äter inte torsk. Mycket för att jag har blivit "inkörd" på att det inte finns så gott om den, och sedan är den ju rätt så dyr.  Färsk fisk äter vi om vi fångat den själva, annars bor jag ju långt ifrån någon kust på det viset. Så aborre och någon öring på sommaren blir det, annars bara fryst och då köper jag lax till 90%.

Hasse

Från Ekot:

För första gången på flera år har det Internationella havsforskningsrådet, Ices, kommit fram till att man kan tillåta fiske på torsk i det östra beståndet i Östersjön, öster om Bornholm. Anledningen är att man ser en viss återhämtning av torskbeståndet.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2090835

Andreas

Här är en annan glad torsknyhet. Ica lanserar KRAV-märkt torsk, krokfångad utanför Lofoten. Fast tyvärr under det urlöjliga varumärkesnamnet "I love eco". http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/ica-lanserar-krav-maerkt-torsk-218082
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

EU:s jordbruksministrar har beslutat utöka fiskekvoterna av torsk i Östersjön med 15 procent men folk köper inte svensk torsk, den exporteras till Frankrike istället.

Aftonbladets Karin Ahlborg: "- Det är idioti. I stället för att äta vår svenska torsk exporteras den utomlands och svenskarna äter i stället en massa pangasius från Vietnam eller hoki från Nya Zeeland."

Yngve Björkman, ordförande för Fiskbranschens riksorganisation tror det beror på världsnaturfondens rödlistning av torsk och anser att man kan grönlista den. "- Jag tycker att Världsnaturfonden förlorar sin trovärdighet om de inte ändrar listan."

Ottilia Thoreson, ansvarig för fiskefrågor på WWF: "Vi är försiktiga och vill först se att situationen är stabil och att medlemsländerna lever upp till förvaltningsvilkoren innan vi kan säga att man tryggt kan äta torsk från Östersjön."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3687160.ab

Vem har rätt?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

Shanta

De gör det sannerligen inte lätt för oss. Personligen tycker jag att man skulle låta torsken vila helt och inte öka fiskekvoterna direkt så fort torsken visar tecken på att återhämta sig. Men jag är förstås ingen expert..

jelvis

Citat från: Shanta skrivet 2008-11-09 17:15
De gör det sannerligen inte lätt för oss. Personligen tycker jag att man skulle låta torsken vila helt och inte öka fiskekvoterna direkt så fort torsken visar tecken på att återhämta sig. Men jag är förstås ingen expert..


Tror nog att de flesta experter med våra havs bästa för ögonen skulle hålla med dig. Tyvärr så verkar det helt politiskt omöjligt att genomföra. För mig är det obegripligt, det antal som är beroende av fiskeindustrin för sin försörjning i Östersjön, Öresund, Kattegat och Skagerak borde vara en obetydlig väljargrupp.

roffekock

Väldig tystnad på tråden. ( Tyst Hav :D ) Men om man nu inte kan äta torsk vad ska man då äta.Ja du kan ju kolla här
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3116&a=846043

/rolf
Matforum är bäst

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Gotish

För att klarlägga ett par saker:

Torsken är en av världens mest spridda fiskarter med en väldigt återhämtningsförmåga. Vilket vi sportfiskare har märkt i Östersjön där den ökad igen stadigt dom senaste fem åren efter att ha varot borträknad.

Torsken i frysdisken är med största sannolikhet inte fiskad i Sverige utan i andra delar av världen. Därför kan ett lokalt yrkesfiskeförbud inte åtgärda problemet utan måste i såna fall kombineras med en importbegränsning.

Om undviker östersjö torsk och trycker på för fungerande kvoter och restriktioner hos yrkesfiskarna repar sig stammen väldigt fort. Personligen äter jag bara torsk som jag fiskat upp genom hobby fiske.

//Mattias

roffekock

Har fiskat i öresund sen mitten av 50 talet och har aldrig uppplevt sämre fiske än nu och du gäller det även turbåtarna över lag. Men visst sägs det att den kommer tillbaks men var?

/rolf
Matforum är bäst

CII

Citat från: roffekock skrivet 2009-01-19 18:12
Har fiskat i öresund sen mitten av 50 talet och har aldrig uppplevt sämre fiske än nu och du gäller det även turbåtarna över lag. Men visst sägs det att den kommer tillbaks men var?

/rolf


I Öresund har det ju alltdi varit förbjudet att tråla fisk och enligt Tyst hav så är det en anledning till att det ska finnas mycket torsk där. Du menar alltså att torsken har minskat, vad tror du att det beror på om det inte är för att de trålas upp?

roffekock

Orsaken är att det trålas enormt mycket i inloppet till Öresund från Östersjön räknat. Där finns mängder av Danska trålare märkligt nog. Jag menar inte att torsken är slut men den har minskat drastiskt vilket inte är bra. Man får hoppas att det kommer bättre direktiv från dom som bestämmer. >:(

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Kvällsposten har idag en artikel om läget på torskfronten:

"Stjärnkrögaren Melker Andersson skriver återigen in torsk på menyn." Och "Sture Hansson, professor i marin ekologi och en av torskens främsta försvarare, tänker äta torsk första gången på många år."

"Men Isabella Lövin [författare av boken "Tyst hav"] jublar inte. Hon säger att vi balanserar på smärtgränsen. ... - Konsumenterna vet inte från vilket bestånd fisken kommer. Det västra beståndet i Östersjön är i dåligt skick, och i Kattegatt är läget katastrofalt."

Och torsken har ännu inte tagits in på Världsnaturfonden WWFs gröna fisklista. Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF säger att "den positiva trenden bara gäller för det östra beståndet. Hon tycker fortfarande att man ska hålla sig till Krav- eller MSC-märkt fisk för att vara på säkra sidan."

http://www.kvp.se/Nyheter/1.1549227/plotsligt-blev-det-okej-med-torsk-men-bara-ibland
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal