Småtips till brödbaket

Startat av Romarin, 2008-09-26 09:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Romarin

Har läst att om man tar vichyvatten i brödet istället för vatten blir brödet luftigt och det har jag provat.
Likaså om man siktar brödet ner i bunken.

Har faktiskt också provat med rödvin i degspadet en gång när jag skulle göra det extra festligt till ett knytkalas. Blev lite annorlunda tycker jag och gott! 

Sen ska man börja med hög värme och växelvis ta ner värmen så blir det extra fin skorpa.

Har någon några andra småtips till brödbaket?  :)

annamaria

Lite ättika i degen gör brödet lite syrligt och väldigt gott. Sen matar jag jästen med lite socker innan degvätskan hälls på. Jag brukar pensla brödet med kaffe, sirap och smör några gånger under gräddningen. Det ger god smak och fin yta.

Romarin

Hej annamaria!

Kaffe låter intressant och sirap också. Ska prova dina tips! Tack!  ;D
 

Viliam

Dra på ånga eller ställ in ett bläck med vatten i ugnen när du gräddar vetebullar så spricker inte "locken" lika lätt.

ena

Gör man egen färskost så är det jättegott att använda vasslan som blir över som degspad (och tänk så gott det är med nybakt bröd med egen färskost... ;))
Vill man inte baka genast går det bra att frysa vasslan tills andan faller på att baka bröd.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal