Mögelsmak på paranötter

Startat av Krista, 2009-03-10 10:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Krista

Aflatoxin förekommer i högre grad i paranötter än andra nötter. Jo tack, det har jag märkt... :-X Känns direkt på smaken: äcklig jordig stickande mögelsmak. Händer så pass ofta att jag numera undivker att köpa den även om jag tycker det är riktigt god annars. Typ var tionde nöt tycker jag smakar mögel, även när den ser fin ut.

Men det skumma är att min kompis, som äter rätt mycket paranötter, nästan aldrig råkat ut för detta... Vi köper båda skalade nötter i lösvikt bland exotiskt godis. Kan det vara så att vissa känner mögelsmaken och andra inte? Eller finns det en variation i smaken som jag uppfattar som mögelsmak bara för att jag vet att det kan finnas aflatoxin i? Har ni känt mögelsmak i paranötter?

Andreas

Menar du att du märkt att aflatoxin förekommer i högre grad i paranötter än andra nötter eller att är det någon som sagt att det är så (vem?) och att du märkt att det stämmer?

I och för sig äter jag inte så mycket just paranötter så jag borde väl inte skriva så mycket här men jag tycker förhållandevis ofta att både mandel och hasselnötter smakar mögel, möjligen lite mer sällan när det gäller valnötter. Fast det gäller nog egentligen mest "defekta nötter" som inte ser helt fräscha ut och då kan man ju dessutom också nästan dofta sig till det...
Den som inte frågar får inga svar.

Miss Fish

Det är väl inte bara paranötter som är problem.. Många av nötterna man köper i handlen har "konstiga" smaker.. Kanske är det för att de förvaras i rumstemperatur under en längre tid.. Nötter är ju väldigt fettrika och härsknar väl ganska lätt.

Då det gäller just paranötter är det väl rätt så lätt att se de mögelangipna.. Precis som Andreas säger så är ser de inte så fräscha ut och luktar inte gott.

Mickan

Livsmedelsverket skriver om detta:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11606&epslanguage=SV

Slutsatser

Livsmedelsverket gör fortlöpande analyser och deras bedömning är:

•Halter av mykotoxiner i svensk mat är låga och är ur hälsosynpunkt på en acceptabel nivå. Ett undantag är förekomsten av aflatoxiner i nötter av olika slag, främst paranötter och pistaschmandel. Dessa kan innehålla höga halter av aflatoxin.

•Halterna ochratoxin A och trichothecener är efter en normalsommar i Sverige låga i spannmål halterna är hälsomässigt acceptabla. Hur halterna kommer att vara efter den blöta hösten 2001 återstår att analysera

•Patulin återfanns endast i ett fåtal prover av äppeljuice. I samtliga fall var halterna under gränsvärdet.

•Även om de halter av mykotoxiner som uppmätts oftast är låga är förekomsten av mykotoxiner alltid oönskad.

•Riskbedömningen är byggd på statistik och sannolikheter för att riskgrupper ska få i sig mer än vissa förutbestämda halter eller gränsvärden. Olika mykotoxiner har olika tolerabla dagligt intag (TDI-värden). För ochratoxin är TDI 5?g/kg kroppsvikt.
Video meliora proboque deteriora sequor

Krista

Andreas, se Mickans inlägg ovan.

De nötter med mögelsmak jag fått har alltså varit fina nötter dvs inget synligt fel. Kan de ha varit härskna kanske? Nötter bör förvaras i kylen för ökad hållbarhet, det har jag hört :)

Tjockakockan

Jag känner oxå mögelsmaken direkt om den finns där (även på ostar som folk skurit av för lite på, eller på bröd mm)
maken känner ingenting  - han har fått andra halvan några gånger bara för att testa (paranötter bryter jag ofta av för att jag gillar småbitar av nötter)

Krista

Det var lite det jag var inne på, att vissa känner mögelsmak starkare än andra. Men det stör mig att nöten kan se hur fin ut som helst, inuti som utanpå, men ändå smakar den starkt av mögel. Jag kommer nog inte köpa paranötter alls mer :(

Mickan

Tur att det finns så många sorters goda nötter. Just paranöten gillar jag annars inte bara för smaken utan för att den är stor och svulstig!
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal