Lammlever

Startat av Andreas, 2007-10-11 09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Såg att Ica Maxi säljer lammlever för 29 kronor/kilot och det har jag aldrig smakat.

Är det nån skillnad på lammlever och nötlever i smak? Brukar man laga nåt speciellt av just lammlever?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Andreas: För det priset är det väl ändå bara att köpa och pröva? Jag ser fram emot Ditt test av lammlever!  ;) Tyvärr ligger Ica Maxi rätt långt bort för mig annars hade jag gärna varit frivillig.

Stek en 10-15mm tjock skiva i riktigt smör på nästan maxvärme 2-3min, salta och peppra och smaka!

Annars är helstekt lever i ugn gottgott, salta peppra och täck med fett fläsk. Innertemp har jag inte i huvudet just nu.

Skulle det bli massor över av någon anledning så gör Du hundgodis, skär i tärningar och torka på smörpapper i ugnen. Skrapa bort saltet och pepparn innan.

Andreas

Tack men det handlar inte om kostnad - jag hinner inte köpa och prova ALLT själv även om jag vill!

Jodå lever blir jättebra hundgodis men det luktar ordentligt när man torkar det...
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag har aldrig provat lammlever men lammnjure har en utpräglad ullsmak. Jag är mycket förtjust i njure men lammnjure var en rätt jag inte köpte så att säga. Risken kanske är stor att levern också samlat på sig koftsmak,fast du kanske gillar det.

Kari

Nej Andreas, inte kostnad, experiment lustan! Det va ju så jag tänkte.  ;D Men jag måste ändå hålla med Dig där, bättre att Du kör Matforum istället!  :)

Kari

Jepp, där kom koftan!  ;D Jag har aldrig hittat lamm som smakat kofta, gris som smakat knorr, kossa som smakat mjölk, oxfilé som smakat tjur.. *ler* Men ska inte saker/kött smaka??!


Andreas

Hehe sant koftan kommer alltid fram, nu sitter den t o m på njuren! Nej jag kan inte heller själv minnas att jag någonsin känt den där koftsmaken.

Men nu när jag var så snäll och höll med dig Elka - kan du inte köpa lite lammlever och berätta hur den smakar? :)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Jo, jag ska greja en lever om jag ska mot det hållet i helgen. Mailar en bit till Dig å isåf!  ;)

Urban

Jag gillar lamm (märk väl hur smidigt jag undvek att skriva kött efter lamm ;D) jättemycket. Men jag har stött på ull eller koftsmakande kött från lamm vilket är utomordenligt vedervärdigt.
Dock har jag aldrig fått illasmakande kött från affären utan bara då det har varit hemmaslaktat (på fel sätt).
Hygienen är otroligt viktig, om ull från lammet eller fåret kommer i kontakt med köttet så får det denna sk. koft/ullsmak som man aldrig glömmer  :-X.

roffekock

Får smakar får,lamm smakar lamm,lever smakar lever.
Jag vill nog påstå att när jag jobbade som slaktare på Scan i Kalmar och slaktade ca 250-300 lamm per dag (inte ensam) så fanns det ju inte tid och kolla om skinnet kom i beröring med köttet. Givetvis är hygien A och O vid all slakt men orsaken till att köttet smakar kofta ligger inte på det planet utan har att göra med hur gammalt djuret är. Sen finns det ju naturligtvis variation för lammsmaken tänker då på saltängslammen i Frankrike och inte minst Haväng i Skåne som sätter sin prägel på köttet. På franska höglandet finns det lamm som betar på skogsbete som till stor del består av timjan.rosmarin och andra örter och dom har även sin personliga smak. Lammkött från unga djur är ett av det bästa och läckraste kött som finns om man bortser frå getkilling som är det bästa, trots att vi inte käkar det här i Svedala.Men det måste komma från djur som inte är könsmogna alltså upp till ung. 5-6 mån. Fårkött har en frän smak som ofta  kallas för kofta. Gillas av folk från Orienten. Och så är det billigt. ;D
Matforum är bäst

agnetasch

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-11 23:35
Och så är det billigt. ;D

Det kanske vore något för er Andreas o elka i stället för att springa benen av er för billig lammlever ;D

Andreas

Agneta: :)

Roffekock: Förstår jag dig rätt - när du skriver "köttet smakar kofta ligger inte på det planet utan har att göra med hur gammalt djuret" - så menar du att lamm aldrig någonsin smakar kofta?

Och för att återvända till orginalfrågan i tråden - "lever smakar lever" säger du - men smakar då lammlever på något vis annorlunda än nötlever?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

2007-10-12 19:28 #12 Last Edit: 2007-10-12 21:31 by roffekock
Det som egentligen sätter smak på kött är ju fettet och fett från ett gammalt djur i det här fallet lamm resp. får smakar olika. Om detta sen är kofta är ju en definitionssak.

Ang leverars olika smak så kan man ju vända på frågan och säga tex. fiskrom smakar den olika frå fisk till fisk. Svårt  att svara på.
Detta är mina högst personliga tankar. Om man nu inte diggar lammlever så lägg ner. Det finns folk som sätter den som en dilikatess. Så é dé mé smaken. :-*
Matforum är bäst

Skogis

Gammal tråd men har ingen ätit lammlever sen 2007??

800gr lammlever inköptes igår till det facila priset av 24,95/kg och planen är en lammlevergryta med bacon, lök och champinjoner. Givetvis med grädde som såsvätska ;)

Ska man kanske prova det rökta riset till?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal